matematykaszkolna.pl
Zilustruj na płaszczyźnie zespolonej roevs: Zilustruj na płaszczyźnie zespolonej: {z c C: arg(i/z)<=3pi/4}
11 paź 09:27
Kacper: Co to jest argument liczby zespolonej?
11 paź 09:29
roevs: Wartość kąta α, jaki tworzy wektor wodzący liczby z dodatnią półosią Re z. Można też definiować jako wartość kąta, która spełnia układ równań cosα i sinα. Wyszło mi, że cos tego kąta powinien przyjmować wartości z przedziału <−2/2; 1>
11 paź 09:40
roevs: Ale po prostu nie wiem, może mam zaćmienie, może to coś innego − nie potrafię w ogóle tego zaznaczyć.
11 paź 09:41
Kacper: Pokaż rachunki. Masz odpowiedź do tego?
11 paź 09:44
roevs: Nie mam odpowiedzi. A moje rachunki sprowadzają się tylko do tego, że 0<=α<=3pi/4, z czego wynika, że cos może przyjmować takie, a nie inne wartości.
11 paź 09:55
Kacper: Jaki cosinus?
11 paź 10:09
roevs: cosα może przyjmować wartości: <−√2/2; 1> a cosα to nic innego jak stosunek części rzeczywistej do modułu
11 paź 10:10
Kacper:
 i  
To w takim razie zaznacz na płaszczyźnie zespolonej {z∊C: arg(

)=

}
 z 4 
11 paź 10:21
Hurwitz: Pamiętaj, że arg (i/z) = arg (i) − arg (z) +2kπ. Stąd, uwzględniając, że arg(i) = π/2, wyliczasz arg (z) i masz warunek. PS> W treści zadania powinno być też jakieś ograniczenie od dołu, np. 0<arg(i/z)<=3π/4. W przeciwnym przypadku otrzymasz całą płaszczyznę; chyba, że arg to argument główny liczby zespolonej.
11 paź 11:37
roevs: Tak, arg to argument główny. Dlaczego arg(i) ma wartość π/2?
11 paź 11:54
roevs: Okej, już wiem. Głupie pytanie emotka W takim razie mam: 0 ≤ arg(i/z) ≤ 3π/4; 0 ≤ arg(i) − arg(z) ≤ 3π/4; −π/2 ≤ −arg(z) ≤ 3π/4; Więc: −π/2 ≤ −arg(z) i −arg(z) ≤ 3π/4; arg(z) ≥ π/2 i arg(z) ≥ 3π/4; Czyli mam po prostu zaznaczyć przedział od π/2 do 2π?
11 paź 12:02
roevs: Przepraszam, błąd. Powinno być finalnie: arg(z) ≤ π/2 i arg(z) ≥ −3π/4 Mniejsze od π/2 rozumiem, ale większe od −3π/4? Mam od 360 stopni odjąć 135, i wtedy wynikiem będzie zakres od 225 stopni do 90 (zgodnie z ruchem wskazówek zegara)?
11 paź 12:07
Hurwitz: Skoro 0 ≤ arg(i) − arg(z) ≤ 3π/4 to −π/2≤−arg(z)≤3π/4−π/2=π/4 Czyli ostatecznie −π/4≤arg(z)≤π/2 O 2kπ możesz zapomnieć bo wszystko mieści się w okresie.
11 paź 12:39
roevs: rysunekChodzi mi stricte jak to zaznaczyć na płaszczyźnie zespolonej. arg(z)≥π/2 to rysunek wyżej. A co z −π/4≤arg(z)?
11 paź 12:46
roevs: Nie wiem dlaczego zaznaczyłem arg(z)≥π/2 jak powinienem zaznaczyć arg(z)≤π/2. Znów błąd. No w każdym razie wtedy zaznaczenie jest odwrócone − od 0 do π/2.
11 paź 13:06
PW:
 i i z̅ 
zz̅ = |z|2, a więc

=

, a ponieważ mianownik jest dodatnią liczbą
 z |z|2 
rzeczywistą, wynika stąd, że
 i π 
Arg

= Arg(iz̅) = Argi + Argz̅ = Argz̅ +

.
 z 2 
Mamy zatem zaznaczyć takie liczby z, że z̅ spełnia nierówność
 π  
Argz̅ +

<

 2 4 
 π 
Argz̅ <

 4 
Rysujemy najpierw te z̅ , a potem odpowiednie z.
11 paź 14:29
roevs: Dlaczego nie uwzględniamy mianownika?
11 paź 14:54
PW: Podzielenie (pomnożenie) liczby zespolonej przez dodatnią liczbę rzeczywistą nie zmienia jej argumentu. Jeżeli liczbę zespoloną wyobrazić sobie jako koniec kijka o początku w (0,0), a jej argument główny jako kąt nachylenia tego kijka do osi rzeczywistej, to jest oczywiste, że zmiana długości kijka nie zmieni jego kąta nachylenia.
11 paź 15:18
roevs: Dziękuję! Już wszystko jasne emotka Pozdrawiam emotka
11 paź 15:34