matematykaszkolna.pl
matematyka ktoś: Otrzymałem takie zapytanie (zadanie) na koniec testów ustnych z matematyki (uczę się zaocznie − liceum) mam czas do piątku by dowiedzieć się jaka jest odpowiedź na te zadanie : ) Przychodzi do baru trzech facetów. Chcą kupić piwo. Robią zrzutkę: każdy z nich daje 10 zł. Mają więc 30 zł i dają to kelnerowi, żeby przyniósł im za to jakieś piwo. Kelner stawia im na stole dzban piwa i mówi, że należy się 25 zł a więc 5 zł mu zostało. Każdemu z tych faciów oddaje złotówkę do ręki a pozostałe 2 zł bierze sobie jako napiwek. Każdy dał 10 zł i otrzymał 1 zł zwrotu więc zrzucili się po 9 zł. 3 osoby razy 9 zł to 27 zł. Plus 2 zł w kieszeni kelnera to 29 zł. A było 30 zł. Co stało się z tą złotówką?
11 cze 09:11
J: Nie zginęła ... emotka Kelner ma w kieszeni 25 + 2 = 27 zł, a faceci pozostałe 3 zł , razem: 27 + 3 = 30.
11 cze 09:23
krystek: emotka @J
11 cze 09:29
Hajtowy: emotka
11 cze 09:31
Obywatel: złotówka nie zginęła ...a Polska?
11 cze 11:22
Mila: Albo:
25 

− cena piwa na osobę ( a nie 9 zł)
3 
25 28 

+1=

3 3 
28 

*3=28+2=30
3 
11 cze 14:24
Mila: źle w ostatniej
28 

*3+2=28+2=30
3 
11 cze 14:26
J:
 1 
Albo: 9zł to cena piwa +

napiwku ...emotka
 3 
11 cze 14:26
PW: Możesz odpowiedzieć bez żadnych rachunków: pytanie o złotówkę jest źle postawione. Bilansować (przyrównywać) można kwoty: − wydatków poniesionych przez konsumentów − przychodów kelnera. Kwoty te są równe, co jest oczywiste. W tym wypadku jest to 3•9 = 25 + 2, ale wcale tego nie musimy liczyć. Dodawanie 3•9 + 2 (wydatków konsumentów i napiwku kelnera) jest działaniem niesensownym − dodajemy całe wydatki konsumentów i ich część − nie można tego porównywać ze stanem portfeli konsumentów przed wejściem do baru. Równie dobrze − gdyby wydatki wyniosły 27 zł, w tym napiwek 5 zł, można dodać 27+5 = 32 i pytać jak to się stało, że mieli 30 zł, a wydali 32 zł (oczywiście pytanie jest postawione źle, bo wydali 27 zł, a napiwek 5 zł jest częścią tego wydatku).
11 cze 17:15