matematykaszkolna.pl
ddd sss: Triki matematyczne. Jakie znacie ?
18 lip 23:01
Maslanek: 1+1=2. Przydatne emotka
18 lip 23:02
asdf: (a−b)2 = (b−a)2 fajne nie?
18 lip 23:12
Eta: (a+b)2=(−a−b)2
18 lip 23:13
Eta: 1*9+2= 11 (dwie jedynki) 12*9+3=111 123*9+4=1111 1234*9+5=11111 12345*9+6=111111 ................... 123456789*9+10=dziesięć jedynek
18 lip 23:36
ae: Mnożenie liczb przez 100001.
19 lip 00:11
Eta: np: 315*100001=31500315
19 lip 00:19
Piotr 10: Fajny jest trik w liczach zespolonych: 3+4i = ? z = 3+4i z = x +yi x +yi = 3+4i (.. ) 2 x2 + 2xyi − y2 = 3 + 4 i 10 x2 − y2 = 3 20 2xy = 4 I teraz zamiast tworzyć równania dwukwadratowe, podstawienie x za y itd i liczyć to nie wiadomo ile , tworzę 3 dodatkowe równanie prawdziwe: 30 x2 + y2 = 32+42 I teraz szybko wyznaczam sobie iksa x2 − y2 = 3 x2 + y2 = 5 2x2 = 8 x2=4 itd..
19 lip 00:24
asdf: emotka
19 lip 00:44
AS:
 a + b a − b 
a*b = (

)2 − (

)2
 2 2 
19 lip 10:17
pigor: ..., no to ...emotka : trik, nie trik
 f(x)+f(−x) f(x)−f(−x) 
tylko prawda f(x)=

+

 2 2 
19 lip 10:56
pigor: ..., a tak naprawdę , to zapewne chodzi o sofizmaty matematyczne ...
19 lip 10:58
Mila: Zgaduję: 3+4i=(2+i) lub 3+4i=−2−i spr. (2+i)2=4+4i−1=3+4i (−2−i)2=4+4i−1=3+4i
19 lip 22:56
baca: 152 = {1*2 z dopisaniem 52| = 225 252 = {2*3 z dopisanie, 52} = 625 352 = {3*4 z dopisaniem 52} = 1225 452 = {4*5 z dopisaniem 52} = 2025 552 = {5*6 z dopisaniem 52} = 3025 itd
19 lip 23:41
baca: 1012 = {100 + 1 z dopisaniem (01)2} = 10201 {(01)2 = 01} 1022 = {102 + 2 z dopisaniem (02)2} = 10404 1032 = {103 + 3 z dopisanie, (03)2} = 10609 1042 = {104 + 4 z dopisaniem (04)2} = 10816 ..... 1132 = {113 + 13 z dopisaniem (13)2} = 126 + (1)69 = 12769 1142 = {114 + 14 z dopisaniem (14)2} = 128 + (1)96 = 12996
19 lip 23:48
baca: 992 = {99 − 1 z dopisaniem (01)2} = 9801 982 = {98 − 2 z dopisaniem (02)2} = 9604 972 = {97 − 3 z dopisaniem (03)2} = 9409 962 = {96 − 4 z dopisaniem (04)2} = 9216 952 = {95 − 5 z dopisaniem (05)2} = 9025 albo 9*10 z dopisaniem 52, czyli 9025 942 = {94 − 6 z dopisaniem (06)2} = 8836 ...... 872 = {87 − 13 z dopisaniem (13)2} = 74 z dopisaniem (1)69 = 7569
19 lip 23:55
baca: To nie wszystko, jest jeszcze wiele innych takich ułatwień rachunkowych
19 lip 23:56
Eta: emotka
20 lip 00:00
baca: 97 * 92 = {od 97 do 100 jest 3 i 92 − 3 = 89 albo od 92 do 100 jest 8 i 97 − 8 = 89, wynik zawsze jest ten sam} = 89 i dopisujemy 3*8 otrzymując 8924 87 * 94 = {87 − 06 = 81 albo 94 − 13 = 81 i dopisujemy 13*6} = 8178
20 lip 00:08
diana7:
 1 
x3+y3+z3−3xyz=

(x+y−z)((x−y)2+(y−z)2+(z−x)2)
 2 
20 lip 01:29
Gustlik: Ciąg arytmetyczny dany wzorem postaci an=an+b, wtedy r=a, np. dla ciągu an=3n+5 r=3, można szybko odczytać różnicę. Jest ona zawsze równa współczynnikowi kierunkowemu prostej y=ax+b, w której zawiera się wykres danego ciągu.
20 lip 01:42
Gustlik: Wartość bezwzględna: |a−b|=|b−a|. Można w równaniach i nierównościach zamieniać wyrażenie typu |2−x|=|x−2|, bo o wiele prościej się rozwiązuje, gdy x stoi na początku, a nie na końcu.
20 lip 01:44
Gustlik: Pierwiastkowanie liczb typu a±bc
 a+x a−x 
a±bc=

±

, gdzie x=a2−(bc)2.
 2 2 
Najpierw obliczamy x, a potem "właściwy" pierwiastek. Nie trzeba wymyślać i wyszukiwać liczb pasujących do wzoru skróconego mnożenia, żeby to obliczyć.
20 lip 01:53
Gustlik: Geometryczna metoda rysowania wykresu funkcji liniowej nazywana przeze mnie "schodkową" omówiona tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=41 .
20 lip 01:56
Gustlik: Równanie okręgu postaci x2+y2+Ax+By+C=0: Współrzędne środka:
 A 
a=−

 2 
 B 
b=−

 2 
Promień r=a2+b2−C, gdzie a2+b2−C>0
20 lip 01:59
Gustlik: rysunekGraficzna metoda wykonywania działań na zbiorach i zdarzeniach oraz obliczania prawdopodobieństwa z jego własności, bez konieczności pamiętania wzorów. Nanosimy w odpowiednie miejsce wartości prawdopodobieństw podane w zadaniu, a resztę liczymy z rysunku, np. P(A\B)=P(A)−P(A∩B) itp. Należy pamiętać, że cały prostokąt to Ω, czyli jego prawdopodobieństwo, a więc długość = 1.
20 lip 02:15
Gustlik: Obliczanie współczynnika kierunkowego prostej ze współrzędnych wektora leżącego lub równoległego do tej prostej:
 uy 
u[ux, uy] ⇒ a=

, gdy ux≠0.
 ux 
Gdy ux=0, mamy prostą pionową typu x=c. Ułatwia to wyznaczanie równania prostej przechodzącej przez 2 dane punkty A i B. Wyznaczamy współrzędne wektora AB=[xB−xA, yB−yA]=[ux, uy], to będzie ten nasz wektor u, a potem współczynnik kierunkowy wzorem jak powyżej. Obliczony współczynnik kierunkowy podstawiamy do równania prostej y=ax+b (np. jeżeli a=2, to mamy y=2x+b) i do tak wyznaczonego równania podstawiamy współrzędne jednego z punktów A lub B do wyboru − najlepiej wybrać te"wygodniejsze" do obliczeń, np. tam, gdzie nie ma ułamków albo liczb ujemnych itp. I liczymy b. Np: A=(3, 4) B=(5, 8) AB=[5−3, 8−4]=[2, 4]
 4 
a=

=2
 2 
Funkcja liniowa ma równanie y=2x+b Wstawiamy współrzędne np. A: 4=2*3+b 4=6+b b=−2 Równanie prostej y=2x−2
20 lip 02:51
Gustlik: Obliczanie długości odcinka (odległości punktów) za pomocą wektorów: |u|=ux2+usup>2 Np. dla przykładu powyżej A=(3, 4), B=(5, 8): Najpierw liczymy współrzędne wektora AB jak powyżej, a potem jego długość: |AB|=22+42=4+16=20=25 Ta długość jest równocześnie długością odcinka AB i odległością tych punktów. I nie trzeba używać tasiemcowego i niezbyt wygodnego wzoru |AB|=(xB−xA)2+(yB−yA)2.
20 lip 02:56
Gustlik: Obliczanie pól figur w układzie współrzędnych za pomocą wyznacznika wektorów omówione tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=3423 .
20 lip 02:58
Gustlik: Długość wektora |u|=ux2+uy2, coś musiałem źle wcisnąć.
20 lip 03:00
Gustlik: Sprowadzanie funkcji homograficznej z postaci ogólnej do kanonicznej metodą dzielenia wielomianów: Np.
 2x+3 
y=

 x−1 
Ułamek to dzielenie, dzielę licznik przez mianownik jak wielomiany: 2 −−−−−−−−−−−−−−−−−− (2x+3):(x−1) −2x+2 −−−−−−−−−−−− 5 Resztę z dzielenia wpisuję nad dzielnik (czyli mianownik) i do tego dodaję wynik dzielenia:
 5 
y=

+2
 x−1 
I nie trzeba kombinować, co tu dodać sztucznie w liczniku, a potem odjąć, żeby rozbić na dwa ułamki i skrócić. To wyjdzie samo z dzielenia.
 5 
Mam p=1, q=2, zatem mam funkcję y=

przesuniętą o wektor u=[1, 2]
 x 
Przypomina to wyłączanie całości z ułamków niewłaściwych:
 47 2 
Np.

=9

 5 5 
9 −−−−− 47 : 5 −45 −−−−−− 2
20 lip 03:09
Gustlik:
 −b 
"Bezdeltowy" sposób obliczania q w funkcji kwadratowej: q=f(p), gdzie p=

. Czasami jest
 2a 
 −Δ 
on szybszy od standardowego q=

. Obliczamy p, a potem wstawiamy wartość p za x do
 4a 
wzoru funkcji. Jest to logiczne, ponieważ wierzchołek paraboli jest punktem lezącym na niej, a więc jego współrzędne, podobnie jak współrzędne kazdego punktu leżącego na paraboli muszą spełniać warunek wynikający z równania paraboli: (x, f(x)). Dla wierzchołka będzie to zatem (p, f(p)). Niestety ten sposób obliczania q na ogół nie jest pokazywany w szkołach, a jest bardzo przydatny, zwłaszcza przy obliczaniu współrzędnych wierzchołka niezupełnych funkcji kwadratowych typu f(x)ax2+bx, f(x)=ax2+c. Przydaje się on również przy sprowadzaniu funkcji z postaci iloczynowej do kanonicznej. Gdy znamy miejsca zerowe funkcji, to p mozemy obliczyć jako srednią arytmetyczną miejsc zerowych:
 x1+x2 
p=

, bo wierzchołek leży "pośrodku" miejsc zerowych na osi symetrii,
 2 
a q − sposobem "bezdeltowym" q=f(p) i mamy zadanie zrobione szybciej. Np. y=2(x−3)(x+5) Odczytujemy miejsca zerowe: x1=3, x2=−5
 3+(−5) 
p=

=−1
 2 
q=f(−1)=2*(−1−3)(−1+5)=2*(−4)*4=−32 Zatem wierzchołem paraboli W=(−1, −32), a postać kanoniczna y=a(x−p)2+q, czyli y=2(x+1)2−32.
20 lip 03:23
asdf: rysunekuzywajac pochodnych, proste wyprowadzenie argumentu p: gdy pochodna = 0 (kat nachylenia stycznej y = ax + b do osi OX), w tym miejscu jest wierzcholek: postac funkcji kwadratowej: f(x) = ax2 + bx + c, gdzie a ≠ 0 (prosta definicja wielomianu 2 stopnia) f'(x) = 2ax2 + b 2ax + b = 0 2ax = −b
 b 
x = −

 2a 
20 lip 07:35
asdf: wyprowadzenie q:
 −b −b −b ab2 b2 
f(p) = f(

) = a*(

)2 + b*

+ c =


+ c =
 2a 2a 2a 4a2 2a 
b2 b2 b2 − 2b2 −b2 


+ c =

+ c =

+ c
4a 2a 4a 4a 
i proste wyprowadzenie: Δ = b2 − 4ac −Δ = −b2 + 4ac
−Δ −b2 

=

+ c = q
4a 4a 
chyba takich rzeczy nie pokazuja w LO, a powinni...
20 lip 08:31
AS: Jak szybko sprawdzić poprawność mnożenia dwóch liczb? 25691 x 35702 −−−−−−−−−−− 917220082 Pierwsza część sprawdzania 25691 ; 2 + 5 + 6 + 9 + 1 = 23 ; 2 + 3 = 5 35702 ; 3 + 5 + 7 + 0 + 2 = 17 ; 1 + 7 = 8 5*8 = 40 ; 4 + 0 = 4 Druga część sprawdzania 917220082 ; 9 + 1 + 7 + 2 + 2 + 0 + 0 + 8 + 2 = 31 ; 3 + 1 = 4 Zgodność wyników w obu częściach. Metoda jest zawodna w przypadku popełnienia tzw. błędu czeskiego gdy np. w wyniku przestawi się dwie cyfry.zamiast 58 wstawi się 85
20 lip 09:50
5-latek: To ze sie ani razu nie odezwal /a to oznacza ze wcale jej /ja to nie interesuje Poza tym niech sobie wpiszse w google triki matematyczne lub [Z[ciekawe triki matematyczne ]] i ma do wyboru do koloru
20 lip 10:36
sss: Gustik sposób na działaniach i zbiorach przyda się, nie znałem tego. 5−latek wiesz nie miałem czasu przez pracę po za tym w internecie są w większości tylko sztuczki typu jak szybko mnożyć,dzilić itd.
20 lip 11:04