matematykaszkolna.pl
Podzialność kot: Witam Mógłbym prosić o naprowadzenie na rozwiązanie ? Czy w tego typu zadaniach należy użyć tzw. kongruencji ? Jeżeli tak to mógłbym prosić o krótkie streszczenie działania, ponieważ formalny język podręczników nie przemawia do mnie w tej kwestii.... Pokaż, że: a) 10 | (37100 − 3720) b) 10 | (37500 − 1) /*Liczba 10 dzieli 37100−3720) etc.*/
1 kwi 23:23
Janek191: 37100 − 3720 = 3720*( 3780 − 1) Liczba 3720 ma cyfrę jedności 1 , a liczba 3780 − 1 ma cyfrę jedności 0, więc liczba 37100 − 3720 ma cyfrę jedności 0, czyli jest podzielna przez 10.
1 kwi 23:30
kot: Pytanie pewnie jest trywialne, ale jak sprawdziłeś cyfry jedności ?
1 kwi 23:34
Janek191: (374)5 = 1 874 1615 = ..... 1 (374}20 = 1 874 16120 = ....... 1 więc 3780 −1 = ........ 0
1 kwi 23:38
Eta: 371= 37 372= ....9 373=... .3 374=.... 1 375=... 7 : i tak co 4 sekwencje 100:4=25 zatem 37100 −− ma cyfrę jedności 1 20:4= 5 zatem 3720 −−− ma cyfrę jedności 1
1 kwi 23:42
Janek191: 37500 = (374}125 = 1 874 161125 = .............. 1 więc liczba 37500 − 1 = ................0 jest podzielna przez 10.
1 kwi 23:42
kot: Mógłbyś zerknąć co źle robię w przykładzie b) ? 37500 − 1 = (375)100 = 69343957100 = ......7 ?
1 kwi 23:54
Janek191: b) już zrobione ! emotka
2 kwi 00:14
kot: Już zauważyłem Mógłbyś mi wyjaśnić co by się gdybyśmy wzięli inna kombinację ? tzn w ten sposób jak ja to rozpisałem nie wychodzi raczej że jest to liczba podzielna przez 10 czyli z zerem na końcu.... Sorry że tak truje ale zależy mi na tym żeby to zrozumieć a nie tylko przepisać bezmyślnie.
2 kwi 19:42
kot: ?
2 kwi 19:52