matematykaszkolna.pl
podzbiory karol: Na ile sposobów można zbiór {1,2,...,n}, gdzie n≥3, podzielić na trzy niepuste podzbiory? Proszę o pomoc.
14 wrz 13:58
Kacper: Studia?
14 wrz 14:01
karol: nie, klasa maturalna emotka
14 wrz 15:02
PW: Najpierw rozwiążmy zadanie przy założeniu, że zbiory mają określony porządek (to znaczy odróżniamy sytuację (A1, A2, A3) od np. (A3, A1, A2), mimo że podzbiory A1, A2 i A3 są identyczne). Mamy n rozróżnialnych elementów, każdemu z nich trzeba przyporządkować jeden z numerów {1, 2, 3} (numer podzbioru). Rozwiązaniem problemu byłaby liczba funkcji (1) f: {1,2,3,...,n} → {1,2,3}, to znaczy liczba 3n, gdyby nie fakt, że w ten sposób liczymy również takie przyporządkowania, w których osiągnięta jest tylko jedna wartość spośród 1, 2, 3 lub tylko dwie z nich. Byłby to podział na podzbiory, z których dwa lub jeden jest pusty. Wobec tego rozwiązaniem jest liczba k = 3n − 3·2n + 3 (od wszystkich wariacji 3−elementowych z powtórzeniami odjęliśmy wariacje 2−elementowe; w ten sposób otrzymaliśmy funkcje, które przyjmują wszystkie trzy wartości, opisujące podział na 3 niepuste podzbiory). Liczba +3 bierze sie stąd, że licząc 3·2n odjęliśmy m.in. 6 funkcji jednowartościowych, a powinniśmy odjąć tylko 3 takie funkcje. Liczba k to liczba podziałów z uwzględnieniem kolejności, wobec tego liczba podziałów na trzy niepuste podzbiory (bez uwzględniania kolejności) jest równa
 k 3n − 3·2n + 3 1 

=

=

(3n−1 − 2n + 1).
 3! 6 2 
Rozwiązanie to jest rodzajem zabawy umysłowej, zdaję sobie sprawę z możliwości łatwiejszego wyliczenia.
14 wrz 16:06
Mila: Załóżmy, że mamy n różnych kul rozłożyć do 3 różnych szuflad A,B,C. 3n− liczba wszystkich możliwości, w tym: jedna pusta, wtedy :
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
 
*(2n−2) kule rozłożone do dwóch szuflad, żadna nie jest pusta
 
Dwie puste, kule trafiają do jednej szuflady
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
*1=3
 
Zatem: 3n−[3*(2n−2)+3] − liczba wszystkich możliwych umieszczeń n kul w trzech szufladach i żadna nie jest pusta, z tym, że nas nie ineresyją sytuacje: A,B,C oraz B,A,C, itp bo, to są te same podzbiory. Stąd Wynik:
3n−[3*(2n−2)+3]  

3! 
mozesz to doprowadzić do prostszej postaci.
14 wrz 16:08
PW: Karol dostał gotowe rozwiązanie na dwa sposoby, więc jako uczeń klasy o wysokim poziomie pomyśli nad twórczym rozwinięciem zadania. Już wie, że w gruncie rzeczy idzie o ustalenie liczby funkcji na f: {1,2,3,...,n} → {1,2,3}. Jak wygląda wzór na liczbę funkcji "na" zbiór {1,2,3,4}?
14 wrz 16:34
karol: dziękuję za pomoc emotka nie jestem pewien, jak będzie wyglądał wzór na zbiór {1,2,3,4}, ale spróbuję emotka więc 4n − liczba wszystkich możliwości, od tego trzeba odjąć: 4 − trzy puste szuflady, kule trafiają do jednej szuflady; 6*(2n−2) − kule rozłożone do dwóch szuflad (żadna nie jest pusta), dwie szuflady pozostają puste 4*[3n−3*(2n−2)−3] − kule rozłożone do trzech szuflad (żadna nie jest pusta), jedna szuflada pozostaje pusta otrzymaną różnicę należy podzielić przez 4!
14 wrz 17:07
Kacper: Ja pytałem, czy studia, bo na studiach taką sytuację przedstawiają liczby Stirlinga II rodzaju emotka
14 wrz 17:23
Mila: PW, Kacper, czy to jest dobre rozwiązanie?
7 paź 14:03
Mila: Wyniki zgadzają się z obliczonymi wg wzorów Stirlinga.
9 paź 16:25
Kacper: Trochę ktoś przesadził z tymi zadaniami. To nie jest zadanie dla przeciętnego ucznia (taki ma zdać maturę).
10 paź 09:08
cokolwiek: Bo to nie jest normalne zadanie tylko z olimpiady organizowanej przez agh.
22 paź 20:37