matematykaszkolna.pl
rachunek prawdopodobieństwa ciociaklocia: Do windy wsiadło 10 osób a) Na ile sposobów mogą wysiąść na 6 piętrach? b) Na ile sposobów mogą wysiąść na 7 piętrach przy założeniu, że na każdym wysiadła co najmniej jedna osoba?
19 wrz 22:03
arli28:
 10! 
a) wariacje bez powtórzeń

.
 (10−6)! 
19 wrz 22:18
PW: arli28, podany wzór liczy, na ile sposobów można wybrać 6 spośród 10 pasażerów i ustawić ich w kolejkę.
19 wrz 22:26
mechanik: ok. już chyba wiem czy to nie powinno być z takich wzorów?
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k
nawias
 
nawias
10+6−1
nawias
nawias
10
nawias
 
a)
=
   
 
nawias
k−1
nawias
nawias
k−n
nawias
 
nawias
10−1
nawias
nawias
10−6
nawias
 
b)
=
   
proszę o potwierdzenie, jeśli można emotka
19 wrz 22:51
PW: Zadanie jest sformułowane niejasno. Nie wiadomo ile jest pięter w budynku − tylko 6? Nie wiadomo co rozumieć przez "sposób wysiadania". Traktujemy ludzi "na sztuki", to znaczy wskazujemy możliwe rozwiązania równań, np. 1 + 0 + 2+ 5 + 1 + 1 = 10 jako sposób wysiadania 10 ludzi na 6 piętrach (nie wszystkie piętra mają swoich wysiadających) czy też np. 1 + 3 + 4+ 1 + 1 = 10 (na każdym piętrze musi wysiąść co najmniej 1 człowiek), czy też jeszcze będziemy tych ludzi rozróżniać, a więc budować funkcje f: {1,2,3,...,10} → {1,2,3,4,5,6}, funkcje "na" lub "w".
19 wrz 23:04