matematykaszkolna.pl
zadania zadania: W ciele Z5 obliczyć: a) 2 + 3 * 4 b) 320 − 46 c) 21 d)28 − 4 * 36 Mógłby ktoś pomóc wiem jak rozwiązać a) 2 + 3 * 4 = 4 bo zostanie reszty 4 b) (34)5 − (44) * 42 i nie wiem co z tym dalej
5 lis 15:23
zadania: pomoże ktoś ?
5 lis 20:05
zadania: ?
5 lis 20:53
zadania: ?
5 lis 21:29
zadania: pomoże ktoś ?
5 lis 21:57
zadania: ?
5 lis 22:18
Kacper: b) (32)10−46=410−46=(42)5−(42)3=1−1=0 (mod 5)
5 lis 22:23
zadania: skąd 410 ?
5 lis 22:28
Kacper: (32)10=910=410 (mod 5)
5 lis 22:30
zadania: aha dzięki może wiesz jak dwa ostatnie przykłady zrobić ?
5 lis 22:31
Kacper: 2−1 − element odwrotny do 2 Szukamy takiej liczby a w ciele Z5, aby a*2=1 a*2=1 a=3
5 lis 22:38
zadania: czemu a*2 = 1 ?
 1 
21 to

 2 
6 lis 12:52
Gray: Nie, 2−1 to element odwrotny do 2 względem rozważanego działania. Jeżeli działaniem tym jest
 1 
mnożenie liczb rzeczywistych to wtedy 2−1 =

. U Ciebie jest inaczej: przez co
 2 
pomnożyć 2 aby otrzymać element neutralny czyli 1, jeżeli mnożymy w sensie mod5? Innymi słowy, przez co pomnożyć 2, aby reszta z dzielenia przez 5 była równa 1? Nie ma wyboru: to 3.
6 lis 13:08
zadania: ale czemu 21 to element odwrotny do 2 ? to jeśli jest 81 to jest to element odwrotny do 8 ?
6 lis 14:41
Gray: Tak, to tylko takie oznaczenie.
6 lis 14:47
zadania: a jak zrobić przykład d) ? bo już on jakiś trudniejszy.
6 lis 15:00
Gray: Można pewnie szybciej, ale można i tak: 2−8 − 4 * 3−6=(2−1)8− 4 * 3−6 = (32)4 − 4*(32)−3 = 44 − 4*4−3 = = 44 − 4−2 =(42)2 − (42)−1 = 1 − 1−1=0
6 lis 17:22
algebra: jeszcze wracam do podpunktu c) dlaczego mamy to 2 jeszcze potem mnożyć tak aby dostać el.neutralny ? 2 to nie jest już wynik ?
6 lis 22:55
Gray: Nie rozwiązywałem c). Chodzi tam o wyznaczenie 2−1. Z dyskusji wynika, że to 3, bo 2*3 mod5 = 1
7 lis 08:33