matematykaszkolna.pl
Pierwiastek pod pierwiastkiem dziub: 17 − 122 − 2| 1 − 8 | = ? Przede wszystkim nie potrafię rozwiązać tej pierwszej części działania: 17 − 122
8 gru 23:23
Eta: (a−b)2= a2−2ab+b2 2ab= 122 \ :2 a*b= 62=3*22 i a2+b2= 17 to a=3 b= 22 bo 32+(22)2= 17 zatem 17−122= (3−22)2 17−122= (3−22)2= |3−22| teraz dokończ.....
8 gru 23:40
dziub: Wielkie dzięki, już rozumiem emotka |3 − 22| − 2|1 − 8| = 3 − 22 − 2(−1 + 8) = 3 − 22 + 2 − 42 = 5 − 62
8 gru 23:48
Gustlik:
 a+x a−x 
a±bc=

±

,
 2 2 
gdzie x=a2−(bc)2 17 − 122 x=172 − (122)2=289−144*2=289−288=1=1
 17+1 17−1 18 16 
17 − 122=


=


=
 2 2 2 2 
=98=3−22 I nie trzeba żadnych modułów ani innych dziwacznych i skomplikowanych metod polegających na wpasowywaniu liczb do wzoru skróconego mnożenia.
8 gru 23:51
Eta: Hej Gustlik Ja u Ciebie widzę stokroć dziwaczne zapisy !
8 gru 23:53
Gustlik: Eta, tak, tylko tym wzorem robi się bardzo szybko i wiele osób go kuma, w przeciwieństwie do wzorów skróconego mnożenia, które dla wielu są zmorą. A tu wystarczy podstawić i po kłopocie.
8 gru 23:55
Eta: Ty zawsze swoje emotka wpajasz uczniom uczenie się dziwacznych wzorów na pamięć! Pozdrawiam i już z Tobą nie dyskutuję emotka ( oszczędzę Ci pisania elaboratów !
8 gru 23:59
Rafał28: Wzór ten jest dobry, ale trzeba trochę wprawy. Tak w ogóle to jest on gdzieś opisany, czy to wzór Gustlika? emotka
8 gru 23:59
Eta: "wzór Gustlika" ?
9 gru 00:00
Gustlik: To nie mój wzór, ale bardzo dobry i z doświadczenia wiem, że wprawdzie wymaga on nieco wprawy, ale o wiele mniej niż kombinowanie z wpasowaniem liczb do wzoru skróconego mnożenia, większość uczniów go rozumie.
9 gru 00:08
Radek: Wpraw w wklepywaniu na kalkulator emotka
9 gru 00:09
Eta: emotka
9 gru 00:10
Gustlik: Eta, jak po prostu zwalczam trudne i okrężne metody, w których uczniowie się zwyczajnie gubią. Jedynie "rozszerzeniowcy" rozumieją tę metodę na wzory skróconego mnożenia i to nie wszyscy, "podstawowcy" jej w ogóle nie kumają. Dla nich ten "dziwaczny" wzór właśnie nie jest dziwaczny, dla nich dziwaczną jest szkolna metoda. Pozdrawiam.
9 gru 00:11
pigor: ..., no to ja jeszcze poćwiczę sobie ...emotka mój RAM. np. tak : 17−122= 17−2*62= 9−2*3*32+8=32−2*3*22+(22)2=(3−22)2 ⇒ ⇒17−122= (3−22)2= |3−22|= −(3−22)= 22−3 . ... emotka −−−−−−−−−−−−−−−−−− no cóż , jestem z Tobą Eta i nic nie zwalczam, tylko proponuję swój RAM ćwiczyć, bo nijak nie da się go wymienić na lepszy, szybszy itd.
9 gru 00:36
dziub: |3 − 22| = 3 − 22, ponieważ 3 − 22 ≈ 3 − 2 * 1,42 ≈ 3 − 2,84 ≈ 0,16 0,16 > 0
9 gru 01:18
pigor: ... o kurcze, no jasne, dzięki za czujność, a ja "widziałem" w 2... 3, czyli 1,73 ; przepraszam zainteresowanych za wprowadzenie w błąd
9 gru 01:26
Gustlik: pigor, masz rację, ćwiczenie RAM−u jest dobre, ale tylko wtedy, gdy jest na to czas, a na maturze go nie ma. Pozdrawiam.
9 gru 02:12
pigor: ... , zgoda, dlatego nikogo nie zmuszam do tego co i jak robię; daję pewien (jakiś) wybór, bo nie lubię rutyny, a może jakąś inspirację do... emotka
9 gru 02:29