matematykaszkolna.pl
kombinatoryka ROT: Na ile sposobów można n kul rozmieścić w n pudełkach tak, żeby dokładnie dwa pudełka zostały puste? Załóż, że n ≥ 3 oraz zarówno kule jak i pudełka są między sobą rozróżnialne.
27 wrz 15:39
ROT: odświeżam
27 wrz 16:54
marek: sprobuj rozbic n 2 przypadki 1. w jednym pudelku 3 kule w dwoch ani jednej w pozostalych po jednej 2.w dwoch pudelkach po dwie kule w dwoch ani jednej w pozostalych po jednej
27 wrz 17:50
marek: na 2 przypadki*
27 wrz 17:50
ROT: Próbowałem, ale nie mogę tego ruszyćemotka Proszę o napisanie rozumowania, może wtedy coś ogarnę.
27 wrz 22:44
PW: (x1, x2,...,{xk,xk+1,xk+2},xk+3, ..., xn−2) − taki ciąg jest modelem matematycznym rozmieszczenia n kul w n−2 pudełkach w ten sposób, że w każdym pudełku jest 1 kula, z wyjątkiem jednego pudełka, w którym są 3 kule. Przestawianie między sobą 3 kul zajmujących jedno pudełko nie ma znaczenia, kule te stanowią 3−elementowy zbiór, nie ciąg. Wobec tego liczba rozmieszczeń jest równa (n−3)! − możemy przemieszczać między sobą (n−3) elementy, z których jeden jest 3−elementowym zbiorem, a pozostałe − pojedynczymi kulami.
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
Wybrać 3 kule możemy na
sposobów, wobec tego rozmieszczeń tego typu jest
  
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
·(n−3)!
  
Należy również uwzględnić, że (n−2) pudełka przeznaczone do zapełnienia można wybrać na
 
nawias
n
nawias
nawias
n−2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
=
sposobów, a więc sposobów opisanych przez marka pod nrem 1 jest
   
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
(n−3)!
  
A teraz serwer przestaje działać, więc muszę przerwać.
28 wrz 00:04
PW: Od razu poprawiam: w pierwszym wierszu numeracja kul do n, a nie do n−2. Oczywiście przestawień jest (n−2)!, a nie (n−3)! Mamy (n−3) pojedynczych kul i jeden zbiór 3−elementowy, zatem permutujemy (n−2) elementy. Tak pośpiech działa, że się diabeł cieszy. O 24:00 ma być wyłączony serwer, a ja nie umiem działać w pośpiechu.
28 wrz 00:10
ROT: Mógłbyś dokończyć na spokojnie? emotka
28 wrz 16:36
PW: 2. przypadek marka
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
Na
sposobów wybieramy tak jak poprzednio 2 pudełka, które mają być puste.
  
Wybieramy 4 kule, które mają być rozmieszczone po dwie w dwóch pudełkach − można to zrobić na
 1
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
 

= 3
 2  
 
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
sposobów.
− bo wybieramy 4 kule spośród n;
− bo wybieramy 2 z nich do
   
pierwszego podzbioru (drugi "wybiera się automatycznie"); dzielimy przez 2, bo przy takim sposobie liczenia uwzględnilibyśmy kolejność podzbiorów, a tego nie chcemy − chcemy tylko podzielić 4 kule na dwa podzbiory na wszelkie sposoby. Modelem matematycznym rozmieszczenia w tym wypadku będzie ciąg złożony z (n−2) elementów, z których dwa są 2−elementowymi zbiorami, a pozostałe to (n−4) pojedyncze kule. Wobec tego rozmieszczenia kul w rozpatrywanym przypadku można dokonać na
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
 
·3
(n−2)!
   
sposobów. Odp. Wszystkich sposobów rozmieszczenia n kul w n pudełkach − takich, w których dokładnie 2 pudełka są puste − jest
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
 n! 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
 
(n−2)!(
+ 3
) =

(
+ 3
).
    2   
Ciekawy jestem − masz jakąś odpowiedź?
28 wrz 17:32
ROT:
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 n−2 
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 
Tak, n!
(

+

)
  6 4 
28 wrz 18:01
PW: Wyniki są identyczne, trzeba trochę poprzekształcać.
28 wrz 18:11
Kacper: PW mogę się zapisać na korki z kombinatoryki? emotka
28 wrz 18:12
ROT: OK, dzięki za pomoc emotka
28 wrz 18:14
PW: Kacper, dziękuję za miłe słowa. Powiem w tajemnicy, że wiele rzeczy wymyśliłem stojąc przy tablicy. Tak było np. z rozmieszczeniami ludzi przy okrągłym stole. Sam dla siebie umiałem policzyć, ale wytłumaczyć to klasie − to było dopiero wyzwanie, wymuszające taką gadatliwość jaką widziałeś wyżej emotka.
28 wrz 18:20
Kacper: Mam nadzieję, że kiedyś też będę umiał choćby mały procent tego co Ty emotka Rzeczywiście człowiek najwięcej się uczy, jeśli ma nauczyć kogoś innego emotka
28 wrz 18:24
Mila: 1) Dla n=3 mamy 3 mozliwości i koniec. 2) Dla n≥4 mamy tak jak napisałeś 17:32.
28 wrz 19:10
PW: Masz rację jak zwykle emotka. Dla n=3 wzór z 17:32 nie da się zastosować, ten z 18:01 też zresztą nie. Złapali mnie, raz przeczytałem zadanie, a później w miarę pisania treść się przesuwa do góry! A na uczniów zrzędziłem: − Obliczyłeś? − Sprawdź, czy wynik jest sensowny.
28 wrz 19:40
Mila: PW, ja od dawna zastanawiałam się nad tym zadaniem . Musimy rozbic na dwa przypadki. Nie będę dołączać swojego rozwiązania. Losowałam 4 kule i rozpatrywałam też losowanie 2 kul z n a potem 2 z (n−2). Chciałam mieć jeden wzór pasujący do wszystkich przypadków. Cały czas myslałam, że źle i czekałam na Twoje rozwiązanie. Dopiero dzisiaj wpadłam, że przecież dla n=3 jesli dwie komórki puste, to nie ma co rozważać innej sytuacji. Zaćmienie umysłu. emotka dla Ciebie.
28 wrz 20:16