matematykaszkolna.pl
Ferie Radek: Rozwiąż równanie |x2−4x|=6|x| Czy mogę zrobić tak x|x−4|=6|x| Rozpatrzeć w 3 przedziałach ?
3 lut 17:11
zawodus: To nie to samo będzie... Poprawnie jest tak: |x|*|x−4|=6|x| ale po co? Można opuścić wartość wartość bezwzględną od razu z definicji. II metoda: |x|=|y| x=y lub x=−y Tak samo dla twojego zadania.
3 lut 17:17
Radek: |x2−4x|=6−|x| x|x−4|=6−|x| 10 (−,0) 20 (0,4) 30 <4,) czemu nie ?
3 lut 17:19
zawodus: |x2−4x|≠x|x−4|
3 lut 17:20
zawodus: weź za x=−1 lewa strona dodatnia, a prawa ujemna...
3 lut 17:21
Radek: to mogę tak |x|*|x−4|=6−|x| ?
3 lut 17:22
zawodus: |x2−4x|=|x(x−4)|=|x|*|x−4|
3 lut 17:22
zawodus: tam masz 6−|x| czy 6|x|?
3 lut 17:22
Radek: 6−|x|
3 lut 17:22
zawodus: No to standard to 3 przedziały.
3 lut 17:24
Marcin: Zazdroszczę ferii. Miłej nauki!
3 lut 17:25
Radek: A jeśli mam |x2−4|+|x+2|=6 to mogę |x−2|*|x+2|+|x+2|=6 ?
3 lut 17:26
Radek: Dzięki Marcin
3 lut 17:26
zawodus: Tak możesz, ale co to zmienia?
3 lut 17:27
Marcin: Przedziały rulez emotka
3 lut 17:28
Radek: Czyli też standard w 3 przypadkach bo nie wiem jak mam w module x2−coś to się głubię w tym
3 lut 17:29
PW: A podzielić obie strony przez |x| zauważywszy najpierw, że jednym z rozwiązań jest x=0 (dla pozostałych można dzielić). Otrzymamy |x−4| = 6. Nie kombinować aż nadto tam gdzie nie potrzeba.
3 lut 17:31
Radek: |x2−4|+|x−2|=6 to (−,−2>suma<2,) (−2,2) to by było ok ?
3 lut 17:31
Piotr 10: PW mam pytanie ( sorry Radek że wtrącam się). Dałoby by radę zrobić zadanie z postu 3 luty 17:31 za pomocą interpretacji geometrycznej ? Wiem, że , np. taki przykład Ix−2I+Ix−3I=5 można w dwie linijki zrobić za pomocą tej metody
3 lut 17:33
Radek: ?
3 lut 17:36
Marcin: No dla tego przedziały masz ok. Teraz tylko popatrz gdzie liczba pod wartością bez jest dodatnia, gdzie ujemna i liczysz 3 możliwości emotka
3 lut 17:37
Radek: Chodziło tylko o przedziały emotka Dzięki zaraz kolejne
3 lut 17:37
zawodus: Nie możesz połączyć przedziału (−,−2> i <2, +> bo jedno z wyrażeń jest raz dodatnie, a raz ujemne.
3 lut 17:38
zawodus: Piotr o które równanie konkretnie pytasz?
3 lut 17:39
Marcin: A to Ty je chciałeś łączyć?
3 lut 17:39
Piotr 10: zawodus o te Ix2−4I+Ix−2I=6 dałoby radę za pomocą interpretacji geometrycznej to zrobić ?
3 lut 17:40
Radek: czyli źle mam ?
3 lut 17:42
Marcin: No rozwiąż to po prostu dla trzech przedziałów. (−;−2> (−2;2) <2;+)
3 lut 17:43
zawodus: Piotr spróbuj najpierw łatwiejszy przykład zrobić: |x2−2|=2 i drugi |x2−2|=3
3 lut 17:46
PW: No pewnie, zadanie |x−2| + |x−3| = 5 oznacza przecież, że szukamy na osi punktu, którego suma odległości od 2 i odległości od 3 jest równa 5. Rysujemy na osi : 2, 3 i punkt x, który błądzi po osi. Piszemy trzy równania w zależności od tego gdzie zabłądził. Zupełnie niepotrzebnie wytworzyła się praktyka rysowania wykresów funkcji (szukania wzorów jakimi są określone na poszczególnych przedziałach) − jest to niepotrzebne do rozwiązania.
3 lut 17:47
zawodus: PW słabszy uczeń jak nie dostanie gotowego algorytmu, którego się nauczy, to nie zrozumie biegającego x−a po osi
3 lut 17:53
Piotr 10: PW mógłbyś to szerzej wyjaśnić. Rozumiem to, że ''suma odległości od 2 i odległości od jest jes równa 5''. Dalej nie za bardzo wiem, wyleciało mi z głowy
3 lut 18:10
PW: Ależ jestem przeciwnego zdania − to jest właśnie sposób dla przeciętnych. Jedyna rzecz jaką musi wiedzieć, to fakt, że |x−7| oznacza odległość iksa od 7. Zakładam, że patrząc na rysunek potrafi ją wyznaczyć, czyli napisać, że jest to x−7 albo 7−x.
3 lut 18:13
Marcin: Błądzenia tego x'a też nie rozumiem, także według zawodusa jestem z tych słabszych, co jest w sumie racją Zakładam że trzy równania jakie nam mają tutaj wyjść będą identyczne jak z przedziałów emotka
3 lut 18:13
Radek: Nadal nie rozumiem tego ostatniego równania.
3 lut 18:41
PW: Marcinie, identyczne. Tyle że zazwyczaj ubieramy rozwiązanie w napuszone stwierdzenia o tym jak będzie wyglądał wzór określający funkcję na poszczególnych przedziałach, a właśnie ci słabsi pytają dogłębnie : − A skąd ja mam wiedzieć, że takie właśnie trzy przedziały trzeba wymyślić? W tej metodzie − opartej na geometrycznym znaczeniu wyrażenia |x−2| i |x−3| − rysuje oś iksów, na niej zaznacza 2 i 3 oraz dowolny punkt x. Wpada on do jednego z trzech przedziałów, uczeń pod rysunkiem podpisuje: 5 = ... + .... (to co widzi z interpretacji geometrycznej) i nie ma wątpliwości co napisać − odległości muszą być dodatnie. Potem rysuje punkt w następnym przedziale i tak dalej. Jeszcze tylko uczulić go na przypadki kiedy błądzący x wpadnie na punkt 2 lub 3 i na pewno się nie pomyli.
3 lut 18:53
zawodus: PW wszystko fajnie, tylko nie ma kiedy w szkole nauczyć tych wszystkich fajnych rzeczy Po drugie ta metoda nie rozwiązuje wszystkich przypadków i uczeń i tak musi opanować inne emotka
3 lut 18:57
PW: Ja nie propaguję jakiegoś uniwersalnego sposobu, odpowiadam na pytanie Piotra 10 o rozwiązanie określonego typu zadań.
3 lut 19:07
DSG: rysunek210δ∫⊂π
3 lut 20:11
Marcin: PW No wielkie dzięki za wytłumaczenie emotka Tylko że ja wiem skąd i dlaczego są te, a nie inne przedziały, nie trzeba mi tego tłumaczyć geometrycznie emotka
3 lut 20:16