matematykaszkolna.pl
Trójkąt prostokątny - banalne zadanie, ale potrzebuję dużo sposobów Villemon: rysunekWitam emotka Mam takie oto zadanie: W trójkącie prostokątnym o przyprostokątnych długości 3 i 4 poprowadzono wysokość z wierzchołka kąta prostego. Oblicz długość odcinków, na jakie wysokość ta podzieliła przeciwprostokątną. Zadanie jest samo w sobie banalne, ale potrzebuję więcej sposób rozwiązania, a mi już się mózg roztopił nad tym trójkątem. Na razie zrobiłam takie: 1) W trójkącie ACD, że przeciw prostokątna 42 = h2 + q2 i w ten sam sposób w trójkącie CBD, 9= h2 + p2, no i że h2 = p*q i że p+q=5, itd. 2) Tu mam, że pole ABC = 0,5 * 5*h = 0,5 *3*4, potem z tego h i znowu, h2 = p*q i p+q=5, no i potem policzyłam p i q z funkcji kwadratowej 3) Narysowałam ten trójkąt w układzie równań, wyznaczyłam równanie prostej przechodzącej przez AB, potem równanie prostopadłej do niej przechodzącej przez CD ( h ), wyznaczyłam punkt D i wersja pierwsza − policzyłam długość odcinka AD, wersja druga − poprowadziłam wysokość na AC i z podobieństwa trójkątów policzyłam długość AD. No i wyczerpały mi się pomysły, a potrzebuję jeszcze przynajmniej 1, najlepiej byłoby więcej <prosi > p = 16/5 q = 9/5 P.S wiem, ze lepiej jakbym zapisała równania itd. bo byłoby łatwiej zobaczyć o co mi chodziło w tych sposobach, ale ja nie znoszę pisać liczb itd. na klawiaturze...
14 maj 20:32
Villemon: Przepraszam, zapomniałam zaznaczyć D, no ale wiadomo, jest przy h. I na odwrót napisałam, to q = 16/5 a p= 9/5. Proszę dajcie jeszcze jakiś sposób, bo nie wiem czy dzisiaj na coś jeszcze wpadnę...emotka
14 maj 20:59
Eta: rysunek Dwa takie sposoby:
 a*b 12 
1/ |AB|=5 ⇒ p+q=5 , h=

=

 c 5 
z podobieństwa trójkątów CAB i ABC z cechy (kkk)
 h 3 4 12 16 16 9 

=

⇒ q=

*

=

to x= 5−

=

 q 4 3 5 5 5 5 
2/ a2+b2=c2 / :c≠0 i c= p+q =5 , a=3 , b= 4
 a2 b2 a2 9 b2 16 

+

=c ⇒ p=

=

, q=

=

 c c c 5 c 5 
14 maj 21:36