matematykaszkolna.pl
u Paulina: Narysuj linię o równaniu |x−2|+ |y| = 2 i oblicz jej długość Jak to narysować ?
5 mar 19:42
Aerodynamiczny: Musisz sobie podzielić dziedzinę na przedziały i zobaczyć jak wygląda w danym przedziale ta prosta.
5 mar 19:46
abc: rysunek 1/ dla x≥ 2 i y≥0 x−2+y=2 → y=−x+4 2/ dla x≥2 i y<0 ........ 3/ dla x<2 y<0 ......... 4/ dla x<2 i y≥0 ......... otrzymasz kwadrat o boku długości 22
5 mar 19:52
Paulina: Jak do tego doszłaś ?
5 mar 19:54
Paulina: ?
5 mar 19:58
abc: 1/ rysujesz prostą y=−x+4 i wybierasz tę część prostej ( odcinek) dla x≥2 i y≥0 i dalej podobnie
5 mar 20:02
ZKS: Rozpisane masz przecież. 1o dla x ≥ 2 ∧ y ≥ 0 masz x − 2 + y = 2 ⇒ y = −x + 4 i rysujesz tą prostą dla x ≥ 2 ∧ y ≥ 0 2o dla x ≥ 2 ∧ y < 0 masz x − 2 − y = 2 ⇒ y = x − 4 i rysujesz tą prostą dla x ≥ 2 ∧ y < 0 i tak dalej ...
5 mar 20:02
abc: emotka
5 mar 20:03
Paulina: Analizuję emotka
5 mar 20:20
Paulina: ale ale to nie będą proste ? Prosta nie ma początku ani końca.To będą półproste ?
5 mar 20:21
ZKS: Rysujesz prostą y = −x + 4 ale później ograniczasz ją takie jakie masz założenia tu x ≥ 2 ∧ y ≥ 0.
5 mar 20:23
Paulina: Dobrze, już zrozumiałam. Dziękuję Wam. I podziwiam za razem emotka
5 mar 20:25
Paulina:
 |x2−4| 
Jak naszkicować taki wykres f(x)=

 2−|x| 
Zależy mi tylko na wskazówkach !
5 mar 20:38
ZKS: Jeżeli dziedzina ustalona to musisz rozważać 4 przypadki x2 − 4 ≥ 0 ∧ x ≥ 0 x2 − 4 ≥ 0 ∧ x < 0 x2 − 4 < 0 ∧ x ≥ 0 x2 − 4 < 0 ∧ x < 0 Robisz przykład identycznie jak ten wyżej.
5 mar 20:44
Paulina: Ok, dziękuję choć to już rozwiązanie a nie wskazówka...
5 mar 20:44
Mila: 1) dziedzina 2) Rozważ sytuacje: |x2−4|=x2−4⇔x2−4≥0 i x∊D |x2−4|=−x2+4 dla x2−4<0 i x∊D 3) |x|=x dla x≥0 i x∊D |x|=−x dla x<0 i x∊D
5 mar 20:46
Paulina: Wyznacz te wartości parametru m , dla których równanie ||x + 3| − 2|+ |x +1 | = m ma dokładnie dwa rozwiązania Zadania z książki jak moja mam chodziła do lo. emotka
5 mar 20:48
Paulina: Jak tutaj dać przedziały ?
5 mar 20:49
ZKS: f(x) = ||x + 3| − 2| + |x + 1| Najpierw rozpatrujemy |x + 3| dla x < 3 mamy |x + 5| − x − 1 jeżeli x ∊ [−5 ; 3) to f(x) = 4 jeżeli x < −5 to f(x) = −2x − 6 teraz rozpatrujemy x ∊ [−3 ; −1) |x + 1| − x − 1 = −2x − 2 f(x) = −2x − 2 x ≥ −1 x + 1 + x + 1 = 2x + 2 f(x) = 2x + 2 Rozumiesz? Jeżeli coś nie jest jasne pisz.
5 mar 21:03
Paulina: Nie rozumiem za bardzo jak bym miała |x+3|+|x+1| to wszystko wiem a tutaj nie bardzo
5 mar 21:04
ZKS: Najpierw rozpatrujemy tą co jest najbardziej w środku wartość bezwzględna czyli |x + 3| dla x < −3 mamy −x − 3 oraz |x + 1| dla x < −3 mamy −x − 1. Rozumiesz już coś?
5 mar 21:08
Paulina: najbardziej w środku mam |x+3| a nie |x+1|
5 mar 21:11
ZKS: To przecież napisałem? emotka
5 mar 21:13
ZKS: Tylko napisałem jak się zachowuje dla x < −3 wyrażenie |x + 1|.
5 mar 21:14
Paulina: hmm ?
5 mar 21:16
ZKS: Czego nie rozumiesz? Bo hmm mi dużo nie mów.
5 mar 21:23
Paulina: czemu ruszam wyrażenie |x+1|
5 mar 21:28
ZKS: Wiesz jaką przyjmuje wartość x + 1 dla x < −3.
5 mar 21:33
Paulina: zostawmy na potem bo wydaje się trudne.
5 mar 21:34
ZKS: Lepiej od razu wyjaśnić. Czego nie rozumiesz napisz to postaram się teraz łopatologicznie wytłumaczyć.
5 mar 21:39
Paulina: najpierw badam x<−3 |−x−3−2|−x−1 |−x−5|−x−1
5 mar 21:41
ZKS: Teraz trzeba rozpatrzeć |−x − 5| = |x + 5| pamiętając już że x < −3.
5 mar 21:48
Paulina: i potem x dla x≥3 muszę x<−5 i x>−5
5 mar 21:51
ZKS: Jeżeli x ≥ −3 to już nie rozpatrujesz |x + 5| ponieważ wartość w środku modułu będzie dodatnia. Rozpatrujesz przypadki kiedy x < − 3 ponieważ dla kiedy x < − 3 ∧ x < −5 to wartość w module jest ujemna natomiast dla x < −3 ∧ x ≥ 5 wartość w module jest nieujemna.
5 mar 22:01
Mila: rysunek Pierwszy etap ||x+3|−2|+|x+1|=m⇔||x+3|−2|=−|x+1|+m Metoda graficzna: f(x)=||x+3|−2| y=x+3→SOX dla y<0→y=|x+3|→T[0,−2]y=|x+3|−2→SOX dla y<0⇒ f(x)=||x+3|−2|
5 mar 22:02
Mila: rysunek f(x)=||x+3|−2| Drugi etap obydwa wykresy w jednym układzie wsp. g(x)=−|x+1| h(x)=−|x+1|+m przesuwamy wykres g(x) do góry i obserwujemy kiedy przetnie zielony wykres w dwóch punktach. Zauważ, że odpowiednie "gałązki" zielonego i czerwonego wykresu są równoległe. a) dla m=0 jest jeden punkt wspólny b) dla m∊(0,4) są dwa punkty przecięcia⇔są dwa rozwiązania równania : ||x+3|−2|=−|x+1|+m c) dla m=4 czerwona lewa gałązka pokryje się z odcinkiem AB− nieskończenie wiele rozwiązań. Narysuję to przesunięcie o wektor [0,4] i mamy y=−|x+1|+4 d) dla m>4 są dwa punkty przecięcia⇔są dwa rozwiązania.
5 mar 22:19
Paulina: Przepraszam, że od razu nie odpisałam. Mogę tak przerzucać na drugą stronę ?
5 mar 22:31
ZKS: Jasne nikt tego nie broni.
5 mar 22:33
Paulina: Ale pytanie skoro mam −|x+1| to czemu mam odbijać go względem osi OX skoro on znajduję się pod osią i nie mam tam już żadnego modułu przecież ?
5 mar 22:36
ZKS: U mnie zbierając wszystko do kupy mamy dla x ∊ (− ; −5) f(x) = −2x − 6 dla x ∊ [−5 ; −3) f(x) = 4 dla x ∊ [−3 ; −1) f(x) = −2x − 2 dla x ∊ [−1 ; ) f(x) = 2x + 2. Teraz narysować tę funkcję w określonych przedziałach.
5 mar 22:37
ZKS: Ale gdzie masz napisane że masz go odbijać? mając funkcję h(x) = −|x + 1| przesuwasz ją do góry i do dołu a wtedy otrzymujesz funkcję g(x) = −|x + 1| + m.
5 mar 22:41
Paulina: Dziękuję już wszystko zrozumiałam emotka
5 mar 22:42
ZKS: Jak masz jakieś zadanie jeszcze to napisz bo niedługo już będę szedł. emotka
5 mar 22:45
Paulina: z resztą już sie uporam sama emotka
5 mar 22:48
ZKS: Powodzenia. emotka
5 mar 22:49
Paulina: Dziękuję.
5 mar 22:51