matematykaszkolna.pl
??? Damo93: I 2x − 5 I − I x + 4 I + 2 ≤ 0 Mam pytanko do tego typu równań, nierówność z wartością bezwzględną, rozwiązuj je wyznaczający przedziały x, przykładowo dla tego zad. 1. x ∊ (−, −4) 2. <−4, 5/2> 3. (5/2 , +) i tu właśnie mam pytanie czy mogę dowolnie oznaczać kiedy przedział jest np. zamknięty, bo i tak zawsze wychodzi to samo np. gdy wyznaczę to tak: 1. x ∊ (−, −4> 2. (−4, 5/2> 3. (5/2 , +) ...?
4 kwi 21:09
Damo93: nigdy nie zwracałem na to uwagi, bo zawsze było to obojętne i tak wychodzi poprawnie ale dziś przeglądałem klucze z CKE i jest tam napisane coś takie że błąd w wyznaczeniu przedziału = 0pk.
4 kwi 21:11
ZKS: Jasne bo tak nie można robić że raz zamykasz dla nieujemnych a raz dla niedodatnich. Drugi sposób jest emotka.
4 kwi 21:21
Damo93: to dobrze że zapytałem bo zawsze robiłem że środkowy dawałem dwa zamknięte <...> emotka wynik się zgadzał więc myślałem że jest ok. dzięki !
4 kwi 21:23
ZKS: Kto pyta nie błądzi.
4 kwi 21:26
pomocnik: Aż mi się nie chce wierzyć, że CKE "każe" za coś takiego, zwłaszcza, że jest wszystko ok!
4 kwi 21:26
jerey: domykasz tak: rozpatrujesz w przedziałach. |2x−5| z definicji wartosci bezwzglednej masz 2x−5≥0 czyli 2x≥5/2
 5 5 
⇒x≥

tu masz przedział

+ i z racji tego ze ≥ domykasz
 2 2 
 5 5 
2 przypadek : −2x+5 dla x<0 ⇒2x<5/2 czyli dla x<0 masz x<

czyli od −,

masz
 2 2 
otwarty, analogicznie pozostałe
4 kwi 21:33
ZKS: Według mnie to błąd. Albo przyjmujemy że domykamy przedział tylko dla wartości nieujemnych albo tylko dla wartości niedodatnich. Kiedyś widziałem takie zadanie że kiedy ktoś źle domknął przedział dostawał błędne rozwiązanie.
4 kwi 21:34
jerey: dlatego warto sobie rozpisywac z wartosci bezwzglednej, to dosłownie chwila
4 kwi 21:35
Damo93: Ja to rozumiem tylko jak mówię nigdy nie zwracałem na to uwagi tym bardziej że w nawet w szkole nauczycielka mówiła że to bez znaczenia bo wynik i tak jest taki sam..
4 kwi 21:36
jerey: lepiej rozpisuj, jezeli chcesz maxa
4 kwi 21:38
pomocnik: Pierwszy raz o czym takim słyszę, że ma znaczenie z której strony się domyka. Jakie to ma w ogóle znaczenia? A jakbym chciał sobie rozłożyć na więcej przedziałów (przypadków), to kto mi zabroni (oczywiście, tylko się narobię).
4 kwi 21:39
Damo93: Jak już jest mowa o CKE to mam jeszcze takie małe pytanko, czysto techniczne: Na maturze mam wyznaczoną ,,kratkę" na rozwiązanie, czy np. gdy zabraknie mi miejsca i wyjdę za tą kratkę to już tego nie sprawdzają
4 kwi 21:40
Damo93: 4pk. = 8% lepiej rozpisać emotkaemotkaemotka
4 kwi 21:41
Damo93: inny przykłada gdy rozwiąże już zadanko i znajdę błąd przesądzający o całym zadaniu, to już wtedy nie mam szans na poprawę bo nie ma miejscaemotka
4 kwi 21:44