matematykaszkolna.pl
roznowartosciowosc funkcji 5-latek: rysunekDobry wieczor Takie polecenie mam : Zbadaj czy funkcja y=−x2+2 jest roznowartosciowa Otoz Df=R i z definicji roznowartosciowosci mam ze x1≠x2 to x1−x2≠0 i f(x1)≠f(x2) to f(x1)−f(x2)≠0 To zapisuje sobie ze f(x1)=−x12+2 i f(x2)= −x22+2 To licze f(x1)−f(x2)= −x12+2−(−x22+2)= −x12+x22=−(x12−x22)= −(x1−x2)(x1+x2) TO wobec tego wychodzi mi ze x1−x2≠0 i x1+x2tez≠0 bo x1≠x2 wyszlo mi ze f(x1)−f(x2)≠0 i ta funkcja jest roznowartosciowa (co jest nieprawda Wobec tego gdzis muszse robic blad w obliczeniach Prosze wobec tego o wskazanie tego bledu
9 paź 20:29
5-latek: Polecenie jest dokladnie takie samo jak napisalem .
9 paź 20:37
razor: załóżmy że f(x1) = f(x2) → x1 = x2 −x12+2 = −x22+2 x12 = x22 x1 = x2 lub x1 = −x2 z prawdy wynika fałsz, więc nasze założenie jest sprzeczne → funkcja nie jest różnowartościowa
9 paź 20:39
5-latek: Dobrze. To czyli z definicji nie obliczysz tylko dowod nie wprost Moze tak byc gdyz to zadanie jest z rozszerzenia dziekuje emotka
9 paź 20:46
Godzio: Fachowe pokazanie, że funkcja NIE JEST różnowartościowa polega na wskazaniu KONTRPRZYKŁADU, czyli pokazujemy, że dla x1 = 1 ≠ −1 = x2 mamy f(1) = 1 = f(−1), zatem funkcja nie jest różnowartościowa. W przeciwnym wypadku przeprowadzamy dowód z definicji emotka
9 paź 21:00
5-latek: Witaj Godzio emotka Dziekuje za odpowiedz Tobie rowniez Robilem to zadanie z definicji gdyz jest to zadanie z 1 klasy liceum i to przed funkcjami kwadratowymi (ksiazka z 2009r Przyjalem ze ten 1 klasista nie zna z gimnazjum wykresu funkcji kwadratowej . No chyba ze jest inaczej i zna to wtedy pokazujemy kontrprzyklad tak jak napisales jeszce raz dziekuje emotka
9 paź 21:18
Godzio: Nie trzeba znać funkcji kwadratowej, jedynie co trzeba wiedzieć to to, że x2 ma taką samą wartość dla x = k jak i dla x = −k, a to wie każdy gimnazjalista, który umie potęgować emotka
9 paź 21:49
5-latek: Dobrzeemotka
9 paź 22:12