matematykaszkolna.pl
:) nektarynka: W stopie zawierającym 4,5 % ołowiu jest o 19 kg więcej niż w drugim stopie, zawierającym 4% ołowiu. Lączna masa obu stopów jest równa 800 kg. A− oblicz masę każdego ze stopów B− ile kg ołowiu jest w kazdym z tych stopów ?
13 wrz 10:52
PW: Takie zadania nie są trudne myślowo, raczej rzecz polega na samodzielnym wprowadzeniu oznaczeń (to jest trudne dla ucznia zanim nabierze pewności siebie). Są dwie masy stopów − oznaczmy je m1 i m2. W każdej z nich jest pewna masa ołowiu, oznaczmy je p1 i p2. Wiemy z treści zadania, że p1 stanowi 4,5% masy m1, to znaczy (1) p1 = 0,045m1, a masa ołowiu w drugim stopie stanowi jego 4%, czyli (2) p2 = 0,04m2. Masy p1 i p2 różnią się o 19 kg: (3) p1 = p2 + 19 Podano również, że (4) m1 +m2 = 800. Wykorzystać informacje (1), (2), (3) i (4) i już.
13 wrz 11:12
Janek191: a) 4,5% = 0,045 4 % = 0,04 x − masa I stopu [ kg ] 800 − x − masa II stopu [ kg ] Mamy 0,045 x = 0,04( 800 − x) + 19 / * 1000 45 x = 40*800 − 40 x + 19 000 85 x = 32 000 + 19 000 85 x = 51 000 / : 85 x = 600 − ilość I stopu [ kg ] 800 − x = 200 − ilość II stopu [ kg ] więc b) 0,045*600 = 27 − ilość ołowiu w I stopie [ kg ] 0,04*200 = 8 − ilość ołowiu w II stopie [ kg ] ===================================
13 wrz 11:17
Janek191: a) 4,5% = 0,045 4 % = 0,04 x − masa I stopu [ kg ] 800 − x − masa II stopu [ kg ] Mamy 0,045 x = 0,04( 800 − x) + 19 / * 1000 45 x = 40*800 − 40 x + 19 000 85 x = 32 000 + 19 000 85 x = 51 000 / : 85 x = 600 − ilość I stopu [ kg ] 800 − x = 200 − ilość II stopu [ kg ] więc b) 0,045*600 = 27 − ilość ołowiu w I stopie [ kg ] 0,04*200 = 8 − ilość ołowiu w II stopie [ kg ] ===================================
13 wrz 11:17
nektarynka: Dziekuje Ci bardzo
13 wrz 11:22
nektarynka: w zasadzie dziekuje WAM emotka
13 wrz 11:23
PW: A z ciekawości zapytam: – Który sposób bardziej do Ciebie przemawia (który wybierzesz na klasówkę)? Oba są dobre, u Janka jest tylko jedna niewiadoma x i od razu wyliczenia, u mnie "tłumaczenie zadania z polskiego na nasze" i dopiero musiałabyś ułożyć równanie na podstawie 4 informacji
13 wrz 11:30
nektarynka: w zasadzie to zrobiłam oba sposoby i obydwa zrozumialam i juz wiem o co chodzi (a zobaczymy na kartkówce który sobie przypomne i zrobieemotka )
13 wrz 11:34
Janek191: Sposób rozwiązania zależy od tematu lekcji . Jeżeli tematem zajęć jest : układ równań I stopnia z dwiema niewiadomymi, to trzeba zapisać tak jak proponuje PW: x + y = 800 0,045 x = 0,04 y + 19 emotka
13 wrz 11:59
daras: zrobiłaś raczej przepisałaś emotka kiedy dojrzejesz nektarynko ?
13 wrz 15:24
sushi_gg6397228: chyba na przyszły rok
13 wrz 15:26