matematykaszkolna.pl
wartość bezwględna... Karolina: Wiecie może jak obliczyć tego rodzaju zadanie... Proszę o rady i pomoc... I x+2 I + I 2x−2 I − I 3x−4 I dla x >2 wiem że trzeba podstawić pod x tylko nie wiem co.... Możecie mi jeszcze od razu wyjaśnić co by było gdy by było np. dla x<1 ...
2 paź 12:18
J: a co konkretnie masz zrobić w tym zadaniu ?
2 paź 12:20
PW: To proste: dla x > 2 każde wyrażenie "między kreseczkami modułu" jest dodatnie: x + 2 > 2 + 2 > 0 2x−2 >2 − 2 > 0 3x − 4 >2 − 4 > 0. Zgodnie z definicją wartość bezwzględna liczby dodatniej jest równa tej liczbie (czyli, jak powiadają uczniowie*) − można opuścić moduły). −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− *) Po łapach.
2 paź 12:49
===: ...po chłopsku mówiąc to będzie tak: −aby cokolwiek obić dalej musimy "rozprawić" z modułami Możemy się ich pozbyć jeśli wiemy jakie co do znaku jest wyrażenie pod danym modułem i wtedy |a|=a dla a>0 lub |a|=−a dla a<0 −analizujmy Twoje wyrażenia pod modułami dla x>2 Wtedy x+2>0 2x−2>0 3x−4>0 Pozbywając się modułów piszemy zatem x+2+2x−2−3x+4 .... czyli ... =4
2 paź 12:50
KarolinA: Tylko jakoś dalej nie wiem,bo oboje inacz jest rozwiązanie w takim razie...
2 paź 15:30
Karolina: ktoś mi pomoże...
2 paź 22:01
PW: To samo tłumaczymy. Pan "===" pomylił się w ostatniej linijce − nie postawił nawiasu przed (3x+4), ale to powinno być oczywiste po tak szczegółowym tłumaczeniu o co idzie z tym zapisem bez modułów.
2 paź 22:12
PW: A właściwie napisałem głupstwo, przepraszam. Nie pomylił się, tylko "w locie" wykonał: − (3x − 4) = − 3x + 4 − wszystko jest dobrze! Zmyliły mnie Twoje żale, że "oboje inacz jest rozwiązanie" − byłem tak ubawiony, że uwierzyłem.
2 paź 23:09
Bogdan: rysunek dla x∊(−, −2): −(x + 2) − (2x − 2) + (3x − 4) = ... dla x∊<−2, 1): (x + 2) − (2x − 2) + (3x − 4) = ...
 4 
dla x∊<1,

): (x + 2) + (2x − 2) + (3x − 4) = ...
 3 
 4 
dla x∊<

, +): (x + 2) + (2x − 2) − (3x − 4) = 4
 3 
czyli dla x > 2 podane wyrażenie jest równe 4
3 paź 00:31