matematykaszkolna.pl
Zbadaj monotoniczność Beata: Ma ktoś jakiś pomysł? Zbadaj monotoniczność ciągu: an=logn+1n
9 wrz 11:58
...: ...spróbuję
9 wrz 12:57
Nieznajomy:
 logn+1(n+1) 1 
an+1 = logn+2(n+1) =

=

 logn+1(n+2) logn+1(n+2) 
 1 
an+1 − an =

− logn+1n =
 logn+1(n+2) 
1 − (logn+1(n+2))*logn+1n 1 

>

> 0
logn+1(n+2) logn+1(n+2) 
dla każdego n>1 ponieważ logn+1(n+2)> logn+1(n+1) = 1 > 0 i logn+1n > logn+11 = 0 czyli dla n>1 {an} jest rosnący a1 = log21 = 0 a pozostałe wyrazy są dodatnie stąd wniosek, że ciąg jest rosnący
9 wrz 12:57
...: może tak:
logn+2(n+1) logn(n+1) logn(n+1) 

=

*

=
logn+1n logn(n+2) lognn 
 logn(n+1)2 
=

... a dalej chyba jasne −emotka
 logn(n+2) 
9 wrz 13:07
Beata: ok, rozumiem tylko czemu w trzeciej linijce jest: ... > an+1 > 0, chodzi mi skąd to wywnioskowałeś że an+1 − an > an+1?
9 wrz 13:14
Beata:
 bn+1 
... czy w tym przykładzie można stosować tw.

skoro dla n ∊ N pierwszy wyraz
 bn 
nie jest dodatni?
9 wrz 13:17
...: ... jak to nie jest dodatni ?
9 wrz 13:20
Beata: jest równy 0, nie? ja się tylko upewniam, dawno nie miałam ciągów logarytmicznych
9 wrz 13:24
Beata:
 bn+1 
jeśli się mylę mógłbyś mi wyjaśnić kiedy używa się

a kiedy an+1 − an?
 bn 
9 wrz 13:25
...:
 logn(n+1)2 
... dalej analizujesz

to znaczy czy jest on większe czy
 logn(n+2) 
mniejsze od 1 Możemy to sprowadzić do sprawdzenia dla jakich n zachodzi (n+12>n+2 ⇒ n2+n−1>0
9 wrz 13:26
...: ... używasz alternatywnie ... tak jak Ci wygodniej −emotka (tylko nie sprowadzaj tego do pozycji) −emotka
9 wrz 13:27
Beata: ok dzięki za wyjaśnienie emotka
9 wrz 13:30
...:emotka
9 wrz 13:31