matematykaszkolna.pl
Wielomiany Maslanek: Wielomiany Dowieść, że jeżeli równanie x3+px+q=0 ma trzy różne rozwiązania to p<0. :(
22 sty 23:33
bezendu: Wzory Viet'a dla 3 stopnia. emotka
22 sty 23:35
Maslanek: Próbowałem rozpisać (x−a)(x−b)(x−c) i porównać. To sprowadza się przecież do tego samego emotka
22 sty 23:37
bezendu: Musi wyjść ! x1x2x3=−q x1+x2+x3=0 x1x2+x1x3+x2x3=p (x1+x2+x3)2=..
22 sty 23:39
Maslanek: No tak emotka. Korzystając z tego ostatniego już sympatycznie wychodzi 2p=−(a2+b2+c2), gdzie a≠b≠c. Rzeczywiście emotka Dzięki, dzięki
22 sty 23:43
bezendu: No to gitara
22 sty 23:45
Eta: emotka emotka
22 sty 23:46
PW: Myślałem dzisiaj nad tym zadaniem, ale nie działał mi internet, więc dopiero teraz. Zależało mi na dowodzie "szkolnym", chyba większość licealistów nie zna wzorów Viete'a dla wielomianu wyższego stopnia niż 2 . Wśród trzech różnych liczb istnieją dwie, których iloczyn jest nieujemny. Niech te pierwiastki wielomianu mają oznaczenia a i b. a3 + p•a + q = 0 b3 + p•b + q = 0. Po odjęciu stronami a3 − b3 + p(a−b) = 0 (a−b)(a2+ab+b2) + p(a−b) = 0. Z założenia a i b są różnymi liczbami, można więc podzielić stronami przez (a−b): a2+ab+b2 + p = 0 (1) a2+ab+b2 = −p Wzięliśmy takie a i b, że ab≥0, a więc lewa strona (1) jest dodatnia, co oznacza, że p < 0.
23 sty 22:53
Maslanek: emotka emotka Bardzo mi się podoba emotka
23 sty 23:05
PW: , praca nie poszła na marne.
23 sty 23:17
Eta: Achhh ... jaka radocha
23 sty 23:21
PW: Eta, uszanowanie. Ty też pewnie siedzisz tu dla tej biblijnej radochy (ziarno trafiło na podatny grunt, jak mówi Pismo. Nie mówi? To może jakoś tak ...
23 sty 23:33
Bogdan: rysunek Taki ilustracyjny sposób (nie dowód) x3 + px + q = 0 ⇒ px + q = −x3 y = −x3 (funkcja potęgowa) (niebieska linia) y = px + q (linia prosta): dla p>0 (zielona linia) jest jedno rozwiązanie, dla p = 0 (pomarańczowa linia) też jest jedno rozwiązanie, dla p<0 (czerwona linia) są trzy rozwiązania
23 sty 23:52
PW: O, takiego nauczyciela powinien mieć każdy. Czy Ty też postawiłbyś czwórkę uczniowi, który podał takie rozwiązanie? Istota rzeczy się liczy, formalizmy dopiero później.
24 sty 00:08
Bogdan: Gdyby było polecenie: "pokaż, że ... " to przyjąłbym takie rozwiązanie, ale w przypadku polecenia: "udowodnij, że ... " oczekiwałbym oprócz rysunku dodatkowego uzasadnienia.
24 sty 00:14