matematykaszkolna.pl
Sprawdzilby ktos moje rozwiaznie (wartosc bezwzg.) Miś: Prosze o sprawdzenie zadania i wskazanie gdzie zrobilem blad |x + 2|−|x−2| ≥ 0 Rozpatruję rozwiazanie w trzech przedzialach (−, −2), <−2, 2), <2, ) Dla pierwszego przedzialu rownanie ma postac −x−2−(−x−2)≥0 x€∅ Dla drugiego x+2−(−x−2)≥0 x≥(−2) x €<−2,) Dla trzeciego x+2−x+2≥0 4≥0 x € ∅
10 lut 19:16
Ajtek: W 1 i 2 ....−(−x+2)≥...
10 lut 19:17
Bizon: ... wniosek dla pierwszego przedziału błędny
10 lut 19:19
Miś: W takim razie w pierwszym mamy −4≥0
10 lut 19:22
Marcin: Tak, czyli co mamy? emotka
10 lut 19:23
Miś: W drugim x≥0 x€ <0,) I tu mi sie odp nie zgadza
10 lut 19:23
Miś: Nierownosc sprzeczna
10 lut 19:24
Marcin: A jaką masz mieć niby odpowiedź w drugim?
10 lut 19:28
Miś: X € <0, 2)
10 lut 19:33
Miś: W trzecim <2,)
10 lut 19:34
PW: |x+2| ≥ |x−2| Po podniesieniu stronami do kwadratu otrzymujemy równoważną nierówność |x+2|2 ≥ |x−2|2 (x+2)2 ≥ (x−2)2 x2+4x + 4 ≥ x2 − 4x + 4 8x ≥ 0 x ≥ 0. Już może jestem nudny, ale powtórzę jeszcze raz: − Zanim zaczniesz rozwiązywać utartą metodą − zastanów się, może odpowiedź jest banalna, albo można to rozwiązać prostą metodą. Jest utarty schemat − widzę kreseczki − "rozbijam na przedziały".
10 lut 20:04
Miś: Rozwiazanie tej nierownosci jest w trzech przdzialach I sa trzy odp po jednej do kazdego przedzialu I nie ma wsrod nich x € <0,) Wiec twoja metoda jest błędna
10 lut 20:40
Marcin: W drugim wychodzi Ci x≥0, ale ogranicza Cie przedział! Dlatego masz <0;2), wszystko jest przecież ok emotka
10 lut 20:44
Marcin: W trzecim też wszystko się zgadza, bo wychodzi Ci, że każda liczba spełnia tą nierówność, a że znowu ogranicza Cię przedział.. to masz <2;+)
10 lut 20:46
Marcin: Odpowiedź: Dla x(−;−2) − przedział pusty. dla x<−2;2) − x∊ <0;2) dla x<2;+) − x∊ <2;+)
10 lut 20:49
Miś: To bylo glupie dzieki
10 lut 20:50
Marcin: Spoko emotka PW nic Ci źle nie napisał emotka
10 lut 20:52
PW: Misiu, oni w Komisji Egzaminacyjnej tylko rechocą, że znowu uczniowie dali się nabrać na "rozbijanie na przedziały". Przeczytaj jeszcze raz co napisałem o 20:04. Jedyna wątpliwość na jaką trzeba znależć odpowiedź została zaznaczona na niebiesko.
10 lut 20:52
Marcin: PW, ale czyja to jest wina? Przecież tak nas w szkołach uczą.
10 lut 20:53
Miś: Dobra znalazlem swoj blad, miales racje zwracam honor emotka
10 lut 20:55
Miś: Czy tę metode mozna stosowac do kazdej nierownosci z wartoscia bezwzgledna ?
10 lut 20:58
PW: Marcinie, masz rację. Dlatego na tym forum warto zadawać pytania, można się nauczyć ciekawych "chwytów", na które w szkolnej gonitwie po prostu nie ma czasu. Zawsze − od dzieciństwa − myślałem "jak to zrobić żeby się nie narobić". Takie podejście pozwala nieraz zaoszczędzić czasu, którego na egzaminie jest mało.
10 lut 21:03
Marcin: Tak, tak. Chociaż ja jestem zdania, że akurat na maturze czasu nie brakuje emotka
10 lut 21:05
PW: Podnosić stronami do kwadratu i otrzymać w wyniku nierówność równoważną można tylko wtedy, gdy mamy pewność, że obie strony są dodatnie (dokładniej: nieujemne) − to właśnie zaznaczyłem na niebiesko. W omawianym zadaniu tak było i skwapliwie z tego skorzystałem, bo skracało rozwiązanie (właśnie pozwalało ominąć rozważanie poszczególnych przedziałów).
10 lut 21:08
Miś: Czyli jezeli np po prawej stronie bylo by: −|x+2| to nie mozemy podnies obu stron do kwadratu tak?
10 lut 21:13
Ajtek: Nie możemy. Witaj PW emotka.
10 lut 21:20