.
krul: Może mi to ktoś wytłumaczyć?
Elastyczność cenowa popytu na batony Mars jest wyższa niż elastyczność cenowa na batony w
ogóle.
Jest to Prawda czy Fałsz?
17 sty 15:39
wredulus:
A skad mamy to wiedziec bez danych
17 sty 15:41
krul: tu chyba chodzi o logike
17 sty 15:45
J: To na logikę ... na jakiej podstwie to można stwierdzić ?
17 sty 15:46
Patronus: chyba fałsz, bo jak Mars za bardzo zdrożeje to kupię Snickersa, ale jak wszystkie batony
zdrożeją no to trudno dołożę pare groszy żeby kupić...
17 sty 15:48
wredulus:
No dobra ... to na logike ... co to jest elastycznosc cenowa popytu ?
17 sty 15:50
krul: Cenowa elastyczność popytu – stosunek względnej zmiany ilości pożądanego dobra, do względnej
zmiany jego ceny.
17 sty 15:54
wredulus: Patronus ... ale z drugiej strony ... wzrost ceny (ogolu batonow) powodowac moze spadek
sprzedazy ... patrzmy na to ze nie jest to produkt podstawowy (np. Chleb,maslo) tylko rarytas.
Tak wiec bedzie na czolowym miejscu na liscie obcinania kosztow.
Z drugiej strony baton Mars jest marka premium wsrod batonow a wiec znaczny odsetek nabywcow to
osoby 'zamozne' ktore sa w stanie zaplacic parenascie procent wiecej za jego 'unikalny' smak,
a nie zadawalac sie tania podrobka.
Tak wiec −−− dla mnie nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie
17 sty 15:54
wredulus: Patronus ... ale z drugiej strony ... wzrost ceny (ogolu batonow) powodowac moze spadek
sprzedazy ... patrzmy na to ze nie jest to produkt podstawowy (np. Chleb,maslo) tylko rarytas.
Tak wiec bedzie na czolowym miejscu na liscie obcinania kosztow.
Z drugiej strony baton Mars jest marka premium wsrod batonow a wiec znaczny odsetek nabywcow to
osoby 'zamozne' ktore sa w stanie zaplacic parenascie procent wiecej za jego 'unikalny' smak,
a nie zadawalac sie tania podrobka.
Tak wiec −−− dla mnie nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie
17 sty 15:54
Patronus: Racja nie ma prostej odpowiedzi tym bardziej że nie mamy żadnych danych
17 sty 15:55
krul: To pytanie ma jedną odpowiedź:Fałsz albo Prawda.
17 sty 15:56
wredulus:
Jesli bym mial optowac za odpowiedzia ... to bym predzej sie kierowal w strone ze Mars ma
wieksza elastycznosc cenowa niz ogol batonow. Jednak bardzo latwo by bylo znalezc szereg
przykladow zaprzeczajacych tym slowom.
17 sty 15:56
wredulus:
Krul ... to jak widzisz ... proste pytanie w ekonomii/optymalizacji nie ma tak prostej
odpowiedzi ... poniewaz odpowiedz uwarunkowana jest znajmoscia (badz nieznajomoscia) znacznej
ilosci danych/zmiennych
17 sty 16:01
wredulus:
Co jeszcze ... Mars −−− jest to produkt rozpoznawalny, o ugruntowanej pozycji na rynku (dotyczy
naszego rynku a nie np. Iranskiego) co za tym idzie wzrost ceny nie powinien w znacznym
stopniu zmnejszyc popytu ... a spadek ceny moze spowodowacznaczy wzrost popytu.
17 sty 16:07
wredulus:
Podsumowujac: to pytanie zadal wykladowca w nawiazaniu do tego co wczesniej mowil opisujac
produkt lub wychodzac z zalozenia ze student domysli sie ze mars jest produktem o ugruntowanej
pozycji na rynku, a takie marki (przewaznie) wykazuja wieksza elastycznosc cenowa −−− bo
wlasnie taka informacje niesie ze soba pojecie 'ugruntowana pozycja na rynku'.
17 sty 16:19