matematykaszkolna.pl
Pomoc z kombinatoryką student: Na ile sposobów można rozmieścić 6 różnokolorowych kamyków w 3 identycznych pudełkach, w taki sposób, aby w każdym pudełku był przynajmniej jeden kamyk
6 paź 12:37
PW: Gdyby kamyki były nierozróżnialne, to istniałyby 3 sposoby rozmieszczenia: a) 1+1+4 b) 1+2+3 c) 2+2+2. Przestawianie składników sumy (uwzględnianie ich kolejności) nie ma znaczenia − pudełka są "identyczne", czyli traktowane jako nierozróżnialne, nie nadajemy im kolejności. O wyniku rozmieszczenia mówimy: − w jednym z pudełek jest x kamyków, w innym y kamyków, a w jeszcze innym z kamyków, x+y+z = 6. Kamyki są jednak rozróżnialne, schemacie a) mamy więc
 
nawias
6
nawias
nawias
4
nawias
 
  
różnych rozmieszczeń (wybieramy tylko 4 kamyki, które trafią do jednego pudełka, rozmieszczenia pozostałych 2 kamyków do 2 pudełek są nierozróżnialne). W schemacie b) różnych rozmieszczeń jest
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
  
(wybieramy 3 kamyki do jednego z pudełek, z każdym z tych sposobów wybieramy 2 kamyki spośród pozostałych 3 do innego pudełka, pozostały jeden kamyk trafia automatycznie do pozostałego pudełka). W schemacie c) jest trochę trudniej:
 1
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 1
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 

=

 3! 6 
(wybieramy 2 spośród 6 kamyków, z każdym wyborem można wybrać następne 2 spośród pozostałych 4, ostatnie 2 wybrane są automatycznie; taki sposób liczenia uwzględnia jednak kolejność tworzenia podzbiorów − każdy z nich może być wybrany jako pierwszy, drugi lub trzeci w kolejności, dlatego wynik dzielimy przez 3!). Mam nadzieję, że zweryfikujesz mój pomysł, bo łba sobie nie dam uciąć.
6 paź 13:45
Mila: A Student ma odpowiedź?
6 paź 22:05
PW: Może nie ma czasu, bo czyta o liczbach Stirlinga?
6 paź 22:30
Mila: II rodzaju. Wychodzi wynik 90. I to się zgadza z rozwiązaniem PWemotka
 25−2 
S(6,3)=S(5,2)+3*S(5,3)=

+3*[S(4,2)+3*S(4,3)]=
 2 
 24−2 
=15+3*[

+3*(S(3,2)+3*S(3,3))]=
 2 
 23−2 
=15+3*[7+3*(

+3*1)]=
 2 
=15+3*[7+3*(3+3)]=15+3*[7+18]=15+3*25=90 Gdyby Kacpersprawdził moje obliczenia , byłabym wdzięczna.
8 paź 16:57
Kacper: Mila u mnie na zajęciach liczby Stirlinga II rodzaju byś zaliczyła na 5 emotka
8 paź 17:10
Mila: Dziękuję.emotka
8 paź 17:22