matematykaszkolna.pl
piłka wurzucona poziomo ola: poziomo wyrzucona piłka z prędkością początkową v0= 10m/s uderza w pionową ścianę na wysokości o 0,8m mniejszej od wysokości z której piłkę wyrzucono. Znaleźć odległość ściany od miejsca wyrzucenia piłki i kąt, jaki utworzy kierunek prędkości piłki ze ścianą. NIe uwzlędniać oporu powietrza. odp: 4m, 68 proszę o pomoc w rozwiązaniu i wytłumaczenieemotka
21 lis 17:31
Nienor: Umiesz to narysować
21 lis 17:35
ola: potrafię to sobie wyobrazić
21 lis 17:41
Nienor: Narysuj.
21 lis 17:43
Nienor: Najlepiej na forum, by można było sprawdzić czy wyobaźnie masz fizyczną emotka
21 lis 17:44
ola: rysunekdobrze?
21 lis 18:02
Nienor: rysunekNieźle, ale brak paru elementów, które ułatwią zadanie. Niebieski wektor, to prędkość, z jaką zostało rzucone ciało. Zielony to prędkość wypadkowa. Czerwony to prędkość wynikająca z przyśpieszenia ziemskiego. Jest też zaznaczony kąt szukany.
21 lis 18:17
ola: ok, ale co dalej?
21 lis 18:23
Nienor: Jeżeli pominiemy ścianę, a zechcemy się tylko zajmować opisem ruchu piłki, otrzymamy równania: x=vot
 1 
y=

gt2
 2 
ciało pokolało wysokość yo=0,8 (jeżeli za początek układu weźniemy miejsce wyrzutu kulki)
 1 2yo 
yo=

gt2 ⇒ t=

 2 g 
 2yo 
x=vo

− odległość ściany
 g 
 2yo 
Po czasie t=

 g 
 2yo 
czerwona prędkość ma wartość v=g

, niebieska bez zmian jest równa vo
 g 
 czerwona 
tgα=

 niebieska 
 
 2yo 
g

 g 
 
tgα=

 vo 
x≈4,038m
 
 2yo 
g

 g 
 
α≈68o (pamiętaj, że jak liczysz arctg(

),to wartości po prawej stronie są
 vo 
w radianach)
21 lis 18:36
ola: up
21 lis 18:36
ola: dziękujęemotka
21 lis 18:37
ola: liczę to teraz i kąt α nie chce mi wyjść taki jak Tobie. możesz krok po kroku to policzyć?
21 lis 19:26
Nienor: Bo alfa wychodzi ci w radianach. Mnożysz to co wychodzi przez 180.
21 lis 19:30