matematykaszkolna.pl
Obliczanie procentów. Gemma: Po dwukrotnej podwyżce towaru, za każdym razem o ten sam procent, jego cena końcowa jest o 21% większa od ceny początkowej. O ile procent dokonywano za każdym razem podwyżki ceny towaru?
30 gru 20:24
Janek191: x − cena początkowa x + x*p − cena po I podwyżce x + x*p + ( x + x*p)*p = x + x*p + x*p + x*p2 = x + 2x*p+ x*p2 − cena po II podwyżce Mamy x p2 + 2x*p + x = x + 0,21 x = 1,21 x / : x p2 + 2p + 1 = 1,21 p2 + 2p − 0,21 = 0 Δ = 22 − 4*1*( − 0,21) = 4 + 0,84 = 4,84 Δ = 2,2
  − 2 + 2,2 
p =

= 0,1 = 10 %
 2 
==========================
30 gru 21:58
devo: (1+p)2= 1,21 ⇒ 1+p=1,1 ⇒ p= 0,1 =10%
30 gru 22:12
devo: Podobne zadanie: Cenę towaru zmniejszano dwukrotnie o ten sam procent. W rezultacie cena końcowa jest o 36% mniejsza od ceny początkowej. O ile procent dokonywano za każdym razem obniżki? I jednym "pociągnięciem" mamy rozwiązanie: (1−p)*(1−p)= (1−p)2= 0,64 ⇒ 1−p= 0,8 ⇒ p=0,2= 20%
30 gru 22:32
pigor: ..., no właśnie nie ma to jak multiplikatywne podejście do procentów, a w szkołach co − niestety − ciągle siedzą w addytywnym, dlaczego
31 gru 00:58
Eta: emotka
31 gru 01:58
daras: emotka
31 gru 18:43
Eta: Widzę,że daras "%%%" nam spija
31 gru 19:44