matematykaszkolna.pl
Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć to zadanie. ?? sara: f(x)= 2x +8 2x+8≥ 0 2x≥−8 x≥−4 D:x∊ <−4;) 1. Dlaczego jest ≥ a nie ≤,<, >? 2. Dlaczego jest D:x∊ <−4;) a nie D:x∊(−;−4>?
4 mar 09:50
Jolanta: 2x+8 ≥0 x≥ −4
4 mar 09:51
J: Po pierwiastek musi być liczbą nieujemną, czyli ≥ 0.
4 mar 09:51
Janek191: Bo pierwiastek kwadratowy x istnieje dla x ∊ < 0; + )
4 mar 09:51
sara: że też na to nie wpadłamwielkie dzięki emotka
4 mar 09:54
Jolanta: znak zmieniasz jezeli dzielisz lub mnożysz przez liczbe ujemną .Tu dzielimy przez liczbe dodatnia 2 gdybyś podstawiła liczbe mniejsza od −4 np −5 2*(−5)=−10 −10+8=−2 pod pierwiastkiem drugiego stopnia nie może byc liczba ujemna
4 mar 09:54
sara: a jak zapisać dziedzinę tego f(x)= x−2 * x−4
4 mar 09:58
Kaja: x−2≥0 i x−4≥0 x≥2 i x≥4 D=<4;+)
4 mar 09:59
sara: dziękiemotka
4 mar 10:01
sara: jeszcze jeden przykład którego nie łapię. o tuż : f(x)= (x−1)*(x+1) zrobiłam to tak; x−1≥0 i x+1≥0 x≥1 x≥ −1 D= <−1;+) tyle że odp do zadania w książce to: D=(−;−1>∪<1;+). czy źle rozwiązuje czy odpowiedź do zadania z błędna?
4 mar 10:37
Kaja: pod pierwiastkiem masz (x−1)(x+1), więc musisz założyć, że (x−1)(x+1)≥0 czyli x∊(−;−1>∪<1;+)
4 mar 10:39
sara: to w takim razie jak t obliczyć (x−1)(x+1)≥0 liczę liczę i mi nie wychodzi
4 mar 10:51
J: Bo tu nie ma co liczyć, tylko naszkicować parabolę. Miejsca zerowe już widać.
4 mar 10:53
Kaja: łatwo odczytać miejsca zerowe trójmianu znajdującego sie po lewej stronie nierówności (sa to 1 i −1). potem zaznaczasz na osi te miejsca zerowe i rysujesz parabolę (będzie miała ramiona skierowane do góry) i odczytujesz dla jakich x wartości sa nieujemne.
4 mar 10:55
sara: Ok dzięki już rozumiem
4 mar 10:58