matematykaszkolna.pl
ciąg matura : oblicz granice
 2 
lim n→(

 n+4 
 2 2 2 
lim=

=

=

ok ?
 
 4 
n(1+

)
 n 
 (1+0)  
10 lip 23:03
jakubs:
 
 2 
n*

 n 
 
limn→

=0
 
 4 
n(1+

)
 n 
 
10 lip 23:09
Mila: Po co tyle pisać?
 2 
limn→

=0
 n+4 
10 lip 23:11
jakubs: W sumie takemotka
stała 

=0
 
10 lip 23:12
matura : ale dobrze to zrobiłam ?
10 lip 23:13
Marcin:
2 2 

=

= 0 a nie można od razu?
+4  
10 lip 23:14
Marcin: jooj. nie widziałem waszych wpisów, wybaczcie
10 lip 23:14
matura : Mila skąd taki wniosek ? Ja dziś dopiero się tego uczę ?
10 lip 23:23
zombi: To nie ucz się schematów, tylko pomyśl. W liczniku mamy stałą liczbę, natomiast mianownik cały czas rośnie, a im większy mianownik, tym mniejsza liczba, więc nasz ułamek stale maleje, do zera, którego jednak nigdy nie "dotknie".
10 lip 23:25
Marcin: http://pl.wikipedia.org/wiki/Symbol_nieoznaczony Jeżeli masz jeden z symboli nieoznaczonych, to wtedy szukasz jakiejś metody.
10 lip 23:48
matura : Mila skąd takie wnioski ?
11 lip 17:14
jakubs: Przeczytaj co napisał zombi o 23:25.
11 lip 17:17
matura : a czemu moje myślenie jest złe ?
11 lip 17:33
jakubs: Według mnie jest Ok emotka
11 lip 17:34
Mila: matura, Twoje myślenie prawidłowe, ale przeczytaj co napisał zombi.
11 lip 17:37
matura : czemu maleje do 0 cały ułamek ?
11 lip 17:43
5-latek:
 2 
np

=
 10 
2 

=
100 
2 

=
1000 
2 

=
100000 
2 

=
100000000 
2 

=
100000000000 
itd wiec do jakiej liczby dazy ten ulamek ?
11 lip 17:50
Mila: Kreska ułamkowa oznacza dzielenie. Jeśli np. podzielisz 2 przez (10000000+4) , to otrzymasz małą liczbę, tym bardziej otrzymasz małą liczbę( dążącą do 0) jesli mianownik zwiększysz do nieskończoności , dodanie 4 nie ma już znaczenia.
11 lip 17:51
5-latek: Dzien dobry Milu emotka emotka
11 lip 17:53
matura : bo n∊N więc nie otrzymam liczny ujemnej tak ?
11 lip 17:54
Soul Monster: Nie ponieważ N dąży do +.
11 lip 17:58
Mila: rysunek Zasada znaków w ilorazie jest Ci przecież znana. Wykres funkcji homograficznej też jest Ci znany.
 2 
f(x)=

 x+4 
Popatrz na wartości f(x) dla x∊N+, dążą do zera.
11 lip 18:00
Mila: Witaj 5−latek emotka emotka
11 lip 18:02
matura : funkcja homograficzna. Już wszystko jasne, uczę się z kursu e−trapez. Dopiero zaczęłam jak dowiedziałem się, że mnie przyjęli emotka Dziękuję.
11 lip 18:17
Mila: Poczytaj: Analiza 1, Gewert, Skoczylas, jest w pdf.
11 lip 18:20
matura : Robię zadania z tego kursu najpierw.
11 lip 18:21
matura : Zobaczyłam tego skoczylasa.. Kresy, zbieżności co to jest wglemotka
11 lip 18:26
jakubs: Ciągi mające granice nazywa się zbieżnymi, a pozostałe rozbieżnymi.
11 lip 18:30
Mila: To jest teoria potrzebna do zrozumienia granic. Co będziesz studiować?
11 lip 18:30
11 lip 18:31
matura : Architekturę.
11 lip 18:32
jakubs: Na YT poszukaj sobie Analiza matematyczna I wydane przez PWr. Dzięki nim już trochę się nauczyłem emotka
11 lip 18:38
5-latek: http://torrenty.org/torrent/579874 tam masz chyba 7 ksiazeczek i o ile pamietam to bedzie czesc 3 o granicach
11 lip 18:56
matura : A po co podajesz mi jakieś książki ? Wystarczy internet i ten skoczylas od Mili. Chodzi mi tylko o zrozumienie granic emotka
11 lip 18:58
5-latek: Po to wlasnie zebys zrozumiala granice i jak sie takie granice liczy Tam masz pokazane krok po kroku jak sie liczy ale skoro nie chcesz to jak to mowia [P[Twoj cyrk twoje malpy]]emotka
11 lip 19:05
matura : Ja wiem jak sie robi krok po kroku ale pytałam o coś innego. emotka
11 lip 19:07
5-latek: jesli wiesz to poprosze Znajdz granice lim przy n−−−oo an= U{2n+1)(3n2+5}
 16n2+1 
an=

calosc po pierwiastkiem
 n2+7 
11 lip 19:15
5-latek:
 2n+1 
Pierwszy ma byc an=

 3n2+5 
11 lip 19:15
matura :
 2n+1 
limn→

 3n2+5 
 
 1 
n(2+

)
 n 
 
limn→=

 
 5 
n2(3+

)
 n2 
 
 2 
limn→=

=0
 n*3 
11 lip 19:19
5-latek: ja sie uczylem tak(dawno )
 oo 
Dostaniemy synbol nieoznaczony

 oo 
 wielomian  
Mamy tak

wiec jesli dostajemy wyrazenie nieoznaczone wiec musimy
 wielomian  
podzielic licznik i mianownik przez najwyzsza potego wystepujaca w mianowniku najwyzsza potega to n2 wiec mamy pisze bez −−− oo
 2n/n2+1/n2 
ale Ty w zeszycie pisz lim

= lim{2/n+1/n2}{3+5/n2}=
 3n2/n2+5?n2 
 0 

=0
 3 
11 lip 19:29
matura :
 1 
Co Ty za głupoty gadasz licznik 2n+1=n(2+

) n skróci się z n2 z mianownika i w liczniku
 2 
zosatej 2 a nie 0
11 lip 19:32
5-latek: A TY zrobilas tak patrz druga linijka licznik przeciez dostaniesz (oo) bo n−−−−oo wiec oo*2=oo a nie 2 to samo z mianownikiem przecie oo2= oo *3=oo bo 1/n i 5/n2 dazy do zera i to nie bedzie Twoja 3 linijka tak jak napisalas
11 lip 19:34
matura :
n 1 

=

więc nie dostanę w liczniku działania na potęgach...
n2 n 
11 lip 19:35
5-latek: Wiec tak patrz teraz na swoj post z 19:19 druga linijka
 1 1 
na licznik przy n −−−oo masz tak n(2+

to oo(2+0) bo

dazy do 0 Tak ?
 n n 
wobec tego masz oo*2= oo Tak ?
 5 5 
mianownik n2(3+

) n2 dazy do oo 3 wiadomo

dazy do 0 bo stala przez
 n2 n2 
niewskonczonosc dazy do 0 wiec masz oo*(3+0)=oo*3= dalej nieskonczonosc
 oo 
Wiec w drugiej linijce pokazales tyle ze to =

i tego nawet nie bylo ptrzeby tak
 oo 
rozpisywac .bo juzw pierwszyj liniujce to widac (jak rozwiazesz kilkanascie przykladow jeszce to bedziesz widziec od razu )
 oo 
Wiec trzecia linujka Twoja powinna byc lim−−−oo =

 oo 
Teraz dopiero dzielisz licznik i mianownik przez najwyzsza potege mianownika
11 lip 19:47
matura : Nie prawda. ! https://matematykaszkolna.pl/strona/312.html tutaj podobny przykład https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=312 Dobrze zrobiłam, więc nie wmawiaj, że mam źle i coś mam poprawiać emotka Przykładu z pierwiastkiem nie wiememotka
11 lip 19:50
Soul Monster: Matura "Co ty za głupoty gadasz" Naucz się, opanuj liczenie później obrażaj.
11 lip 19:51
5-latek: Z pierwiastkiem to najpierw policz granice pod pierwiastkiem a potem wyciagnij z tego pierwiastek (wyjdzie ladna liczba −−− 4 )
11 lip 19:55
matura : Nie obrażam nikgoo to raz, dwa dobrze zrobiłem, trzy nie wcinaj się skoro nie masz nic sensownego do powiedzenia...
11 lip 19:56
matura :
 16n2+1 
an=

 n2+7 
 
 1 
n2(16+

)
 n2 
 
limn→

 
 7 
n2(1+

)
 n2 
 
limn→16=4
11 lip 19:59
5-latek: Teraz obrazilas . Wiec zyj sobie w swoim przekonaniu ze masz dobrze.
11 lip 20:00
matura : Nawet wolfram pokazuje mi, że mam dobrze ale dobrze wmawiaj mi, że źle...
11 lip 20:02
5-latek: Powiem to ostatni raz . Granica jest policzona dobrze bo ma wyjsc 4 i tego nie potrzeba wolframa (bo taka granice liczy sie w pamieci)
 oo 
Zastanow sie jeszcze raz co dostaniesz w drugiej linijce czy dostaniesz

czy
 oo 
16 . Na tym koniec podpowiedzi
11 lip 20:08
MQ: Nie róbcie dziewczynie wody z mózgu −− dobrze liczy.
11 lip 20:10
matura : Dziękuję w końcu ktoś potwierdził zamiast cały czas negować. dostanę 16=4
11 lip 20:21
5-latek: MQ a le w trzeciej linijce nie dostanie z tego przeksztalcenia 16
11 lip 20:21
matura : Jak to nie odstanę ?
 1 
n2(16+

)
 n2 
 

 7 
n2(1+

)
 n2 
 
 16+0 
n2 się skróci ! i zostanie

=16=4 ?
 1+0 
11 lip 20:25
5-latek: Dobrze . Ale dlaczego wyciagasz n2 przed nawias
11 lip 20:33
matura : żeby to skrócić... Metoda wyciągania największej potęgi przed nawias.
11 lip 20:38
sushi_ gg6397228: przepis mówi, jeżeli wielomiany są tego samego stopnia, to po prostu spisuje się liczby stojące przy najwyższej potędze−−> to jest granica; po co zabawa z wyciąganiem przed nawias
11 lip 20:41
5-latek: Ale przeciez ta metode mozesz stosowac gdy masz symbol nieoznaczony . A Ty nie pokazalas ze masz taki symbol . Wiec gdzie go masz ?
11 lip 20:41
matura : Ale mogę wyciągnąc przed nawias.. 5−latek co Ty wgl mówisz.. Mogę wyciągnąć przed nawias...
11 lip 20:46
matura : Niech ktoś w temacie odpowie na moje pytanie bo tutaj kilka wersji jest
11 lip 20:46
matura : ?
11 lip 20:54
5-latek: Mowie o tym np bez tego pierwiastka
 16n2+1 oo 
lim−−−oo

=

bo 16n2 dazy do nieskonczonosci 1 do 1 i n2 dazy
 n2+7 oo 
do nieskonczonosci i 7 do 7 . masz sybol nieoznaczony wiec teraz mozesz przeksztalcac dalej . Pytanie . czy w takiej granicy lim−−−oo 5n2+1 tez bedziesz wyciagala n2 przed nawias ?Przeciez mozesz?
11 lip 20:56
Mila: Mogą być takie rachunki. Zapisy doszlifujesz.
11 lip 20:56
5-latek: Tak samo bedzie przy innych symbolach nieoznaczonych . Najpierw trzeba sprawdzic czy taki symbol wyjdzie i potem przeksztalcac
11 lip 20:58
5-latek:
  
tam z 20:56 powinno byc zapisane prawidlowo =[

]
  
11 lip 21:01
matura : Dziękuję. A 5−latek nadal swoje. Ja będę uczyć sie po swojemu skoro Mila i MQ mówią, że dobrze licze . Pozdrawiam emotka
11 lip 21:01
Mila:
 n2*(16+1/n2) 
limn→

=
 n2*(1+7/n2) 
 16+1/n2 
=limn→

=
 1+7/n2 
=16=4 drugą linijkę można pominąć ( obliczyć w pamięci), od razu napisać trzecią.
11 lip 21:03
matura : limn→5n2+1
 1 
limn→n2(5+

 n2 
limn→= A kto mi zabroni wyciągać skoro dopiero się uczę ?
11 lip 21:03
MQ: Ludzie, przecież dobrze liczy. Argumentowanie typu "Reguła mówi" tylko zabija inwencję! Ważne, żeby przekształcenia były poprawne matematycznie. @5−latek co do trzeciej linijki: nigdy nie robiłeś części rachunków (prostych czy oczywistych) w głowie? Przecież (niejawnie) skróciła sobie licznik i mianownik przez n2. @matura 5−latkowi chodzi o to, że nie piszesz jawnie tego skracania przez n2 i na maturze jakiś pop*** cyzelant może się do tego przyczepić. Wystarczyło 5−latek, żebyś jej tak to wytłumaczył i nie byłoby całej tej dyskusji.
11 lip 21:09
Mila: matura, nikt tu nie chce Ci dokuczyć, nie trzeba tak emocjonalnie podchodzić. Spokojnie.
11 lip 21:10
matura : emotka
11 lip 21:11
matura : Po prostu chcę się dobrze przygotować na studia i chcę mieć pewność, że dobrze robię, wolfram pokazuje dobrze, a 5−latek mówi że źle więc nie wiem i pytam się emotka
11 lip 21:12
Mila: Spokojnie, nie zrozumieliście się. Pisz swoje wątpliwości. Trochę ten edytor utrudnia niektóre zapisy.
11 lip 21:14
matura : limn→4n−7n+3 ?
11 lip 21:16
5-latek: MQ o to mi chodzilo . Skoro sie dopiero uczy to wedlug mnie powinna pisac kazde przeksztalcenie . Takie jest moje zdanie . Ja sie wlasnie tak uczylem . Ale moze kolezanka jest zdolniejsza niz ja emotka
11 lip 21:17
MQ: @5−latek OK, ja cię rozumiem, ale sam przyznasz, że nie wytłumaczyłeś jej zbyt zrozumiale, o co ci chodzi.
11 lip 21:20
matura : ?
11 lip 21:43
ICSP: wyciągnij 7n przed nawias.
11 lip 21:44
matura : =− ?
11 lip 21:44
ICSP: emotka
11 lip 21:45
5-latek: W sumie to o nic . Zycze jej /jemu (post 19:56) powodzenia w nauce . Tyle emotka
11 lip 21:47
matura : Dzięki ICSP a pytanie kiedy korzystamy z tw o 3 ciągach ?
11 lip 21:49
11 lip 21:56
matura : Kolejny przykład
 −1 
limn→(

−1)
 n+n 
 −1−n−n 
limn→

 n+n 
Teraz mnożyć przez sprzężenie ?
11 lip 21:57
ICSP:
 −1 
lim

=
 n + n 
11 lip 21:58
Mila: Nie trzeba przekształcać.
 −1 
limn→ (

)=0
 n+n 
 −1 
limn→ (

−1)=0−1=−1
 n+n 
11 lip 22:01
matura : Nie wpadłam na to, a można było zrobić tak jak pisałam ?
11 lip 22:02
Mila: Niepotrzebna komplikacja.
11 lip 22:08
matura : Jeszcze mam dwie trudne
 n!+(n+1)! 
limn→

?
 n!+(n+2)! 
11 lip 22:14
MQ: Podziel licznik i mianownik przez n!
11 lip 22:19
matura :
 (n+1)! 
1+

 n! 
 

 (n+2)! 
1+

 n! 
 
n!+(n+1)! 

i co ?
n!+(n+2)! 
11 lip 22:24
MQ:
 (n+1)! (n+2)! 
No ile jest

i

 n! n! 
11 lip 22:26
matura : Już policzyłam, dziękuję emotka
11 lip 22:37
matura : wyszło 0
11 lip 22:38