matematykaszkolna.pl
c#1 Lukas: jak wyznaczyć Dziedzinę funkcji i ją narysować f(x)=−(x+3)4 −(x+3)4≥0 Dwumian Newtona mam użyć ?
19 wrz 21:49
Lukas: −(x4+3x3+9x2+27x+81)≥0 x4+3x3+9x2+27x+81≤0 Jak to namalować ?
19 wrz 21:54
ICSP: D : x = −3
19 wrz 21:57
Mila: czy pod pierwiastkiem jest? −(x+3)4
19 wrz 21:57
Lukas: tak
19 wrz 21:57
Lukas: ?
19 wrz 22:08
Mila: To w takim razie to wyrażenie −(x+3)4 ≤0 D; tylko dla wartości zero pod pierwiastkiem możesz obliczyc wartość funkcji, w innym przypadku masz wartość ujemną. x+3=0⇔x=−3
19 wrz 22:11
Lukas: Ale jak mam to rozwiązać ?
19 wrz 22:15
Mila: Tak jak napisałam 22:11 −(x+3)4=0⇔ x+3=0 x=−3
19 wrz 22:21
Lukas: Ale tam mam nierówność więc skąd znak ''='' ?
19 wrz 22:22
5-latek: −(x+3)4≥0 to (x+3)4≤0 −narysuj wykres tej funkcji lub mozesz zapisac tak (x+3)2<=0 a to juz umiesz narysowac
19 wrz 22:25
Mila: Ujemny wariant musisz odrzucić. −(x+3)4≥0 /*(−1) (x+3)4≤0 wiemy że (x+3)4 nie moze byc ujemne Prawda? Pozostaje mozliwość, że x+3=0
19 wrz 22:28
Lukas: Nic nie rozumiem Mimo chęci..
19 wrz 22:28
Mila: Podstaw kilka wartości i oblicz wartość wyrażenia −(x+3)2 dla 0, 1,−1, 2, −2,3,−3
19 wrz 22:38
Mila: Dla : −(x+3)4
19 wrz 22:39
Lukas: Podstawiam: dla x=1 −16 x=2 −25 x=3 −36 x=−1 −4 x=−2 −1 x=−3 0
19 wrz 22:42
Saizou : funkcja f(x)=x ma dziedzinę x≥0 zatem g(x)=−(x−3)4 ma dziedzinę −(x−3)4≥0 i musimy obliczyć tę nierówność −(x−3)4≥0 /*(−1) (x−3)4≤0 /4 lx−3l≤0 kiedy wartość bezwzględna jest ≤0? (wiemy że lxl≥0, przy czym =0 zachodzi tylko wtedy kiedy wyrażenie w module się zeruje ) zatem x=3 i to jest naszą dziedziną, a teraz liczymy wartość dla argumentu x=3 g(3)=−(3−3)4=0=0 zatem wykresem tej funkcji jest punkt o współrzędnych (3:0)
19 wrz 22:44
Lukas: Czyli trzeba było po prostu spierwiastkować. Dziękuję, już wszystko jasne. i wykresem jest punkt (3,0) ?
19 wrz 22:48
Mila: Widzisz 22:42, że masz ujemne wartości, dla pierwiastka kwadratowego niedozwolone . Tylko mozesz obliczyc pierwiastek z zera − w tym zadaniu. .
19 wrz 22:50
5-latek: NIe bo Saizou sie pomylil zamiast −(x+3)4 napisal −(x−3)4 TY tylko poraw sobie
19 wrz 22:50
Mila: W Twoim zadaniu: (−3,0)
19 wrz 22:50
Saizou : Faktycznie, ale to chyba Lukas sam sobie poprawi emotka
19 wrz 22:53
Eta: emotka
19 wrz 22:53
Lukas: Wykres dziedziny x=−3 ?
19 wrz 22:55
Lukas: ?
19 wrz 23:06
5-latek: rysunekTak masz ja narysowac
19 wrz 23:11
Lukas: ?
19 wrz 23:52
Ajtek: rysunek Tak to wygląda. Nie jest to wykres dziedziny, tylko wykres f(x) podanej na początku.
20 wrz 00:01
Lukas: a ja napisałem wyraźnie wykres dziedziny
20 wrz 00:13
Ajtek: Takie masz polecenie? Wykres dziedziny?
20 wrz 00:17
Lukas: Tak
20 wrz 00:18
Ajtek: Kurcze, dziwne Ja nigdy nie rysowałem wykresu dziedziny, tylko wyznaczałem dziedzinę funkcji i rysowałem jej wykres (funkcji, nie dziedziny) emotka.
20 wrz 00:22
Lukas: A tutaj jest inaczej....
20 wrz 00:23
Ajtek: rysunek Jeśli dziedzinę, to narysował to bym tak jak wyżej.
20 wrz 00:26
Lukas: ale dziedzina to x=−3 podstaw sobie 1 i zobacz czy należy do dziedziny...
20 wrz 00:32
Ajtek: A czy widzisz na moim wykresie kropkę przy x=1?
20 wrz 00:35
Ajtek: Lucas, czy polecenie brzmi: Wyznacz dziedzinę funkcji i narysuj jej wykres?
20 wrz 00:37
Lukas: emotka up
20 wrz 22:00
Mila: D={−3} Masz narysować wykres f(x), Ajtek narysował 00:01.
20 wrz 22:03
Lukas: Ja mam narysować wykres dziedziny. Nie funkcji f(x)
20 wrz 22:05
Mila: To rysunek Ajtka 00:26 na osi liczbowej.
20 wrz 22:08
Lukas: rysunek a nie w układzie wsp x=−3
20 wrz 22:10
Lukas: up ?
23 wrz 22:06
Hajtowy: emotka
23 wrz 23:35
Mila: Dziedzina funkcji jednej zmiennej (x) to zbiór liczb na osi OX. W twoim przykładzie jest to zbiór {−3} jednoelementowy. Rysunek Ajtka jw.napisałam.
24 wrz 19:44
Eta: emotka Witaj Mila
24 wrz 19:50
Mila: Witaj Eta, jakoś mniej Cię tu widuję. Chora byłaś?
24 wrz 20:43
Lukas: Ale nadal nie rozumiem ?
24 wrz 20:44
Mila: rysunek Rysunek : 00:26 na osi . f(x)=−(x+3)4 D={−3} f(−3)=−(−3+3)4=0=0 x=−3 argument y=0 wartość funkcji. Jeśli nie rozumiesz , to zostaw to i idź dalej. W przypadku: log2(x2+y)≤1 wyznaczamy dziedzinę x2+y>0 ( bo liczba logarytmowana jest dodatnia) y>−x2 W tym przypadku dziedziną jest zbiór punktów których współrzędne(x,y) spełniają warunek y>−x2 , to znaczy leżących w obszarze nad parabolą y=x2
24 wrz 20:58
Lukas: Mila dziękuję Ci bardzo za wyjaśnienie. Nie wiem jaki działy mam za bardzo robić i jestem trochę w rozsypce. Proszę o radę
24 wrz 22:13
Eta: planimetrię emotka
24 wrz 22:18
Mila: Teraz w LO przerabiają potęgi i pierwiastki, funkcja wykładnicza, funkcja logarytmiczna, równania wykładnicze, równania logarytmiczne.
24 wrz 22:19
Lukas: I tak ogólnie ukrywałem to ale dostałem się na studia i będę studiował, ale nie to co chcę i nie na tej uczelni której chcę... A maturę muszę z R muszę napisać koniecznie żeby się dostać na wymarzone studia.
24 wrz 22:20
Lukas: Potęgi i pierwiastki ok to zacznę od tego emotka
24 wrz 22:25
Eta: A ja znałam tę "tajemnicę" emotka
24 wrz 22:25
Lukas: Uniwersytet jednak daleki od Marynarki Wojennej. Ale zawsze to coś. Wiem, że będzie trudno ale spróbuje.
24 wrz 22:26
Mila: I to galopem , dodaj funkcje trygonometryczne. I nie kłóć się z nami, tylko stosuj do rad, aby nie było wylotki. Wytrwałości.
24 wrz 22:27
Eta:
24 wrz 22:28
Lukas: Dobrze, będę słuchał się rad, Obiecuję. Mogę codziennie siedzieć po 8h nad zadaniami emotka
24 wrz 22:29
Eta: Z godzinną przerwą na.... kisiel
24 wrz 22:37
Lukas: Pierwsze zadanie oblicz 6−33*(63+363)1/4 pierwszy człon wiem jak zrobić
 32 6 
(


)2* ?
 2 2 
24 wrz 22:38
Eta: Łatwiej tak: włącz pierwszy czynnik pod pierwiastek stopnia 4 czyli podnieś go do potęgi 4 i szybko .......zobaczysz wynik
24 wrz 22:41
5-latek: Wlasnie zrobilem sobie wiśniowy emotka
24 wrz 22:46
Lukas: Pierwszy czynnik ? Możesz pokazać jak to uczynić ?
24 wrz 22:46
Eta: (6−33)4= .......... 4(...............) *(63+363)=.........
24 wrz 22:48
Eta: Smacznego "małolatku" emotka kisiel jest dobry na stawy , kości i..... emotka
24 wrz 22:49
Lukas: Ale czemu mam to wciągać pod pierwiastek, skoro to nie jest pod pierwiastkiem ?
24 wrz 22:52
5-latek: Dziekuje emotka I..... wiem . Bede go teraz duzo potrzebowal emotka
24 wrz 22:52
Eta: a*4 b= 4a4*b ........ jasne ?
24 wrz 22:52
Eta: No o to chodzi żeby było pod pierwiastkiem Wykonaj to o czym mówię i zobaczysz ..... po co ?
24 wrz 22:54
Lukas: Tak, teraz jasne. 4(6−33)4(63+363)
24 wrz 22:55
Eta: (6−33)4=.......... oblicz
24 wrz 22:57
Lukas: (6−33)2=63−363
24 wrz 23:00
Eta: okemotka
24 wrz 23:01
Eta: teraz dokończ .........
24 wrz 23:02
Lukas: 4(6−33)2(6+33)2=436−37=49 ?
24 wrz 23:05
Mila: 9*3=27
24 wrz 23:17
Eta: źle 4(6−33)2*(6+33)2= ............
24 wrz 23:17
Eta: ......= 36−27=........
24 wrz 23:19
Eta: No i jak? .......... żyjesz? emotka
24 wrz 23:26
Metis: Podziwiam Was za tą cierpliwość emotka
24 wrz 23:34
Mila: Metis, co masz obecnie na lekcjach matematyki?
24 wrz 23:35
Metis: Milu, rozpoczynam funkcję liniową emotka
24 wrz 23:36
Mila: O, to wdzięczny dział.
24 wrz 23:37
Metis: Nie zdawałem sobie sprawy, że jest tak obszerny emotka U Pazdry − ponad 61 stron.
24 wrz 23:39
Eta: No i Lukas tak się miał uczyć, a................ poszedł lulu emotka
24 wrz 23:54
5-latek: No i bedzie mu sie śnil z tą trójką
24 wrz 23:59
Lukas: żyję i dziękuję. Nie mogłem wejść bo miałem problemy z internetem
25 wrz 10:56
Lukas: ?
25 wrz 21:41
Eta: emotka
25 wrz 22:06
Lukas: ?
25 wrz 23:19
Mila: Zadanie dać?
25 wrz 23:20
Eta: Dla mnie? ... emotka
25 wrz 23:21
25 wrz 23:22
Lukas: Proszę jeszcze raz o wytłumaczenie czemu tam zrobił się pierwiastek stopnia 2
25 wrz 23:33
Eta: 4a−b)2*(a+b)2 = 4 [(a−b)*(a+b)]2 = [[(a−b)(a+b)]2]1/4= ..........
25 wrz 23:37
Mila: [(36−27)2]14=(9)12=9
25 wrz 23:38
Eta: 4a2=a
25 wrz 23:46
Eta: Ej ..Mila
25 wrz 23:47
Eta: Dobranocemotka
25 wrz 23:47
Eta: 100 moje emotka
25 wrz 23:48
Lukas: Dziękuję. Mogę jeszcze jedno zadanie wstawić ?
25 wrz 23:51
5-latek: Dobry wieczor Paniom emotka Ja poluje na 102
25 wrz 23:52
Lukas: 8− 215+5 − 26 + 8+ 22− 25− 210 = 1 ostatni człon jest dla mnie problemem
25 wrz 23:57
Lukas: Up
26 wrz 17:00
Mila: czy całe wyrażenie 8+22−25−210 jest pod jednym pierwiastkiem? Źle widac w mojej przegladarce.
26 wrz 17:44
Mila: Chyba źle przepisałeś ten przykład.
26 wrz 18:11
MYSZ: 8 + 22 − 25 − 210 = (52 − 1)2
26 wrz 18:17
Mila: Spróbujemy zwinąć wyrażenie pod ostatnim pierwiastkiem Próba I (1+25)2=(1+25)*(1+25)= =1+25+2+2−10510+5= =8+22−25−210 zgadza się (8+22−25−210 )12=[(1+25)2]12=(1+25)
26 wrz 18:17
Lukas: udowodnij, że zachodzi równość. 8−215+5−26+8+22−25−210=1
26 wrz 18:19
MYSZ: Teraz moze cos wyjdzie Pierwsze dwa nawiasy umiesz rozpisac ? ( trzeci juz masz )
26 wrz 18:29
Lukas: tak, napisałem ze 3 człon jest tylko problemem.
26 wrz 18:37
Lukas: Mila a jest jakiś inny sposób, żeby to zauważyć ?
26 wrz 18:42
Mila: Na pewno, ale będzie bardziej skomplikowane. Nie przejmuj się tym przykładem, ważne abyś radził sobie z tymi pierwszymi, gdzie są dwa składniki pod pierwiastkiem.
26 wrz 19:17
Lukas: Takie umiem zrobić, ale będą na studiach muszę i tak to umieć. A tym bardziej, że teraz matura R była nietypowa. Policzyłem sobie, że miałbym 50%
26 wrz 19:32
Mila: No to np tak 8−215=53 5−26=32 zwracasz uwagę, aby wynik pierwiastkowania był dodatni Wtedy mamy: 53+32+(8+22−25−210)12=1 52+(8+22−25−210)12=1+2 5+(8+22−25−210)12=1+2 obie strony są dodatnie /2 5+2*(5*8+5*22−5*25−5*210)12+8+22−25−210=1+22+2⇔ 2(40+102−105−1010)12=25+210−10 /:2 (40+102−105−1010)12=5+10−5 obie strony dodatnie /2 (40+102−105−1010)=(5+10−5 )*(5+10−5 ) spróbuj dokończyć, będzie równość prawdziwa, co dowodzi prawdziwości pierwszej równości, bo przekształcenia są równoważne.
26 wrz 20:14
Lukas: Dziękuję, to akurat trudniejszy sposób.
26 wrz 20:17
Mila: Myślę, że nie, więcej liczenia, ale te rachunki powinny być dla Ciebie proste. Jeśli która linijka nie jest jasna to pytaj.
26 wrz 20:20
Lukas: 5+52−55+52+10−510−55−510+25 40+102−105−1010 Dziękuję wyszło prawidłowo. A co jeśli jedna strona byłaby ujemna ?
26 wrz 20:26
Mila: Nie możesz wtedy podnosić obu stron do kwadratu, bo może być fałszywy wniosek. np. −4<2 /2 16>4 trzeba było zmienic znak, aby otrzymac prawdę.
26 wrz 20:31
Lukas: Potęgi i pierwiastki mam już przerobione co dalej ? Zrobiłem prawie wszystkie zadania z zadania.info z tego działu
26 wrz 20:32
Mila: Dobrze byłoby trochę równań, funkcji.
26 wrz 21:00
Lukas: Przekształcenia funkcji ? funkcje trygonometryczne ? Równia trygonometryczne ?
26 wrz 21:01
Lukas: ?
26 wrz 21:31
5-latek: Mialem od pewnego czasu pewne podejrzenie . I jednak sie sprawdzilo .
26 wrz 22:23
Lukas: To miałeś złe podejrzenia...
26 wrz 22:42
Mila: Tak, Lukas.
26 wrz 23:23
Lukas: trygonometria jest troszkę trudniejsza. Dziękuję za wskazówkę.
26 wrz 23:37
Mila: Opanuj dobrze obliczenia procentowe.Na laboratorium będziesz musiał trochę liczyć.
26 wrz 23:43
Lukas: Tak wiem, chemia i % to nie problem. Mój cel to zaliczyć pierwszy rok i przygotować się do matury.
26 wrz 23:45
5-latek: Jesli chodzi o trygonometrie to masz to znakomicie wytlumaczone w ksiazce pt. Trygonometria podrecznik specjalny dla technikow zaocznego szkolenia zawodowego Edward , Jerzy Pokorny Co prawda wydanie z 1956r i kąty sa podane w stopniach ale to nie problem . Jesli znajdziesz za nieduze pieniadze na allegro to jak sobie kup mam jeszce Trygonometria dla klasy X−XI Wieslaw Wojtowicz ,Bronislaw Bielecki , Mieczyslaw Czyzykowski z 1960r Tez dobra
26 wrz 23:53