matematykaszkolna.pl
czemu te liczby mogę ustawić na 12 sposobów ? kamczatka: 2;2;3;5 czemu te liczby mogę ustawić na 12 sposobów ? Chodzi o rzuty kostką 4 razy
19 kwi 18:50
Draghan: Jeśli potrzebujesz rozróżnić każdą z tych dwójek, to tych możliwości będzie 4!. Jeśli zaś
 4! 
chodzi o samą liczbę oczek, to będzie tego

=12 emotka
 2! 
19 kwi 18:54
zawodus: normalnie byłoby 24, ale są dwie dwójki emotka Nie widziałem, żeby 2 było ważniejsze niż dwa
19 kwi 18:57
kamczatka: nie rozumiem
19 kwi 18:59
Draghan: A, pytasz czemu? Przepraszam, nie zauważyłem. Chodzi o to, że jak jedna dwójka stoi na pierwszym miejscu, a druga dwójka na drugim, później 3 i 5, to masz jeden przypadek − {2,2,3,5}... Ale jeśli pierwsza dwójka stoi na drugim miejscu, a druga dwójka będzie na pierwszym, później 3 i 5, to masz drugi przypadek... Ale wygląda on identycznie, jak wyżej, czyli {2,2,3,5} Dlatego, licząc, musisz się zastanowić: czy rozróżniasz te dwójki. Jeśli nie, to musisz podzielić liczbę permutacji, przez ilość takich elementów, które się mogą powtórzyć.
19 kwi 19:00
kamczatka: ale one przecież zajmują 2 miejsca a nie 4
19 kwi 19:02
Draghan: Ale przypadków, w których dwójki są koło siebie, jest... 2 2 − − − 2 2 − − − 2 2 ...cztery emotka I każdy z nich liczysz dwa razy, licząc samym 4! emotka
19 kwi 19:08
kamczatka: ale z 4! wychodzi 24 a nie 12
19 kwi 19:11
Draghan: Ale jak podzielisz przez 2!, to wychodzi... 12 emotka A dzielisz przez 2!, bo masz 2 identyczne elementy, które mogą stać obok siebie, a chcesz je policzyć tylko raz.
19 kwi 19:13
Draghan: Spójrz jeszcze raz na pierwszy mój post tutaj emotka
19 kwi 19:13
drzewo: aha dzieki juz powoli zaczym rozumiec ze od 24 trzeba odjac te kombinacje co przy sobie 2 stoja
19 kwi 19:47
Draghan: Powiedzmy, że "odjąć" emotka Powiedziałbym raczej: "usunąć" O. Spodziewana niespodziewanka emotka W poście z 19.00 źle napisałem. Powinno być w ostatniej linijce: "Jeśli nie, to musisz podzielić liczbę permutacji, przez ilość permutacji takich elementów, które się mogą powtórzyć." emotka
19 kwi 19:50
drzewo: ale sa 3 takie przypadki chyba a nie 4 ze dwojki stoja kolo siebie?
19 kwi 19:54
Draghan: Ano. Trzy. Rzeczywiście. Czekaj... No tak. Ale to nic nie zmienia emotka Bo tu chodzi o liczbę elementów, które nie mogą stać obok siebie. Także końcówka posta z 19.08 to bzdura.
19 kwi 20:03
drzewo: to jak powinno byc
19 kwi 20:05
Draghan: Reszta jest spoko Liczę dobrze, ale machnąłem się w tłumaczeniu o 19.08. Także jeśli masz, np. policzyć, ile jest możliwości utworzenia liczby 5−cyfrowej, przy czym musisz wykorzystać te pięć elementów: {1,1,1,2,3}, to liczysz to tak:
 5! 
x =

, czyli opisowo:
 3! 
 miksujemy wszystkie elementy, a więc 5! 
x =

 jedynki mamy trzy, a więc dzielimy przez 3! 
x = 20
19 kwi 20:12
drzewo: a co oznacza te 3 silnia?
19 kwi 20:14
Draghan: Że "usuwamy" te przypadki, w których policzyliśmy kiedy 3 jedynki stoją koło siebie − ale liczyliśmy to kilkukrotnie, Chyba jaśniej, niż w poście o 19.00 tego nie ujmę.
19 kwi 20:17
drzewo: to by musialo byc 6 takich przypadkow w tej liczbie a to chyba niemozliwe
19 kwi 20:20
Draghan: Pozwól, że oznaczę te jedynki, bo już nie wiem, jak mam się inaczej wyrazić. Niech będzie dany zbiór (ciąg?) o elementach {11;12;13;2;3} 1. 11 12 13 2 3 2. 11 13 12 2 3 3. 12 11 13 2 3 4. 12 13 12 2 3 I to taką samą sytuację masz, kiedy przesuniesz te trzy jedynki w prawo, a później znów. Oczywiście chodzi mi tylko o permutacje jedynek, których kilkukrotnie liczenie daje nam fałszywy wynik.
19 kwi 20:27
drzewo: może ktoś jeszcze by sie wypowiedzial?
19 kwi 20:27
drzewo: bo wedlug tego mojego zadania wychodzi ze sa tylko 2 kombinacje zapisu dwojek kolo siebie bo 4 silnia dzielisz na 2 czy jak to jest
19 kwi 20:30
5-latek: 5!=1*2*3*4*5= 3!=1*2*3=
19 kwi 20:31
1: lepiej to zrobić kombinacjami ⇒ z 4 miejsc wybieramy 2 na których stawiamy dwójkę, z 2 miejsc jedno na którym stawiamy 3 lub 5, no i z jednego miejsca jedno na którym stawiamy pozostałą cyfrę
19 kwi 20:31
1:
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
1
nawias
 
*
*1
  
19 kwi 20:32