matematykaszkolna.pl
Udowodnij nierówność mała : Udowodnij nierówność a3 + b3 ≥ a2 + ab2, gdy a,b > 0 z góry dziękuję.
11 wrz 19:45
PW:
 1 
A próbowałaś podstawić np. a=

=b, żeby "dośwadczalnie" sprawdzić − na przykładzie?
 2 
11 wrz 19:54
mała : nie mogę doświadczalnie tego sprawdzić bo żaden nauczyciel tego nie uzna na sprawdzianie
11 wrz 20:16
pigor: .. , radzę ci zrób to, o co pyta cię PW , nie będziesz żałować, a jak się postarasz i ładnie opiszesz co zauważyłeś, to nauczyciel na pewno będzie z ciebie ...emotka zadowolony. ...emotka
11 wrz 20:32
pigor: ... , właściwie mała, to ona, czyli ...emotka zadowolona
11 wrz 20:38
Kacper: przecież to nie prawda
11 wrz 20:47
mała : chciałabym móc tak to zrobić, ale muszę to przedstawić na niwiadomych by udowodnić że każda liczba większa od zera spełnia tą nierówność emotka ale dzięki za dobre chęci
11 wrz 20:48
Kacper: Posłuchaj starszych "kolegów" emotka Zanim czegokolwiek chcemy dowieść sprawdź, czy jest to prawdą emotka
 1 
Wstawiłaś a=b=

?
 2 
11 wrz 20:51
PW: Dziecko, przecież podana nierówność jest nieprawdziwa (generalnie, to znaczy nie jest prawdziwa dla wszystkich a, b>0). Żeby udowodnić tę nieprawdziwość wystarczy pokazać konkretny przykład "na nie", który Ci podarowałem. Jeszcze może sprawdź, czy dobrze wszystko przepisałaś.
11 wrz 20:55
pigor: ..., oj mała , mała ,zrób to o co wszyscy Cię prosimy ... to masz dowód na bank , że ... dana nierówność jest (jaka )
11 wrz 20:57
mała : dobrze, dobrze bez nerwów chłopacy, poprostu tak mi mówili na lekcji, mój błąd, przepraszam
11 wrz 21:02
mała : a przepisane jest dobrze, choć może błąd w druku, bo w większości zadań chodzi o wzory skróconego mnożenia.
11 wrz 21:05
pigor: ..., a kto tu się ...emotka denerwuje
11 wrz 21:08
mała : no nie wiem.... może ty i PW? emotka
11 wrz 21:09
Kacper: zapewne emotka prawdziwa jest za to nierówność a3+2b3≥a2+ab2 (jakoś tak )
11 wrz 21:11
pigor: ., ależ chcę cię przekonać, ze podanie odpowiedzi np. takiej : dana nierówność nie jest prawdziwa, bo istnieje taką liczbę tu np. a=b=!2 może być rozwiązaniem tego zadania na 5−tkę, także w zamyśle jego autora (a może sam twój nauczyciel chciał was na to uczulić , aby zawsze najpierw ... )
11 wrz 21:18
mała : być może, ale i tak nie jestem w stanie sprawdzić wszystkich liczb a z tego co mówisz może być tak że tylko kilka nie będą spełniały danej nierówności.
11 wrz 21:27
PW: Nie denerwuję się, gdyby tak było, to mam proste wyjście (z systemu). Przypomina mi się za to historia o chłopie, który tłumaczył krowie na granicy, żeby tam dalej nie lazła. Domyślamy się, co zrobiła krowa, skoro utrwaliło się porzekadło: Tłumaczył jak chłop krowie na granicy. I nikogo nie mam zamiaru obrażać, po prostu takie porzekadło funkcjonuje w powszechnym obiegu, a zwłaszcza wśród ludzi zajmujących się nauczaniem.
11 wrz 21:30
PW: Wiem w czym problem, czytam 21:27 i odpowiadam "naukowo": Zaprzeczenie zdania z dużym kwantyfikatorem. Zaprzeczeniem zdania "wszyscy są łysi" jest zdanie "istnieje człowiek z włoskami na głowie". Dałaś zadanie "Dla dowolnych liczb a, b >0 itd". Zaprzeczeniem tego zdania jest zdanie
 1 1 
"Istnieją liczby

i

, dla których twierdenie nie jest prawdziwe".
 2 2 
11 wrz 21:35
Hugo: PW: Nie znałem Twierdzenia o 'chłopie i krowie'
11 wrz 21:38
mała : całkowicie ciebie rozumiem, i w sumie mam gdzieś że chyba nazwałeś mnie krową, ale wytłumacz mi proszę jak mam wpaść na to iż 12 nie spełnia tej nierówności?
11 wrz 22:02
xxx: Podstawić
11 wrz 22:08
mała : no tak logiczne, mam podstawiać wszystkie możliwe liczby?
11 wrz 22:09
Kacper: Sprawdzasz kilka liczb i tyle emotka PW ma duże doświadczenie i "widzi" takie rzeczy od razu emotka
11 wrz 22:09
PW: Nie, naprawdę nie miałem zamiaru Cię obrażać. Jak na to wpaść? Metodą prób. Zawsze zanim przystąpię do dowodu nierówności, której nie znam osobiście, próbuję na kilku przykładach − czy aby nie jest ona fałszywa. Oszczędza to wiele czasu − bo można szesnaście godzin wyrywać włosy z głowy, a nieprawdy się nie udowodni. Jakie liczby dobrać to sprawa intuicji − nabywa się tego w praktyce.
11 wrz 22:09
Kacper: Zazwyczaj parę liczb: jedna większa od 1, a druga mniejsza i na odwrót i pary liczb takich samych emotka
11 wrz 22:10
5-latek:
 1 1 1 1 1 
(

)3+(

)3≥(

)2+

*(

)2 sprawdz czy to prawda
 2 2 2 2 2 
11 wrz 22:13
mała : nie prawda, nie prawda. w takim razie zazdroszczę PW i ciężko widzę rozszerzoną matematykę w moim wydaniuemotka
11 wrz 22:18
Kacper: mała nie porównuj się do PW emotka Wielu nauczycieli nie może się z nim równać w tym ja emotka
11 wrz 22:21
mała : wcale nie śmiem tego robić, po prostu zazdroszczę mu doświadczenia i umiejętności emotka i naprawdę nie wiem jak przetrwam ten rok szkolny emotka
11 wrz 22:24
Kacper: zawsze możesz na forum pytać emotka ewentualnie do mnie na gadu 8959267
11 wrz 22:36
mała : dziękuję, za wyrozumiałość a numer zapiszę w razie co emotka
11 wrz 22:45