matematykaszkolna.pl
Rozwiąż równanie. ;): Rozwiąż równanie. −x5+4x3=0
24 lis 13:00
Warum: z delty potrafisz?
24 lis 13:02
Warum: sorki, nie zwróciłam uwagi na potęgi
24 lis 13:02
;): trzeba wyłączyć wspólny czynnik przed nawias
24 lis 13:04
matyk: No to wyłącz emotka
24 lis 13:05
bezendu: −x3(x2−4)=0 −x3(x−2)(x+2)=0 x=9 lub x=2 lub x=−2
24 lis 13:06
5-latek: x3(−x2+4)=0 to x3=0 to x= ... policz lub −x2+4=0 to x=.... lub x=.... policz
24 lis 13:06
5-latek: bezendu Nie dawaj gotowych rozwiazan bo robisz duza krzywde . Niech troche pomysli OK?
24 lis 13:07
;): −x3(−x2−4)=0 −x3=0 lub −x2+4=0 −x2=−4/:(−1) x2=4 Dobrze?
24 lis 13:10
Kaja: nie
24 lis 13:12
;): i jeszcze tam jak jest −x3=0 będzie x=0 i obok zera na dole (3) tak?
24 lis 13:12
;): Czemu źle?
24 lis 13:12
Kaja: popatrz wyżej − na rozwiązanie bezendu
24 lis 13:12
Kaja: jak wyciągasz −x3 to w nawiasie powinno zostać x2−4
24 lis 13:13
5-latek: Zle wylaczone masz bo −x3*−x2=x5 a nie −x5 Napisz to prawidlowo jak ma byc
24 lis 13:13
;): ale czemu x=9?
24 lis 13:13
Kaja: 5−latku jak coś, to −x2 powinno byc w nawiasieemotka
24 lis 13:14
Kaja: akurat x=9 jest źle. ma być x=0
24 lis 13:14
Kaja: może mu się zły klawisz na klawiaturze nacisnąłemotka one są obok siebie
24 lis 13:15
5-latek: Mozna to dac w nawisie emotka bedzie wtedy −x3*(−x2)=x5 Pokazalem mu /jej tylko ze dwie liczby ujemne daja liczbe dodatnia a nie ujemna emotka
24 lis 13:17
;): −x3(x2−4)=0 x3=0 lub x2−4=0 x3=0 będzie x2=−4/:(1) x=0 i obok x2=−4 zera na dole (3)
24 lis 13:18
Kaja: x3=0 lub x2−4=0 x=0 (x−2)(x+2)=0 x=2 lub x=−2
24 lis 13:19
bezendu: Co Ty zrobiłeś/aś x2−4=0 x2=4 |x|=2 x=2 lub x=−2
24 lis 13:19
5-latek: Widziz Kaju pomino tego ze dostal/a gotowe rozwiazanie i tak tego nie rozumie
24 lis 13:20
Kaja: jesli przenosisz na drugą stronę znaku równości liczbę to zmień jej znak, czyli u ciebie powinno być x2=4
24 lis 13:20
Kaja: 5−latku , to niech pyta jeśli chce zrozumieć
24 lis 13:21
;): Nigdy nie rozumiałam matmy i nigdy jej nie zrozumie.Czyli rozwiązanie które napisała Kaja jest dobre x3=0 lub x2−4=0 x=0 (x−2)(x+2)=0 x=2 lub x=−2
24 lis 13:24
Kaja: jest dobre. a czego nie rozumiesz?
24 lis 13:25
;): Wiem że Twoje rozwiązanie jest zrobione sposobem wzorów skróconego mnożenia a gdy ja zrobiłąm tak to jest źle? −x3(x2−4)=0 x3=0 lub x2−4=0 x3=0 będzie x2=4/:(1) x=0 i obok x2=4 zera na dole (3)
24 lis 13:27
Kaja: a co to znacz obok zera na dole (3)?
24 lis 13:30
5-latek: Wytlumacz mi to co oznacza wedlug Ciebie to −−−−obok zera na dle 3 −−−−−
24 lis 13:30
;): Pani nam tłumaczyła ze jeżeli mamy x3=0 to możemy to zapisać jako x=0(3) tylko ten nawias z z trójką ma być taki mały jak potęga tylko nie na górze tylko na dole nie wiem jak się nazywa ten zapis
24 lis 13:32
Kaja: to nie słuchaj pani. nie pisz żadnych takich rzeczy − po co to − i w ogóle co to znaczy
24 lis 13:35
;): dobrze no więc bez tego ale chodzi mi czy to rozwiązanie które ja zrobiłam jest dobrze?
24 lis 13:35
Kaja: można tak, tylko je dokończ, tam jest x2=4. rozwiąz to jeszcze
24 lis 13:37
;): a możesz powiedzieć mi jak bo nie wiem czy to o czym myślę będzie dobrze x2=4/:2 x=2
24 lis 13:40
Kaja: to nie jest zupełnie tak. przenies 4 na lewa stronę, czyli x2−4=0 (jak przenosisz liczbę to zmieniasz znak). a można to zapisac tak x2−22=0 i teraz skorzystać ze wzoru skróconego mnożenia a2−b2=(a−b)(a+b), czyli u nas będzie (x−2)(x+2)=0. czyli mamy tam jakby iloczyn dwóch nawiasów i ten iloczyn jest równy zero. t znaczy że x−2=0 lub x+2=0
24 lis 13:47
Kaja: czyli x=2 lub x=−2
24 lis 13:48
;): Dziękuję bardzo
24 lis 13:52
;): A jak zrobić ten przykład x6+x=x+2x4
24 lis 13:53
Kaja: mozna przenieść to co po prawej stronie na lewą, czyli będzie: x6−2x4+x−x=0 x6−2x4=0 x4*(x2−2)=0 x4=0 lub x2−2=0 x=0 lub x2−(2)2=0 (x−2)(x+2)=0 (ze wzoru skróconego mnożenia) x=2 lub x=−2
24 lis 13:56
5-latek: Przenies wszzystko na lewa strone przyrownaj do 0 i poredukuj co sie da Potem tak samo jak przyklad poprzedni emotka Dawaj obliczenia to sie sprawdzi
24 lis 13:57
;): Dzięki Wielkie
24 lis 13:59
;): −4x4=4x3−x2=0
24 lis 14:00
;): −4x4+4x3−x2=0
24 lis 14:01
Kaja: wyciągnij x2 przed nawias
24 lis 14:02
;): x2(−4x2+4x)=0 Dobrze?
24 lis 14:05
5-latek: Mialas juz napisane ze jak przenoisz na druga strone to musisz zmienic znak na przeciwny Zapis z 14.00 jest nieprawidlowy . Nie moze byc jednoczsnie dwoch znakow rownosci ma byc tak −4x4=4x3−x2 to −4x4−4x3+x2=0 Teraz wyciagamy x2 przed nawias i mamy x2(−4x2−4x+1)=0 wiec x2=0 to x= .... policz i −4x2−4x+1=0 i policz to rownanie kwadratowe
24 lis 14:07
;): −4x4+4x3−x2=0 to jest prawidłowy zapis tam się pomyliłam
24 lis 14:09
5-latek: Jesli −4x4+4x3−x2=0 to x2(−4x+4x)=0 jest zle bo przy tym zapisuie masz x2*(−4x2+x2*4x=−4x2+4x3 a ty masz miec −4x4+4x3−x2 wiec prawidlowy zapis powinien byc taki x2(−4x2+4x−1)=0 bo x2*(−4x2)+x2*4x−1−x2*1=−4x4+4x3−x2 i jest teraz OK?
24 lis 14:15
;): tak ok
24 lis 14:17
5-latek: powinno byc tam tak ....bo przy tym zapisie masz x2*(−4x2)=x2*4x=4x4+4x3 ii dalej
24 lis 14:18
5-latek: no to rozwiazuj . poczekam i sprawdze emotka
24 lis 14:19
;): x2(−4x2+4x−1)=0 x2=0 −4x2+4x=0 bo tej 1 nie trzeba chyba pisać x=0 −4x2=−4x/:(−4) x2=1
24 lis 14:22
5-latek: A kto powiedzial z etej jedynki nie trzeba pisac . Wre cz nalezy ja napisac Zanim do tego przejdziemy to jednak nie przerobilas dobrze lekcji ktora wraz z Kaja dalismy CI do tej pory Przeciez −4x2+4x =0 umiesz juz rozwiazac bo x(−4x+4) to x=0 lub −4x+4=0 to x= 1 tak sie rozwiazuje takie rownania Wrocimy jeszce do tego ile to jest x2=1 ale pozniej Teraz wracamy do zadania czyli mamy x2=0 to x=0 ale tez −4x2+4x−1=0 teraz rozwiaz to rownanie kwadratowe czyli delta i x1 i x2 policz
24 lis 14:31
;): liczę teraz deltę a=−4 b=4 c=−1 42−4*(−4)*(−1) 16+16=32 32=16*2 p 4{2}
24 lis 14:36
5-latek: Popraw to delte (−4)*(−1)=4
24 lis 14:39
;): 16+4=20 4*5 25
24 lis 14:42
matyk: Jak nie dacie gotowych odpowiedzi, to wpisze gdzie indziej i je dostanie 5−latek internet przynosi dużo korzyści, ale powoduje także zanik szarych komórek u większości społeczeństwa
24 lis 14:46
5-latek: nadal jest zle . pokazalem CI ze (−4)(−1)=4 a jesze 4*(−4)=−16 wiec delta =b2−4a*c =42−4(−4)(−1)=16−16= .... ile. i policz pierwiastki
24 lis 14:47
;): Bardzo śmieszne nie każdy jest matematykiem i nie wszystko musi rozumieć.Nie piszcie już tych rozwiązań
24 lis 14:48
5-latek: Masz duzo racji w tym co piszsesz emotka Ale dziewczyna sie troche stara emotka
24 lis 14:50
5-latek: A Ty nie unos sie honorem tylko licz
24 lis 14:52
;): 16−16=0 delta=0 x0=−4/8 x0=1/2
24 lis 14:59
5-latek: Zwracaj uwage na znaki
 −b −4 1 
deita =0 x1,2=

=

=

 2a −8 2 
Tylko z eten pierwiastek jest podwojny czyli jakie bedzie rozwiazanie tego rownania calego ? Napisz tu a pozniej CI jeszce cos pokaze emotka
24 lis 15:09
;): Rozwiązaniem równania jest 1/2?
24 lis 15:11
5-latek:
 1 
ale nie tylko x=

bo jeszce zapomnials o x=0
 2 
wrocmy do np x2−4=0 to x2=4 zeby wyliczyc ile jest rowny x to musimy obie strony spierwiastkowac (anie podzielic przez 2 ) po spierwiastkowaniu dostaniemy x2=4 to x2=2 Ale wiemy z e x2=|x| to |x|=2 a to juz wiemy jak rozwiazac bo x=2 lub x=−2 popatrz na ten przyklad https://matematykaszkolna.pl/strona/1095.html jak jest rozwiazany wiec rozwiaz sobie np taki x2−25 =0 lub x2−1=0 i x2−9=0 Teraz to rownanie −4x2+4x−1=0 −−−jesli je pomnoze przez (−1) obustromnie to dostane 4x2−4x+1 Przjrzyj sie temu dobrze widziesz tu wzor skroconrgo mnozenia (a−b)2=a2−2ab+b2 popatrz (2x−1)2=4x2−4x+1
 1 
to wobec tego 4x2−4x+1=0 to (2x−1)2=0 a to =0 gdy 2x−1=0 to x=

ale jesli nie
 2 
widzisz wzoru skroconego mnozenia to licz delta .
24 lis 15:27
;): Dziękuję za wytłumaczenie.Matmy to ja nigdy chyba nie zakumam
24 lis 15:30
5-latek: Pocwicz troche i bedzie dobrze emotka
24 lis 15:32
;): Ok.
24 lis 15:33