matematykaszkolna.pl
f. kwadratowa czeko : dana jest funkcja f(x) = −4x2 +16x , xeR . wykaz na podstawie definicji, że funkcja jest malejąca w zbiorze (2, )
9 kwi 14:16
czeko : mam kilka takich przykładów ale nie wiem jak to zrobić
9 kwi 14:22
Draghan: Nie mam pojęcia, jak "wykazać na podstawie definicji". Potrafiłbym wskazać, w jakich przedziałach funkcja maleje, czy rośnie − bo to prosta f−cja kwadratowa − liczy się wierzchołek, bazgrze wykres i można odczytać. Ale nie wiem, jak to wygląda "wykazywanie z definicji". Może to poziom studiów, gdzie liczy się granice funkcji i inne ciekawe rzeczy (jeśli tak, to ja odpadam na razie)? Nie wiem. A może to jest tak proste, że aż banalne?
9 kwi 14:26
PW: Tak, banalne. Wystarczy przypomnieć definicję − co to znaczy, że funkcja f jest malejąca na zbiorze D − dla dowolnych x1, x2∊D x1 < x2 ⇒ f(x1) > f(x2). Potocznie − dla dowolnych dwóch argumentów z dziedziny D większemu argumentowi odpowiada mniejsza wartość funkcji. Bierzemy więc dwie dowolne liczby x1 < x2 z dziedziny D = (2,) i pokazujemy: f(x1) = − 4x12 + 16x1 f(x2) = − 4x22 + 16x2 f(x1) − f(x2) = − 4x12 + 16x1 + 4x22 − 16x2 = 4(x22−x12) + 16(x1 − x2) = 4(x2−x1)(x2+x1) + 16(x1−x2) = 4(x2−x1)(x2+x1−4) Wykazaliśmy zatem, że dla x1, x2∊(2,) i x1 > x2 prawdziwa jest nierówność f(x1) − f(x2) = 4(x2−x1)(x1 + x2 − 4) > 0, co oznacza że f(x1)−f(x2) jest iloczynem dodatnich czynników, zatem f(x1) > f(x2), czyli że funkcja f jest malejąca na (2,).
9 kwi 18:19
PW: Poprawka: w 5. wierszu od dołu powinno być x1< x2.
9 kwi 18:22