matematykaszkolna.pl
ciag geometryczny Dawidek: Wyznacz x wiedzac ze liczby x,4,x+2 w podanej kolejnosci sa drugim trzecim i czwartym wyrazem ciagu geometrycznego. Moze ktos pomoc?
14 gru 19:57
Alfa: są to kolejne wyrazy ciągu, więc zachodzi zależność: 42 = x(x+2) 16 = x2 + 2x x2 + 2x − 16 = 0 policz deltę
14 gru 19:59
Dawidek: a czy przy przezucaniu liczb na druga strone nie odwraca sie znaku? tzn −x2−2x+16?
14 gru 20:05
Hajtowy: Alfa przerzucił 16 na drugą stronę dlatego jest tam −16 emotka
14 gru 20:10
5-latek: −x2−2x=−16 −x2−2x+16=0 mnoze to przez (−1) wolno mi i dostaje x2+2x−16=0
14 gru 20:11
Dawidek: 22−4*1−16=0 4−64= −60 chyba jakis dziwny pierwiastek tu wyjdzie ?
14 gru 20:12
Dawidek: albo cos pomieszalem
14 gru 20:13
5-latek: a ile to jest (−4)*(−16)?
14 gru 20:15
Dawidek: no napisalem 64 a 22 to 4 wiec 4−64 to −60
14 gru 20:19
Dawidek: sry pomylilem, 4+64= 68... tu tez wyjdzie dziwny pierwiastek
14 gru 20:21
5-latek: delta=22−4*1*(−16)=4−(−64)=
14 gru 20:21
Dawidek: chyba ze tak ma byc
14 gru 20:22
5-latek: To co z tego ze dziwny . takie tez sa wiec licz dalej 68=4*17= 217
14 gru 20:24
Dawidek: okej, o wyszlo mi dalej tak 2−68 / 2*(−1) = 2−24*17/−2 (moge te −2 skrocic?) jak tak to wydzie x1=217 a x2=2+217 / 2
14 gru 20:29
Dawidek: jak cos to mnie poprawcie emotka
14 gru 20:30
Dawidek: sry poprawka x1=2√17 a x2=2+2√17 / −2 (minus 2 poprawilem)
14 gru 20:32
Dawidek: okej inaczej, teraz prosze o poprawke x1 = −2−217 / 2 x2 = −2+217/ 2 (tu moge skrocic czy zostawic?)
14 gru 20:38
Dawidek: i czy to jest wgl dobrze
14 gru 20:39
Hajtowy: x2+2x−16=0 Δ=4+64=68 Δ=217
 −2−217 
x1=

= ...
 2 
 −2+217 
x1=

= ...
 2 
Skrócić trzeba jeszcze emotka
14 gru 20:45
Dawidek: jak zrobiles kreske ulamkowa? xD
14 gru 20:48
5-latek: Mozesz ale stosujesz takie dzialanie na liczbach R a minowicie
 a+/−b a b 

=

+/−

(nie myl z ewspolczynnikami rownania kwadratowego) czyli
 c c c 
np u nas
 −b−68 −2−217 −2 217 
x1=

=

=


=−1−17 =−(1+17)
 2a 2 2 2 
 −2−217 2+217 
lub takie x1=

=−

= w liczniku 2 przed nawias i mam
 2 2 
 2(1+17) 
=−

i teraz moge skrocic przez 2 bo mam mnozenie w liczniku a nie dodawani czy
 2 
odejmowaniei dostane x1=−(1+17 To samo dla x2
 −2+217 
z tym ze x2=

 2 
14 gru 20:48
5-latek: Ulamki zapisuj za pomoca duzej litery U
14 gru 20:50
Dawidek: rozumiem ze w drugim chodzi ci o x2= bo napisales x1 jeszcze raz czyli moge skrocic ta 2 na dole, z ta przy pierwiastku w x2? bo zapomialem czy tak mozna wgl emotka
14 gru 20:50
Dawidek: mozna skrocic −2 z 2?
14 gru 20:51
5-latek: Nie Dawid w drugim tez chodzi o x1 −−−tylko pokazalem CI 2 sposoby na to aby to skrocic MOzna skrocic −2 z 2 −− to =−1
14 gru 20:56
Anonim: Nie łatwiej wzorkiem skróconego mnożenia ? Skoro x2 + 2x −16 = 0 to stosujemy tu wzór (a+b)2 (x+1)2=17 x+1=17 x=17 − 1 v x=−17 − 1
14 gru 21:06
Dawidek: cos mi nie pasuje, bo gdybym zrobil zadanie typu
−2−2*5 

to gydbym skrocil z pierwsza 2, wyszlo by −1−2*5=−1−10=11
2 
a gdybym skrocil z druga dwojka to by wyszlo −2−1*5=−2−5=7 I jest roznica w wyniku, wiec nie wiem czy tak mozna skracac 2 z −2 chyba ze znowu cos pomeiszalem
14 gru 21:09
Dawidek: okej juz nie wazne xD
14 gru 21:11
Dawidek: a nie jednak wazne, odpisz
14 gru 21:12
Anonim: Co ? Jak masz takie coś to skracasz z obiema dwójkami, nie można z jedną...
14 gru 21:12
Anonim: A tak na marginesie to −1−10=−11, a nie 11 xD Pamiętaj o tym, że musisz każdy wyraz podzielić przez tą dwójkę.
14 gru 21:14
Dawidek:
 5*5+8 
no ja wlasnie zapomnialme jak sie skraca, czyli jak mam

to skracajac obie 5tki
 5 
wyjdzie tylko 1*1+8=9?
14 gru 21:18
5-latek: Bo zaraz CI sie kaze wrocic do podstawowki albo zapytac kogos z podstawowki ile to jest
−2−2*5 −2 2*5 

=patrz na moj post z 20:48 =


=−1−5=−6
2 2 2 
 2*5 
Tu nawet nie potrzeby sracania tej 2 w

bo przeciez 2*5=10 i 10:2=5 wiec −1−5=−6 a
 2 
nie 11 czy 7 A tak n miedzy nami to naucz sie odejmnowac liczby ujemne −1−10=−11 a nie 11 to samo −2−5=−7 a nie 7 −− ale i tak te wyniki co podales sa zle
14 gru 21:18
5-latek:
 5*5+8 
Dawid nie zalamuj mnie Rozpisz to wedlug tego wzoru co Ci podalem to

 5 
14 gru 21:21
Anonim: Dawid naucz się, skoro wyjaśnienia może nie do końca rozumiesz, to zapamiętaj: Jak odejmowanie/dodawanie jest to oba wyrazy dzielisz, a jak mnożenie/dzielenie to jeden wyraz. Potęgowanie sobie rozpisz na mnożenie, to będzie też ci łatwiej.
14 gru 21:22
5-latek: Wychodzi z tego nauka liczenia a nie wyznaczenie x emotka
14 gru 21:23
Dawidek: sorki minus mi nie wskoczyl tam, stad blad, wiem jak sie odejmuje minusy. Tylko ze podalem hipotetczny, ze wiem ze moze i nie trzeba skracac, ale skoro mozna? o to pytam, czy 1.U{−2−2*5){2} to nie moge skrocic odrazu? tylko powinienem to rozlozyc tak jak ty to zrobiles i dopiero skrocic?
14 gru 21:27
Dawidek: wiem ze zadaje glupie pytania, ale tak sie zawirowalem z wyzszymi zadaniami, ze prostego skarcania zapomnialem
14 gru 21:27
Dawidek: okej, o ile zalpalem ta metode dzialania na liczbach R to
 −2+217 −2 217 
x2=

=

+

= −1+17
 2 2 2 
14 gru 21:49
5-latek: Tak . Nie chce juz CI mieszac w glowie ale jeszce przeanalizuj sobie na spokojnie ten sposob pokaze too na tym przykladzie
−2−2*5 2+2*5 

to moge ten minus dac przed ulamek i dostane= −

jak wyciagnalem ten (−)
2 2 
przed ulamek to zobacz ze w licznku zmenilem znaki na przeciwne . Teraz popatrz sie na licznik mamy tak 2+2*5 ta pierwsza dwojke mozemy zaopiasc jako 2*1 i dostaniemy tak 2*1+2*5 . Teraz dobrze sie temu przypatrz bo ten sposob bedzie CI bardzo pomocny w dalszej nauce (zwlaszcza przy wielomianach ) . Korzystamy tu z takiego dzialania na liczbach rzeczywistych a mianowicie [rozdzielnosc mnozenia wzgledem dodawania lub odejmowania ]] w naszym przykladzie jest akurat dodawanie Zobacz mamy a*b+/−a*c=a(b+/−c) U nasz mamy tak 2*1+2*5 wiec a=2 b=1 i c=5 to wedlug tego wzory nasz licznik bedzie wygladal tak 2(1+5) . Inaczej to dzialanie nazywa sie wyciaganie wspolnego czynnika oprzed nawias . Tutaj wspolny czynnikto 2
 2+2*5 2(1+5 
Wracajac do naszego przykladu mamy tak−

=−

i teraz upraszczamy te 2 z
 2 2 
licznika i z mianownika i dostaniemy =−(1+5)=−6
14 gru 21:50
5-latek: Post 21;49 Twoj tak . Ale to mozesz tez zapisac tak =17−1
14 gru 21:51
Dawidek: ok dzieki wielkie za wytluamczenie. Zadanie rozwiazane emotka
14 gru 22:03
5-latek: Na zdrowie emotka
14 gru 22:05