matematykaszkolna.pl
Systemy liczbowe konwersja ósemkowo-szesnastkowa. Xin: Chciałabym bardzo uprzejmie poprosić o wytłumaczenie mi, jak należy przeprowadzać konwersje między systemami liczbowymi. Na przykład, mam takie zadanie: Dla liczby w systemie ósemkowym (X)8=(675,275)8 określić jej odpowiednik w systemie szesnastkowym, stosując metodę bezpośrednią I. Będę wdzięczna za pokazanie i wytłumaczenie, jak należy rozwiązać takie zadanie.
10 paź 14:20
Kacper: co oznacza metoda bezpośrednia I My jesteśmy jasnowidzami?
10 paź 14:22
Xin: Według definicji, Metoda bezpośrednia I, to: 1. Cyfry xi liczby (X)p i podstawę p wyrażamy przez odpowiedniki w systemie o podstawie s czli (xi)s, (p)x. 2. Realizujemy działania (sumujemy iloczyny) w systemie o podstawie s: (X)x=∑n−1i=−m(xi)s*(p)is
10 paź 14:28
o nie: Chciałbym pomóc, ale w necie bardzo mało informacji o tej metodzie widze... Niestety tylko mnie uczyli metod typu " zamień na dziesiętny, zamień z dziesiętnego"..
10 paź 14:47
PW: Niebieskie zapisy − ósemkowe; zielone napisy − szesnastkowe czarne − dziesiątkowe. Tworzymy przelicznik podstaw: 1 = 80 = 1 10=81 = 8 100=82 = 40. Na potrzeby tego zadania wystarczy. 675 = 6· 40 + 7·8 + 5 = 180 + 38 + 5 = 180 + 3D = = 1BD. Z ujemnymi potęgami podobnie.
10 paź 16:19