matematykaszkolna.pl
dziedzina 5-latek: Czesc Paulino emotka Mam dla Ciebie takie zadanie Sa dwie szkoly na temat wyznaczania dziedziny . Nie mozna tak kategorycznie twierdzic ze bez wyznaczenia dziedziny nie mozesz dalej ruszyc . Wiem ze juz jestes po maturze (pamietam Cie z dyskusji o Ukarinie emotka wiec powinnas go rozwiazac Rozwiaz nierownosc log3(9x+0,5+log9 x)>=2x z wyznaczeniem dziedziny na poczatek
6 sie 19:30
Paulina: A co ma piernik do wiatraka ? Nie musisz zakładać nowego watka specjalnie.. Już ktoś na forum pisał Ci, że należy wyznaczać dziedzinę. Na maturze za nie wyznaczenie dziedziny tracisz punkty i nie obchodzi ich jakaś ''druga szkoła'' Dziedzina w wyrażeniu wymiernym musi być wyznaczona. Nawet Pan Jakub w zadaniach z działu wyrażania wymierne wyznacza najpierw dziedzinę...
6 sie 19:56
Paulina: uprość
x−2 

x2−4 
bez dziedziny nic nie zrobisz..
6 sie 20:04
5-latek: TO ma piernik do wiatraka ze jak nie wyznaczysz dziedziny to masz 0 punktow za zadanie , a tu dziedziny nie wyznaczysz ale zadanie idzie zrobic
6 sie 20:17
Eta:
 x−2 x−2 
1/

=

to wyrażenie ma sens dla x≠2 , x≠−2
 x2−4 (x−2)(x+2) 
zatem możemy go uproscić
 1 

 x+2 
 x−2 
2/

możemy uprościć (x−2) gdy x≠2
 (x−2)(x+2) 
 1 

zatem wyrażenie wjściowe ma sens dla x≠ −2 i x≠2
 x+2 
6 sie 20:18
Mateusz: Założenie że mianownik ułamka nie moze przyjąc wartosci 0 jest bardzo istotne nawet przy skracaniu o to co sie moze stać gdy o tym sie zapomni prosty przykład mamy rownanie:
6x−15 

=1 dzielimy obie strony rownania przez wspolny czynnik i co mamy?
10x−25 
3(2x−5)=5(2x−5) Gdzie popełniono błąd emotka?
8 sie 09:21
MQ: 1o Nie dzielimy, tylko mnożymy. 2o Mamy równanie, którego rozwiązaniem jest 2x−5=0
8 sie 09:31
J:
 a 
Na razie błędu nie widać...jeżeli:

= 1 i b ≠ 0 , to: a = b
 b 
8 sie 09:33
J:
 5 
Oczywiście równanie wyjściowe nie ma rozwiązania , bo z założenia x ≠

,
 2 
 5 
natomiast równanie 2o ma rozwiązanie: x =

 2 
8 sie 09:42
5-latek: Mateusz tutaj chodzi o to ze kolezanka stwierdzila kategorycznie iz nalezy zawsze wyznaczyc dziedzine na poczatku bo jesli nie wyznaczysc dziedziny to nie wolno dalej ruszac zadania . Pokazalem jej przyklad gdzie zadanie jest do rozwiazania ale dziedziny na poczatku sie nie wyznaczy. I co byloby gdyby od tego rozwiazania zalezalo zdanie matury ? czy kolezanka odwolywalaby sie do komisji w tej sprawie ? jest wiele jeszcze innych takich przykladow oczywiscie . Takie podejscie do tego ze dziedzine wyznacza sie wtedy tylko tam gdzie jest to naprawde konieczne prezentuja tez Panstwo Danuta i Marek Zakrzewscy w swojej ksiazce < Jak rozwiazywac zadania −algebra tygonometria > gdzie recenzentami tej publikacji byli doc. Halina Lopuszanska −Instytut Matematyki Politechniki Wroclawskiej . dr. Barbara Roszkowska −Instut Matematyki politechniki WEarszawskiej , dr. Agnieszka Wojciechowska − Instytut Matematyczny Uniwersytetu Wroclawskiego i Pani mgr OLga Stande − I LIceum Ogolnokszlcace w Lodzi . Pomocne tez okzaly sie przy pisaniu tej ksiazki sugestie Pana dr . Zbigniewa Skoczylasa . Ja tylko chcialem zwrocic jej uwage na to ze nie mozna stwierdzac kategorycznie <najpierw dziedzina . Nawet rownania rozwiazuje sie tez nie tylko metoda rownanm rownowaznych ale tez Metoda starozytnych gdzie rozwiazania sprawdz sie na koncu . teraz uczniowie dostaja takie przyklady do rozwiazania gdzie mozna wyznaczyc dziedzine od razu to twierdza ze tak zawsze musi byc . Okazuje sie ze nie zawsze. Paulina byla w stosunku do mnie niegrzeczna wiec nie prowadzilem z nia dalszej dyskusji Poza tym nasza kochana Eta pokazala jej jak sie upraszca wyrazenia . I tylko tyle emotka
8 sie 10:32
MQ: Cała ta dyskusja opiera się na dwóch problemach: 1. Problem matury −− czy trafimy na sprawdzacza, czy na matematyka. Sprawdzacz wykosi każde rozwiązanie, które jest niezgodne ze schematem nauczania w szkole średniej. Matematyk sprawdzi poprawność rozwiązania i ewentualnie pochwali nas, gdy rozwiązanie jest błyskotliwe. 2. Problem celu. −− Nie zawsze rozwiązanie ściśle matematyczne odpowiada celowi obliczeń. W fizyce czy inżynierii jest tak, że nie wszystkie rozwiązania poprawne matematycznie są do przyjęcia z punktu widzenia fizyki czy techniki −− nazywamy takie rozwiązania "niefizycznymi". Z drugiej strony fizycy i inżynierowie posługują się rozwiązaniami nie do końca ścisłymi matematycznie. Np. funkcja:
sin(x) 

x 
dla matematyka ma dziedzinę R\{0}, a fizyk zawsze w 0 ją "uciągli", bo po takim uciągleniu wychodzi nam bardzo przyzwoita funkcja, nie dość że ciągła, to jeszcze różniczkowalna. Wykorzystuje się ją np. przy opisie dyfrakcji fali na szczelinie.
8 sie 12:53
5-latek: emotka
8 sie 13:17
Gustlik: Ja to robię tak: dla prostych wyrażeń wymiernych zawierających wyrażenia liniowe w mianowniku,
 x+2 
np.

ustalam dziedzinę na początku. A w przypadku wyrażeń kwadratowych oraz
 x−1 
wielomianów wyższych stopni od kwadratowego najpierw rozkładam wielomiany na czynniki, po rozłożeniu na czynniki zatrzymuję się, ustalam dziedzinę z tych czynników, a potem dalej liczę, np. upraszczam wyrażenie, rozwiązuję równanie itp. Dlaczego nie robię dziedziny na początku? Żeby bez sensu nie robić dwa razy tej samej roboty. Rozkład mianowników na czynniki jest i tak niezbędny do uproszczenia wyrażeń wymiernych, do rozwiązania równań czy nierówności, więc mogę upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, po prostu skorzystać jak gdyby "przy okazji" z tego rozkładu i ustalić dziedzinę. Nie jest to błędem. A potem oczywiście odrzucam wyniki równania sprzeczne z dziedziną.
9 sie 00:19
5-latek: Czesc Gustlikemotka pozdrawiam Ochlnales juz po wynikach matury emotka takie podejscie jak Twoje do tego o czym piszsesz tez propowala mi Mila emotka
9 sie 09:06
Metis: Cześć 5−latku emotka Zastanawiam się nad zakupem ksiązki o której wspominałeś http://allegro.pl/jak-rozwiazywac-zadania-algebra-trygonometria-i4486484399.html Jest godna polecenia? Czy może polecasz coś innego ? emotka
9 sie 17:39
5-latek: WItaj emotka Powiem CI ze nie beda to stracone pieniadze na poczatku kazdego rozdzialu masz rozwiazane szczegolowo kilka zadan i potem jest do rozwiazania samemu tez kilka zadan (wzorujez sie na rozwiazaniach wczesniej ) i masz odpowiedzi do tych zadan . Jak ta Ci sie spodoba to sa jeszce 3 czesci Jak rozwiazywac zadania z geometrii i analizy matematycznej i rachunku prawdopodobienstwa. Proponuje CI najpierw kupic ta .
9 sie 18:06
5-latek: Zwlaszca ze gosciu nie zaszalal z kosztami przesylki emotka
9 sie 18:07
Metis: Dzięki emotka Ta przyda mi się najbardziej . Resztę widziałem oprócz Rachunku prawdopodobieństwa emotka
9 sie 18:37
5-latek: fajnie emotka
9 sie 18:38
Gustlik: 5−latku, ja nie tyle ochłonąłem po wynikach matury, bo nie miałem z czego ochłonąć, szczerze mówiąc spodziewałem się pogromu w tym roku. Ale jeżeli program na podstawie i rozszerzeniu jest ułożony tak, jakby od sprzątaczki wymagać umiejętności naprawy odkurzacza (podstawa) a od mechanika dodatkowo jego obsługi (rozszerzenie) to nic dziwnego. A tak to wygląda w przypadku wielu działów matematyki.
9 sie 23:03