matematykaszkolna.pl
rownania paula4567: Pomozcie jak wigole zaczac to zadanie. Oblicz dla jakich argumentow wartosci funkcji f(x)=5/x i g=(x)1−3/x−1
28 paź 16:36
5-latek: Na poczatek to przepisz dokladnie tresc zadania a potem sie pomoze
28 paź 16:39
Janek191: Czy nie powinien być taki zapis :
  3 
g(x) = 1 −

?
 x − 1 
28 paź 16:43
paula4567: Oblicz dla jakich argumentow wartosc funkcji f(x)=5/x i g=(x)1−3/x−1 inaczej nie moge bo pisze na telefonie .
28 paź 16:44
paula4567: Jeju siedze na telefonie bo popsul mi sie internet, gdybym siedziala na laptopie napisalabym jak osoba powyzej no ale na telefonie nie moge.
28 paź 16:45
5-latek: Czesc Janek Nie naszym zadaniem jest domyslanie sie jak ma byc napisane . Autor postu jest pewnie na forum i powinien sam napisac . jesli go nie ma to porawi pozniej
28 paź 16:45
paula4567: NIE MAM TERAZ DOSTEPU DO INTERNETU NA LAPTOPIE I NIE MOGE POPRAWIC SAMA, poniewaz na telefonie nie mam takich funkcji jak na laptopie na napisanie tak jak powinno byc.
28 paź 16:51
5-latek: Dalej tresc nie jest porawiona bo nie wiemy jakie te wartosci tych funkcji maja byc (rowne , mniejszse albo wiekszse od czegos
28 paź 16:53
paula4567: F(x) = 5 przez x i g(x) =1−3 przez x−1
28 paź 16:54
5-latek: PO drugie nie musisz krzyczec bo o tym juz piasalas.
28 paź 16:54
paula4567: Sa rowne.
28 paź 16:54
5-latek: Teraz jest good
 5 3 
nalezy rozwiazac rownanie

= 1−

czyli przyrownac te funkcje do siebie(wiesz jak
 x x−1 
dalej ?
28 paź 16:59
paula4567: To akurat wiem. Tylko chodzi mi co zrobic z ta 1 bo jakby tej 1 nie bylo to wymnozylabym na krzyz bo to jest proporcja ale nie wiem jak ugryzc ta 1. Nie mam zadnych podobnych przykladow w zeszycie...
28 paź 17:01
5-latek: NO to czego chytrusko nie napisalas :
 5 3 
Doszlam do tego ze

=1−

ale dalej nie wiem jak ?
 x x−1 
Zrob najpierw zalozenia co do mianownikow
 x−1 
A ja CI wtedy bym podpowiedzial ze 1=

i wtedy prawa strona do wspolnego mianownika
 x−1 
i juz wiadomo
28 paź 17:06
paula4567: X jest rozne od 1. Ale nadal nie rozumiem. I czemu chytrusko ?
28 paź 17:10
5-latek: x≠0 i x−1≠0 to x≠1
5 x−1 3 

=


sprowadzam do wspolego mianownika (x−1)
x x−1 x−1 
5 x−1−3 

=

x x−1 
5 x−4 

=

teraz sama (masz swoja proporcje
x x−1 
28 paź 17:15
paula4567: Dziekuje bardzo i przepraszam za moje brzydkie zachowanie. Dalej juz sobie poradze
28 paź 17:21
5-latek: A tam juz brzydkie emotka Ciesze sie ze moglem pomoc
28 paź 17:22
paula4567: Marze zeby tak rozumiec matematyke jak ci wszyscy co pomagaja rozwiazac zadania na tej stronie. Yh
28 paź 17:26
5-latek: Powiem CI tak po cichu na ucho ze marzenia sie spelniaja ) Troche trzeba im pomoc i bedzie dobrze emotka
28 paź 17:29