matematykaszkolna.pl
Mnożenie i dzielenie wielomianow ! POMOCY !!!!!! Ewe: Dodawania i odejmowania też nie rozumiem, ale jeśli to mi WYTŁUMACZYCIE to jakoś dojdę do tego jak trzeba to zrobić Pol. Wykonaj działania : a) 3x−5 2x2−7x −−−−−−−− . −−−−−−−−− x2+3x 6x−10 b) x3 − 8 4x+8 −−−−−−−− . −−−−−−− x3+8 4x−8 c) 4x2 − 9 15+10x −−−−−−−− : −−−−−−−−− 2x2 −3x 3x2 Jeśli moglibyście to tłumaczcie po kolei jak to zrobiliście, bo chodzi o to, że nie wiem skąd to wszystko się bierze. PS. Sorry, ale nie wiem jak tu mam zrobić kreskę ułamkową
2 lis 22:08
Ewe: Oj ... zapomnilam poprawic .... gdzie jest np 2x2 to chodzilo mi oczywiscie o 2x2 ( takie bledy sa w podpunkcie a i c)
2 lis 22:09
godzio187: w b zdaje sie ze tez emotka
2 lis 22:14
Ewe: faktycznie... godzio pomozesz ?
2 lis 22:18
godzio187:
3x−5 2x2−7x 3x−5 x(2x−7) 

*

=

*

=
x2+3x 6x−10 x(x+3) 6x−10 
(2x−7)(3x−5) 2x−7 

=

= rozwiąż emotka
(x+3)(6x−10) (x+3)*2 
pomyśl nad następnymi jak nie będziesz umiała to ci pomoge
2 lis 22:22
godzio187: w 2 zauważ ż jest wzór skróconego mnożenia x3−8=x3−23=(x−2)(x2+2x+4) emotka i w mianowniku tak samo x3+23 = (x+2)(x2−2x+4) nie wiem czy to sie wykorzysta bo nie rozwiązywałem dalej ale na brudno możesz spróbować
2 lis 22:25
Ewe: Boże ! Jak ty to zrobiłeś Nie wiem skąd ty te liczby wziąłeś... Mnie baba uczyła w szkole, że jak jest mnożenie wielomianów to wszystko się mnożny. Tzn. licznik z licznikiem i mianownik i z mianownikiem ...
2 lis 22:26
godzio187: no tak ale ja to rozłożyłem na czynniki żeby było łatwiej 2x2−7x=x(2x−7) x2+3x=x(x+3) i w czasie obliczeń:
3x−5 1 

=

emotka
6x−10 2 
2 lis 22:29
Ewe: no dobra ... to jak w tym a. wyciągnąłeś przed nawiasy to co ja mam z tym dalej zrobić ? Po prostu wymnozyc z tym co juz mam ?
2 lis 22:29
godzio187: tak emotka
2 lis 22:32
godzio187: a kreske ułamkową możesz zobaczyć tu: https://matematykaszkolna.pl/forum/przyklady8.html lub kliknij na "Kliknij po więcej przykładów"
2 lis 22:36
Ewe: ale jestem tuman... czekaj ... to w liczniku : 3x−5 * x(2x−7) i w mianowniku : x(x+3) * 6x−10 i wymnożyć .. ale przeciez to bez sensu jest, bo po co bylo to wyciaganie przed nawias jezeli teraz mam to pomnozyc ?
2 lis 22:37
godzio187: bo w liczniku i mianowniku skróci się "x" który po to został wyciągnięty przed nawias
2 lis 22:40
Ewe: ahaaa ... to robie, zobaczymy czy wyjdzie mi dobry wynik
2 lis 22:43
Ewe: zły ... Chyba niepotrzebnie marnujesz swój czas, ja nigdy tego nie zrozumiem....
2 lis 22:44
godzio187: a ile powinno wyjść ?
2 lis 22:45
Ewe: 2x−7 −−−−−− 2(x+3) Ej to moze zrobisz to zad. i po kolei będziesz opisywał skąd wziąłeś to co tam ci powychodzi co ?
2 lis 22:50
godzio187: to co napisałaś to wynik ? jeśli tak to przecież już jest rozwiązane emotka
2 lis 22:53
Ewe: Faktycznie ... Kurde, w ogóle tego nie rozumiememotka
2 lis 22:59
godzio187: dobra zrobie 2 i porospisuje Ci emotka
2 lis 23:01
Ewe: dzięki !
2 lis 23:02
godzio187: b) x3 − 8 4x+8 −−−−−−−− . −−−−−−− x3+8 4x−8
x3−23 4(x+2) 

*

=
x3+23 4(x−2) 
 (x−2)(x2+2x+4) (x+2) 

*

= zauważ że dzięki temu że rozpisaliśmy
 (x+2)(x2−2x+4) (x−2) 
x3−8=x3−23=(x−2)(x2+2x+4) x3+8=x3+23 = (x+2)(x2−2x+4) i wyciągneliśmy 4 przed nawias w: 4x−8 = 4(x−2) i 4x+8=4(x+2) możemy skrócić wyrazy: (x+2), (x−2) i 4 zostanie nam tylko :
 x2+2x+4 
=

nie jestem pewien czy to można jeszcze skrócić sprawdź wynik jeśli
 x2−2x+4 
będzie się różnić to pokombinuj żeby coś skrócić emotka
2 lis 23:08
godzio187: na sam początek nie zwracaj uwagi bo skopiowałem sobie to co pisałeś żeby łatwiej się pisalo
2 lis 23:09
godzio187:
 4x2 − 9 15+10x 

:

  2x2 −3x 3x2 
tu ci tak ogólnie napisze spróbuj sama: 4x2−9=(2x−3)(2x+3) => wzór: a2−b2=(a−b)(a+b) 15+10x = 5(3+2x) 2x2−3x=x(2x−3)
2 lis 23:13
godzio187: pamiętaj podzielić tz pomnożyć przez odwrotność także wszystko elegancko się skróci emotka
2 lis 23:14
Ewe: taki sam wynik jest w książce ... dobrze Ci wyszło emotka No dobra, zobaczymy co z tego będzie ... posiedzę jeszcze nad zad to może lepiej zrozumiem WIELKIE DZIĘKI
2 lis 23:15
godzio187: spoko napisz czy ci wyszedł ten ostatni emotka
2 lis 23:16
Ewe: 4x2−9=(2x−3)(2x+3) (to mozna tez otrzymac obliczajac Δ a pozniej X1 i X2 co ?)
2 lis 23:19
godzio187: jestem w 2 LO i jeszcze nie przerabialiśmy delty więc Ci nie powiem emotka ale z tego co widze to nie ma co liczyć z delty
2 lis 23:21
Ewe: 3x −−− 5
2 lis 23:22
godzio187: po rozłożeniu na czynniki powstanie coś takiego:
(2x−3)(2x+3) 3x2 

*

popatrz na to i pomyśl co może się skrócić
x(2x−3) 5(3+2x) 
2 lis 23:23
godzio187: no dokładnie emotka
2 lis 23:23
Ewe: To ty jesteś w moim wieku ? Zapomniałam dopisać ze skróciłam tam 2x−3 i tak jakoś mi wyszło ... ale wynik dobry
2 lis 23:24
Ewe: no wiem właśnie napisałam, zę skróciłam te wszystkie 2x−3 i 2x+3, pozniej odwrocilam 3x2 a w m. 5 i wyszło
2 lis 23:25
godzio187: na to wygląda skoro jesteś w 2 LO emotka
2 lis 23:25
Ewe: dobra ... bo w książce jest bez kwadrata to co z nim zrobić ?
2 lis 23:26
Ewe: kwadratu* pardon
2 lis 23:27
godzio187: 3x2 skraca się z x(2x−3) i zostaje 3x i (2x−3)
2 lis 23:27
Ewe: już widzę ... zgubiłam ten x po drodze
2 lis 23:29
Ewe: dzięki
2 lis 23:32
godzio187: nie ma za co emotka
2 lis 23:42
MIKI: (6x4−13X3+5X2−X−1):(3X2−2X+1)
12 sty 15:19