matematykaszkolna.pl
Ktoś pomoże rozwiązać ?? Paulina:
x−3  x+4 


= ?
2x−2  2x+2 
9 kwi 00:22
Marcin: Przenieś jedno na drugą stronę i na krzyyyż emotka
9 kwi 00:25
Filipo: Albo znajdz wspolny mianownik. czyli (2x−2)(2x+2).
9 kwi 00:29
Filipo:
x−3(2x+2) − x+4(2x−2)  

= 0
(2x−2)(2x+2)  
9 kwi 00:31
Piotr: heh, znowu bedzie, ze to akurat ja napisalem. Dziedzina emotka
9 kwi 00:32
Filipo: tylko, że zależy co tam było, czy w zadaniu jest znak równości? Czy jest bez znaku równości i zadanie polega na doprowadzeniu do najprostrzej postaci?
9 kwi 00:32
Filipo: 2x−2 = 0 ∨ 2x+2 = 0 x=1 v x=−1 D=R\{−1,1} Czy się mylę? emotka
9 kwi 00:34
Marcin: Ja nie piszę o sprawach oczywistych. Zakładam że każdy wie o dziedzinie
9 kwi 00:35
Filipo: Ale ten który zadał zadanie się nie odzywa i już nigdy się nie dowiemy co było tam w tym zadaniu tak na prawdęemotka
9 kwi 00:36
Paulina: a dalej jak ?
9 kwi 00:39
Marcin: Filipo dziedzinę masz dobrze
9 kwi 00:40
Paulina: wykonaj działanie i podaj założenia − ułamki algebraiczne dodawanie i odejmowanie
9 kwi 00:40
Filipo: Paulino, powiedz nam, jak dokładnie wyglądało to zadanie. Jakie jest polecenie i co było po znaku równości jeśli on wgl był?
9 kwi 00:40
Paulina: mam obliczyć ten ułamek algebraiczny . i podać założenia wiem . Filipo Ty to napisałeś ok ale dalej jak obliczyć ?
9 kwi 00:43
Piotr: nic nie bylo, czyli dziedzina, wspolny mianownik i jedziesz emotka
9 kwi 00:44
Tomek: jeśli dziewczyna prosi to niech pomoże od tego ten portal jest emotka
9 kwi 00:46
Filipo: a(x+b) = ax+ab Jeśli to wydaję Ci się proste Paulino to te równanie na górze także nie powinno sprawiać problemów, powymnażaj emotka
9 kwi 00:50
Paula : to poda ktoś wynik ile wyszło bo ja niew iem czy dobrze plusy a minusy zapisałam ,,,
9 kwi 00:53
Piotr: tylko tam jest : (a+b)(c+d) wiec popraw emotka
9 kwi 00:54
Filipo: A ile Ci wyszło?
9 kwi 00:54
Marcin: Paulinaa. W tym roku maturka? emotka
9 kwi 00:55
Paula : −14x−14
9 kwi 00:55
Paula : nie
9 kwi 00:56
Filipo: Nie wyszedł Ci x? Jak to? Gdzie podziałaś znak równości?
9 kwi 00:57
Paula : no proszę o pomocemotka
9 kwi 00:58
Piotr: Filipo tutaj nie masz rozwiazac rownania tylko masz obliczyc ulamek czyli wyznaczyc dziedzine, sprowdzic do wspolnego mianownika i doprowadzic do najp[rostszej postaci.
9 kwi 00:59
Paula : no Piotr dobrze pisze
9 kwi 01:02
Filipo: To odpowiadaj na pytania! Jeśli tam po znaku równości w zadaniu pierwotnie jest 0, to możesz pomnozyć obydwie strony przez 0 i wyjdzie tak: x−3(2x+2) − x+4(2x−2)=0 x−6x−6 − x+8x−8=0 −6x−6+8x−8=0 2x−14=0 2x=14 x=7 emotka
9 kwi 01:02
Filipo: No to po co ten znak równości na początku....ehhh Jeśli mamy tylko doprowadzić do najprostrzej postaci O CO SIĘ PYTAM OD POCZĄTKU, to żadnego znaku równości!
9 kwi 01:03
Piotr: D=R\{−1,1}
−10x+2 

4x2−4 
9 kwi 01:03
Marcin: Pomnożyć obydwie strony przez 0? Serio? emotka
9 kwi 01:05
Filipo: a te nawiasy się nie skrócą?
9 kwi 01:06
Filipo: Marcin, jeśli to byłoby równanie, gdzie po drugiej stronie widnieje 0, to jaki problem? emotka
9 kwi 01:06
Filipo: O nie! Nie pomnożyć przez 0! Pomnożyć przez mianownik! Ale fo pa!
9 kwi 01:07
Paula : Piotr a rozpiszesz mi to ?
9 kwi 01:08
Filipo: Paula, gimnazjum? emotka
9 kwi 01:08
Paula : nie technikum ale 2 klasa lecz Pani nam nie tłumaczy
9 kwi 01:10
Piotr: sorka ale mi sie nie chce. wyciagnij jeszcze 2 w liczniku i mianowniku, skroc i koniec emotka
9 kwi 01:10
Filipo: no takie proste rzeczy jak równania, rozkładanie na czynniki pierwsze... to i nawet w 1 klasie są E tam nie tłumaczy...
9 kwi 01:12
Paula :
 2(−5x+1) −5x+1 
wiec wyjdzie

=

 2(x−1)(x+1) (x−1)(x+1) 
9 kwi 01:20
Piotr: emotka
9 kwi 01:21
Filipo: pięknie <3
9 kwi 01:22
Piotr: nie !
−5x+1 

2x2−2 
9 kwi 01:22
5-latek: no to jesli Pani nie tlumaczy (nawiasem mowiac dobre teraz tlumaczenie to zapoznaj sie z tym https://matematykaszkolna.pl/strona/1697.html tu masz dobrze wytlumaczone
9 kwi 07:55