matematykaszkolna.pl
Anka: Prosze o pomoc w zadanku..emotikonkaPrzekrój ostrosłupa prawidłowego czworokatnego, do ktorego nalezy przekatna podstawy i wierzchołek ostroslupa jest trojkatem rownoramiennym o polu S=123cm2 i kacie przy podstawie alfa=30 stopni.Oblicz objetosc ostrosłupa..
14 paź 17:44
M:
26 lut 16:48
Mei Lin: rysunek Według mnie tym tym przekrojem będzie trójkąt równoramienny DBS |DB|=a2 −przekątna podstawy
 1 
|DO|=|OB|=

|DB|
 2 
 a2 
|DO|=

 4 
|∡BDS|=30o |OS|=H −wysokość ostrosłupa i także wysokość trójkąta równoramiennego DBS . Trójkąt DOS jest trójkatem prostokątnym o kątach 30o 60o90o
 |DO| 
cos30o=

 |OS| 
 |DO| 
cos30o=

 H 
 |DO| 
H=

 cos30o 
 a2 2 a2 a6 
H=

*

=

=

 2 3 3 3 
Pole trójkata DSB PDSB=123cm2
 1 
Stąd pole trójkąta DOS PDOS=

PDSB=63cm2
 2 
 1 
PDOS=

*|DO|*|OS|
 2 
1 a2 a6 

*

*

=63
2 2 3 
a212 

=63
12 
a212=723
 7236 
a2=

=36
 12 
a=6 Podstawa jest kwadratem o boku dlugosci a=6
 a6 66 
H=

=

=26
 3 3 
Objętośc ostrosłupa
 1 
V=

*Pp*H
 3 
 1 
V=

*a2*H
 3 
 1 
V=

*36*26=246cm3
 3 
Odp. Objętośc ostrosłupa jest równa 246cm3
26 lut 22:20
Hanka: rysunek ΔACS −−− przekrojem Z własności trójkąta "ekierkowego" o kątach ostrych 30oi 60o zaznaczam dane na rys. to: P(ACS)=123 H23=123 ⇒ H=23 dp=|AC|=43
 d2 
Pp=P=

= 24
 2 
 1 
V=

Pp*H
 3 
V= 163 =======
26 lut 22:55
Anka: Mei Lin znowu zamula
26 lut 23:25
Mei Lin: No dobra . Co jest złego w moim rozumowaniu oprócz tego ze nie wykorzystałem własnosci trójkata ekierkowego . Nie musze go znac moge sobie wyliczyc z funkcji trygonometrycznych . Pewnie takze gdzies sie pomyliłem ale to można znależc bład . Czas cenny na maturze ? Byc może
26 lut 23:31
Hanka : Ja też poprawiam chochlika: dp=|AC|=2H3 = 12
 144 
Pp=

=72
 2 
V= 483 ======== Pozdrawiam Anka emotka
26 lut 23:35
Mei Lin: emotka
26 lut 23:38
Antoni: To fragment programu nauczania matematyki dla klasy 7. "Klasa 7 (115 h) 6. Trójkąty prostokątne (18 h) Twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowanie do rozwiązywania zadań geometrycznych. Trójkąt prostokątny równoramienny i trójkąt o kątach 30°, 60°, 90°. Rozwiązywanie zadań geometrycznych z wykorzystaniem własności tych trójkątów."
27 lut 00:38