matematykaszkolna.pl
Oblicz x oraz pola trójkątów zz: rysuneka) Należy obliczyć długość odcinka x (odpowiedź: 1,9) b) Narysowane są 3 trójkąty. Oblicz zależność (proporcje) między polem najmniejszego a największego trójkąta. (odpowiedź: 19/100) [długość na dole (całego trójkąta) to 10, a u góry 9. Zaznaczone są dwa kąty proste − u góry i na dole, przy wysokości]
30 paź 18:24
Metis: a) Na przykład tak: Z twierdzenia Pitagorasa wylicz drugą przyprostokątną. Oblicz obwód. Podstaw do wzoru Herona i wylicz pole.
 1 
Pole, które wyszło z poprzednich obliczeń wstaw do wzoru P=

a*h
 2 
Gdzie a to przeciwprostokątna = 10 i h= wysokość na nią opuszczona. Zastosuj twierdzenie Pitagorasa dla małego trójkąta...
30 paź 18:40
zz: Przyprostokątna to 19 Pole: 0,5*19+19 x to − 9 Jak widać, źle zrobiłam coś. Dziękuję za odp. Jestem dopiero w 1ej klasie liceum, z trójkątów mieliśmy tylko tw. Pitagorasa oraz (obecny temat) figury przystające. Byłabym bardzo wdzięczna gdyby potrafił ktoś obliczyć to i wytłumaczyć, szczególnie jak obliczyć pole najmniejszego trójkąta. Tym bardziej, że nauczycielka nie potrafi tego obliczyć...
30 paź 20:51
Metis: Czemu dodajesz ? emotka
 1 
P=

919
 2 
 919 
P=

− pole dużego trójkąta
 2 
919 1 

=

*10*h
2 2 
919 

=5h /:5
2 
919 1 

*

= h
2 5 
 919 
h=

 10 
Z małego trójkąta: h2+x2=b2
 919 
(

)2 +x2 = (19)2
 10 
 919 
x2=(19)2−(

)2
 10 
x2=19−15,4 x=3,6 x≈1,89
30 paź 21:51
Saizou : rysunek z tw. Pitagorasa możemy obliczyć drugą przyprostokątną 92+a2=102 a2=100−81=19 a=19 i z podobieństwa trójkątów mamy, że
x 19 

=

19 10 
x=1,9
30 paź 21:58
Metis: emotka
30 paź 22:02
Saizou : najprostsze metody są najtrudniejsze, bo ciężko na nie wpaść
30 paź 22:05
Metis: Albo tak: (−x+10)2+h2=92 − większy trójkąt o przyprostokątnej (10−x) i h h2+x2=192 − trójkąt mniejszy z przyprostokątną x i h x2−20x+100+h2=81 x2+h2=19 x2−20x+h2=−19 −x2−h2=−19 +======================== −20x=−39/:20 x=1,9
30 paź 22:05
Metis: −20x=−39/:(−20) x=1,9 Dokładnie Saizou emotka Powiem Ci zz dowartościowałeś mnie/ Nas − nie mamy tytułów a już trzaskamy takie zadania lepiej niż nauczycielka zapewne z tytułem magistra
30 paź 22:07
zz: Nauczycielka ma często problemy z takimi zadaniami, w sumie dopiero po 30 minutach wpadła na to jak można by obliczyć "a", ale zupełnie inaczej i nie do końca wiem jak... Zatem bardzo dziękuję emotka
31 paź 10:35