matematykaszkolna.pl
Rozwiązywanie trójkątów met. trygonometryczną Damian: W czwartek mam poprawę pracy klasowej z trygonometrii. Dostałem masę zadań, a przy niektórych z nerwów wypadają mi już włosy . Będę ogromnie wdzięczny za pokazanie jak rozwiązać poniższe zadania. Jeśli komuś się uda, to zdobędzie moje szczere uznanie, bo szukałem po całym internecie i nic nie znalazłem (natknąłem się tylko na różne wzory, które jednak na nic się zdały). Jest to teoretycznie poziom podstawowy przygotowujący do nowej matury. 1. Wyznacz długości boków trójkąta prostokątnego ABC, (kąt C jest prosty) mając dane: a = 2 − 2 b = 236 Powinno wyjść: c = 4 − 22 2. W trójkącie równoramiennym dane są: długość podstawy 10 cm i kąt przy podstawie równy 30°. Oblicz długość promienia koła wpisanego w trójkąt i promienia koła opisanego na tym trójkącie. Prawidłowa odp.:
 103 
R =

cm
 3 
r = 5 (2 − 3) cm 3. Pole trójkąta równoramiennego wynosi 16 cm2. Oblicz miarę kąta między ramionami tego trójkąta, jeżeli jego ramię ma długość 8 cm. Odp.: 30° lub 150°
10 lis 22:44
Damian: Jak coś wiem, że w zadaniu pierwszym wystarczy użyć tw. Pitagorasa, ale wychodzą mi takie pierwiastki, które ani trochę nie są zbliżone do odpowiedziemotka.
10 lis 22:54
Eta: No to jak tak dalej pójdzie , to będziesz "łysym 20−latkiem" emotka 1/ tw. Pitagorasa c2=a2+b2 b= 23=6= 233*2= 3(2−2 c2= (2−2)2+3*(2−2)2= 4*(2−2)2 c= 2*|2−2|= 4−22
10 lis 22:54
Mila: rysunek c2=a2+b2 c2=(2−2)2+(236)2 c2=22−2*22+(2)2+(23)2−2*23*6+62 c2=4−42+2+4*3−418+6 c2=24−42−4*9*2 c2=24−42−4*32 c2=24−162 c2=4*(6−42)=4*(2−2)2 c=4*(2−2)2=2*(2−2) c=4−22 ==========
10 lis 22:59
Eta: emotka
10 lis 23:00
Eta: 3/ P=16
 1 
i P=

*8*8*sinα = 32sinα , α∊(0o,180o)
 2 
 1 
to: 32sinα= 16 ⇒sinα=

⇒ α=30o lub α= 180o−30o= 150o
 2 
10 lis 23:05
Eta: I co? żyjesz? Pewnie wszystkie włosy zgubiłemotka i się załamał biedaczek
10 lis 23:28
Damian: Wybaczcie, że tak długo, ale wciągnąłem się w wir nauki . Jak się człowiek uczy cały dzień, to te godziny lecą jak oszalałe. Nie pomyślałbym, że to takie proste . Aż mi wstyd, ale na szczęście matura czeka mnie dopiero w przyszłym roku szkolnym (w 4. klasie technikum) emotka. Może w międzyczasie odnajdę gdzieś swój potencjał matematyczny, którego na razie próżno u mnie szukać emotka Jak sam rozwiązywałem 1., to zatrzymałem się na 24 − 162 (tak jak rozwiązała Mila) i nie wiedziałem co dalej . Za nic bym nie pomyślał, że to można tak rozłożyć, żeby wyszedł skrócony wzór mnożenia. W 3. zupełnie zapomniałem o wzorze na pole z użyciem kąta. Pewnie nawet jakbym sobie
 1 
przypomniał, to i tak nie wiedziałbym co dalej, bo w książce mam, że P =

* ab * sinα,
 2 
gdzie a jest podstawą trójkąta, a b ramieniem. A ty pomnożyłaś ramiona i tyle emotka. Zostało jeszcze 2 zadanie. Nie wiem jak ten promień koła wyliczyć. Niby w internecie znalazłem wzory, ale jak je zastosowałem, to wyszły mi jakieś dziwne liczby.
 2P 
r =

 a+ b + c 
 abc 
P =

 4R 
To są znalezione wzory na promień koła wpisanego w trójkąt równoramienny.
11 lis 00:53
Damian: Koło wpisane w trójkąt równoramienny a − podstawa c − ramię h − wysokość a = 10 Kąt przy podstawie = 30o
 3 
tg30o =

 3 
3 h 

=

3 5 
3h = 53
 53 
h =

 3 
 3 
cos30o =

 2 
3 5 

=

2 c 
c3 = 10 / :3
 10 103 
c =

=

 3 3 
To już dawno wypisałem w zeszycie. Podstawa jest, ramiona są, podstawowe kąty też. Instynkt mi mówi, że to prostsze niż myślę, ale rozum nie daje wskazówek . Tylko te nieszczęsne koło jest puste. Próbowałem wpisać w ten trójkąt mniejsze trójkąty prostokątne, żeby dojść do promienia koła, ale nic mi to nie dało. Pamiętam, że w gimnazjum takie zadania rozwiązywałem. Aż nie mogę uwierzyć, że teraz się z tym męczę . PS.: Z tymi włosami żartowałem, nie wypadają . Ale naprawdę się idzie podenerwować przy tej matmie. Szczególnie, że przez pół dnia rozwiązałem jedną stronę zadań, a zostały jeszcze 2emotka.
11 lis 01:38
Damian: Podbijam. Wie ktoś jak w całości rozwiązać to 2. zadanie z mojego pierwszego posta? Nie wiem czemu ramię tego trójkąta wychodzi mi tyle, co powinien mieć duży promień R (koła opisanego na trójkącie). Jak patrzę na różne rysunki, to ramię nie ma prawa być promieniem, bo nie przechodzi przez środek koła. Z drugiej strony wydaje mi się, że ramię z cosinusa na 100% wyliczyłem dobrze. Ech sam już nie wiem emotka.
11 lis 12:32
Kacper: Zapewne wie, tylko dzisiaj taki piękny dzień, że trzeba iść na świeże powietrze emotka Spróbuj ponownie za godzinę i może się uda emotka
11 lis 12:34
Damian: Ok emotka
11 lis 12:36
Bogdan: rysunek Podpowiedź do zadania 2. x3 = 5
 1 2x*2x*10 
Pole P = 5x, P =

(2x + 2x + 10)*r, P =

 2 4*R 
11 lis 12:40
Damian: Ha wyliczyłem to, dzięki Bogdan emotka. Z tych wzorów już wcześniej korzystałem, ale wtedy musiałem coś przekręcić i dziwne liczby mi wychodziły. Zaraz jeszcze R wyliczę.
 253 
P =

 3 
 1 
P =

(2x + 2x + 10)*r
 2 
r = ?
253 1 103 103 

=

(

+

+ 10)*r
3 2 3 3 
253 1 203 103 

=

(

+ 10)*r = (

+ 5)*r
3 2 3 3 
253 103*r 

=

+ 5r /:r
3 3 
253 103 

=

+ 5 /:3
3r 3 
25 10 53 

=

+

/*3
3r 3 3 
25 

= 10 + 53 /:5
r 
5 

= 2 + 3 /*r
r 
5 = 2r + r3 5 = r(2 + 3)
 5 5 2 − 3 10 − 53 
r =

=

*

=

 2 + 3 2 + 3 2 − 3 4 − 3 
r = 10 − 53 = 5(2 − 3)
11 lis 13:33
Damian: Z dużym R mam problem, nie wiem czy obliczyłem to dobrze. W odpowiedzi jest, że powinien
 103 
wynosić

, czyli tyle ile ramię trójkąta. To jest błąd w odpowiedziach? Mógłby ktoś
 3 
potwierdzić, że zastosowany wzór jest odpowiedni do obliczenia promienia koła opisanego na trójkącie, a mój wynik i obliczenia są prawidłowe?
 253 
P =

 3 
 abc 
P =

 4R 
 103 
b i c (ramiona) =

 3 
a (podstawa) = 10
253 10*103 103 

= (

*

) : (4R)
3 3 3 
253 10003 

= (

) : (4R)
3 9 
253 2503 

=

/ *3
3 9R 
 2503 
253 =

/:253
 3R 
 10 
1 =

 3R 
3R = 10 /:3
 10 
R =

 3 
11 lis 14:31
Damian: Ech zawsze muszę gdzieś błąd popełnić. Nie pomnożyłem 3 z 3. Mało tego, jak sobie to uświadomiłem, to obliczyłem to jako 6 . Nie wiem czemu, ale często jak mam obliczyć 3*3 to piszę wtedy 6. Przy pierwiastkach mam lepiej, bo często zapominam ich pomnożyć. Wynik końcowy jest zgodny z kluczem odpowiedzi. Co prawda długość ramienia trójkąta jest równa długości promienia koła opisanego, co moim zdaniem nie jest możliwe (tak mi się wydaje), ale na pracy klasowej nie będzie mnie to interesować, grunt żeby odpowiedź się zgadzała emotka. Dziękuję wszystkim za pomoc emotka
11 lis 15:20