matematykaszkolna.pl
Elementy kombinatoryki. moi.non.plus: No.1 W pudełku są 3 kule białe, 4 czarne i 5 zielonych. Losujemy 4 kule. Ile jest wszystkich wyników tego losowania? Ile jest możliwości wylosowania samych zielonych kul? Na ile sposobów można wylosować 2 kule białe i 2 zielone? No.2 Ze zbioru {0,1,2,5,6,7} tworzymy liczby trzycyfrowe o cyfrach róznych. Ile ich jest? No.3 Ze zbioru {1,5,6,7} tworzymy liczby pięciocyfrowe o cyfrach niekoniecznie rożnych. Ile takich liczb jest parzystych? Pomocy, brak notatek w zeszycie, a zadania muszą być na jutro rozwiązaneemotka.
18 gru 00:15
bezendu: długa noc przed Tobą https://matematykaszkolna.pl/strona/3425.html
18 gru 00:23
PW: Zadanie 1 a) Zdarzenie elementarne można utożsamić z przedstawieniem liczby 4 w postaci sumy trzech składników, z których każdy może przybierać wartość od 0 do 4, przy czym pierwszy składnik nie może przekraczać 3 (przyjmujemy, że pierwszy składnik to liczba kul białych, drugi − liczba kul czarnych, trzeci − liczba kul zielonych). Mamy więc następujące zdarzenia: 0+0+4 (same kule zielone) 0+1+3 (jedna czarna, trzy zielone) 0+2+2 (dwie czarne, dwie zielone) 0+3+1 0+4+0 1+0+3 1+1+2 1+2+1 1+3+0 2+0+2 2+1+1 2+2+0 3+1+0 3+0+1 (3 białe, 1 zielona). Jest zatem 14 możliwych wyników losowania. Powyższy model matematyczny jest dobry przy założeniu, że kule tego samego koloru są nierozróżnialne, a jako wynik losowania traktujemy komunikat typu "2 białe, jedna czarna i jedna zielona". Nie interesuje nas kolejność losowanych kul. Jest to trochę przekorna odpowiedź na postawione pytanie, ale niegłupia. Zaznaczam, że nie dyskutujemy w tym momencie, które ze zdarzeń jest bardziej prawdopodobne − nie było takiego pytania. Normalnie odpowiada się, że wszystkich wyników losowania jest
 
nawias
12
nawias
nawias
4
nawias
 9•10•11•12 
=

= 9•5•11 = 495
  2•3•4 
− tyle jest 4−elementowych podzbiorów zbioru 12−elementowego. W takim modelu zakłada się po cichu, że kule są rozróżnialne (powiadają: wprawdzie zielone wszystkie dla oka jednakowe, ale napiszmy na nich numerki, nikt nam tego nie zabroni). Przy takim podejściu gwarantujemy sobie, że każda możliwa do wyciągnięcia czwórka kul ma tę samą szansę. Uczysz się dopiero, masz prawo błądzić. Zaproponuj na lekcji pierwszy model, ciekawe jaka będzie reakcja nauczyciela i uczniów.
18 gru 01:15
5-latek: Ale napisane Pomocy −−brak notatek w zeszycie .Pytanie dlaczego ? 1. BO bylem chory i nie bylem na lekcji 2. Olalem zajecia bo i tak dostane rozwiazanie na forum
18 gru 10:16