Planimetria
Blue: Mam problem z tymi zadankami z planimetrii:
zad.1 W trójkącie ABC na boku AB wybrano punkt M taki, że |AM| : |MB|=2:3. Środkowa AK dzieli
odcinek MC, licząc od M, w stosunku:
zad.2 W trapezie ABCD, w którym AB || CD, przekątne przecinają się w punkcie O oraz
| |DC| | |
|
| = p,p>0. Stosunek pola trapezu ABCD do pola trójkąta ABO równa się: |
| |AB| | |
A. p
2
B. p
2+1
C. (p−1)
2
D. (p+1)
2
5 wrz 15:13
Mila:
1) Jak rozwiązujesz, nie zgadza się odp. czy nie wiesz jak wybrać?
2) Skorzystaj z podobieństwa ΔDOC i ΔAOB, PΔCOB=PΔDOA.
W razie trudności napiszę całe rozwiązanie.
5 wrz 16:50
PW: 1) A może trzeba znowu metodą eliminacji?
Na przykład rysować równoległą do AB przechodzącą przez K. Cały odcinek AK leży poniżej tej
prostej, więc L − punkt wspólny AK i CM też leży poniżej. Wobec tego
| 1 | | 1 | |
ML : LC < |
| MC : |
| MC = 1. |
| 2 | | 2 | |
Odpowiedź D wyeliminowana.
Dalej ni mom chęci, ale może spróbujesz?
5 wrz 18:33
Mila:
1) Najłatwiej tak, jak radzi
PW.
5 wrz 19:16
pigor: | 2 | |
..., ... wychodzi mi |
| , czyli odp. B |
| 5 | |
5 wrz 20:09
Blue: Mila , nie mam pojęcia jak rozwiązać te zadania, mogłabyś napisać pełne rozwiązanie?
5 wrz 20:38
Kacper: Może ja jutro
5 wrz 21:15
Eta:
zad2/ odp D) ( tu zastosuj mój ulubiony wzorek
5 wrz 21:16
pigor: ... jak ktoś (tak, tak ...
Ciebie mam na myśli − z góry dzięki)
narysuje rysunek do zadania
1), to i ja jutro swoje rozwiązanie pokażę
5 wrz 21:25
Eta:
5 wrz 21:29
pigor: ..., kurde, no nie
w 4 minuty taki piękny rysunek ;
zazdroszczę Ci ; o to mi chodziło, ale do jutra; dobranoc
5 wrz 21:34
Eta:
zad2/
Trójkąty DCO i ABO są podobne w skali
p
to P(ABO)=P
2 , P(DCO)= p
2*P
2 i P
3=P
4= p*P
2
P(trapezu)= P
2+2P
3+P
1 = P
2+2p*P
2+p
2*P
2= (p
2+2p+1)*P
2= (p+1)
2*P
2
P(trapezu)=
(p+1)2*P2
P(tr) | | (p+1)2*P2 | |
| = |
| = (p+1)2 |
P2 | | P2 | |
5 wrz 21:38
Eta:
π..
5 wrz 21:39
Mila:
Napiszę.
1) analizujesz , trochę pomyśl, bo rozwiązanie zajmie Ci na egzaminie dużo czasu.
P− pole ΔABC
u,v,z,s − pola małych trójkątów
| 1 | |
u+v= |
| P , bo AK to środkowa Δ |
| 2 | |
u+v=z+s+v⇔
u=z+s
| 2 | |
ΔAMP i ΔMPB mają wspólna wysokość⇔z= |
| s |
| 3 | |
ΔAMP i ΔAPC mają wspólną wysokość, w takim razie
Zadanie z trapezem
Eta rozwiązywała wiele razy, wpisz Eta trapezy, znajdziesz.
5 wrz 21:39
Kacper: Zaznaczam
5 wrz 21:43
Mila:
Co zaznaczasz? Kacper?
5 wrz 21:44
Mila:
pigor, jaki masz pomysł na to zadanie (1), może krócej?
5 wrz 21:48
Eta:
Hej
Mila
zad1/ też mam takie rozwiązanie
5 wrz 21:49
Kacper: Zaznaczam sobie, bo potem szukam zadań i znaleźć nie mogę
5 wrz 21:49
Eta:
Witam
Kacper .... pierwsze szlaki w szkole przetarte?
5 wrz 21:51
Mila:
Witam, Eto, moze pigor coś wymysli krótszego, błskotliwego, albo PW.
Napisałam to rozwiazanie, bo widziałam , gdzieś podobne zadanie otwarte, trzeba było obliczyc
pola wszystkich tych trójkącików.
5 wrz 21:53
pigor: ..., o
pomysł mam identyczny też z tego
tw. o stosunkach pól ΔΔ o jednakowych wysokościach
ale czy krótszy, chyba nie (mam to nabazgrane na
kartce) ; jutro zobaczę jak to wygląda
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
a teraz idę dalej oglądać tenis ...
5 wrz 23:58
Kacper: Eta nie jest tak źle
6 wrz 07:51
Kacper:
Wystarczy taki rysunek
Widać, że odp A i D odpadają (więcej niż połowa)
Zostały B i C.
Ja sobie to umieściłem w układzie współrzędnych i policzyłem współrzędne punktu P.
Nie jest to sposób uniwersalny, ale dla osób, które nie "widzą" rozwiązania
Mili wystarczą
Może jeszcze coś znajdziecie na moim rysunku, co pomoże szybciej rozwiązać
6 wrz 08:32
pigor: ..., a więc wstałem...
już, no to
(aby nie zamieszać) z rys.
Mila 21:39 i tw. o którym
mówię powyżej
zu = |MP||PC| = ? mam układ równań
dla pól powierzchni z,s,u, v ΔΔ podziału ΔABC:
z+s+v = u+v i zs = 23 ⇔ z+s = u i 3z = 2s , stąd,
szybko, bo to test np. tak:
zu +
su =1 i
su =
32*
zs ⇒
⇒
zu +
32*
zs = 1 ⇔
52*
zs =1 ⇔
zs = 25. . ...
6 wrz 08:49
Blue: Mila, a ja nawet wiem, gdzie się z podobnym zadaniem spotkałaś ^^ Dzięki wszystkim za odp!
Nie wiem, co bym bez Was zrobiła
6 wrz 09:10
Blue: Eta, nie rozumiem, jak doszłaś, że P3= p*P2.
6 wrz 09:23
5-latek: NIe rozumiem Ciebie .
czy tak trudno zajrzec do ksiazki albo wpisac w wyszukiwarke Eta trapezy
6 wrz 10:39
daras: pewnie
Blue pracuje i nie ma na to czasu, wiec wrzuca w maszynkę do rozwiazywania zadań
kolejne posty i ,cytuję: "czeka na rozwiązania"
6 wrz 10:40
Blue: A co to mi da, że tak wpiszę? Przecież tych zadań jest mnóstwo, a mi chodzi akurat o to
konkretne...
6 wrz 10:51
pigor: ...,, to może jeszcze ...
np. tak :
zad.2)
|CD| : |AB|=p ⇒
P1: P2=p2, ale P
4+P1=P
3+P1 ⇒
P4=P3 ,
ponadto P
3 : P
2 = P
1: P
3 ⇒ p
32 = P
1P
2 ⇒
P3 = √P1P2,
| PABCD | | P1+2P3+P2 | | P3 | |
zatem |
| = |
| = p2+2 |
| +1= |
| ΔABO | | P2 | | P2 | |
| √P1P2 | | P1 | |
= p2+2 |
| +1= p2+2√ |
| +1= p 2+2p+1= (p+1)2... |
| P2 | | P2 | |
6 wrz 11:21
PW: Powróćmy do zadania 1. Banalność rozwiązania może powodować wściekłość.
Czytelnik sam sporządzi rysunek.
W podstawie trójkąta można zobaczyćć
pięć odcinków o jednakowej długości, ich końce to A,
A
1, M, B
1, B
2 i B. Prosta AK wyznacza połowę boku BC. Proste równoległe do AK przechodzące
przez A
1, M, B
1 i B
2 wyznaczają na ramieniu BC kąta ABC punkty K
1, K
2, K
3 i K
4.
Na mocy twierdzenia Talesa odcinki
KK
1, K
1K
2, K
2K
3 , K
3K
4 i K
4B
mają
także równe długości, dzielą więc odcinek KB na pięć równych części.
| |MP| | | |K2K| | | |K2K| | | 2 | |
|
| = |
| = |
| = |
| . |
| |PC| | | |KC| | | |KB| | | 5 | |
6 wrz 14:33
pigor: ..., No jasne,
pięknie,a przecież dobrze pamiętam tę konstrukcję
podziału odcinka jako jedno z zastosowań tw. Talesa; dziękuję
PW ; no
i teraz już wiem dlaczego to zadanie z całą odpowiedzialnością jego
autora (ów) nadaje się ...
na pewno na test ;
6 wrz 16:40
Kacper: Takie proste zadanie (o ile zna się odpowiedź)
6 wrz 17:45
PW: Biorąc pod uwagę różne padające tu pomysły i czas jaki mnie to zajęło, nie jest to takie sobie
zadanie testowe do rozwiązania w 5 minut. Co innego, jeżeli akurat "przerabiamy Talesa" −
wtedy samo się nasuwa dorysowanie czegoś równoległego.
Wniosek: zadanie dobre na klasówkę z działu "twierdzenie Talesa", na maturę już jakby mniej
dobre. Nie jest to żaden paradoks, często nadmiar wiedzy przeszkadza.
6 wrz 18:02
Kacper: Wegług mnie zadanie też na pewno nie na testowe na maturze. Jako otwarte mogłoby być.
6 wrz 18:15
Blue: Pigor, skąd się wzięło to P3 : P2 = P1: P3 ?
6 wrz 18:47
pigor: ..., no cóż niech to zostanie moją ...
"słodką" ... , bo.
i tak masz w czym wybierać, a skąd i dlaczego powinnaś już
dawno załapać, gdyż niejedno zadanie ci rozwiązałem tym
właśnie sposobem pisząc na ten temat więcej tylko, że ciebie
moje rozwiązania nie interesowały, więc niech tak zostanie .
6 wrz 19:03
Blue: To może mi powiesz chociaż skąd się wzięło P3=P4= p*P2
w rozwiązaniu Ety
?
6 wrz 19:07
Blue: I przepraszam, że być może mnie nie interesowały
Twoje rozwiązania po prostu czasem wymagają
pomyślenia, a jeśli ktoś wstawia prostszy sposób i jeszcze z rysunkiem, to sam rozumiesz
6 wrz 19:08
eta: πππ
20 paź 14:48
Eta: Δ
20 paź 14:49