matematykaszkolna.pl
równania Elixir: Mógłby mi ktoś sprawdzić, czy mam dobrze? emotka x2−9=0 Δ=0−4*1*(−9) Δ=36 Δ =6 x1= −0−62*1 =−3 x2=−0+62−1 =3
9 lis 18:05
sushi_ gg6397228: a wzory skroconego mnozenia znamy?
9 lis 18:06
MathGym: tak ale można prościej
9 lis 18:06
5-latek: To napisz teraz postac iloczynowa tego rownania .
9 lis 18:07
Elixir: Postać iloczynowa to będzie y=(x+3)(x−3) ?
9 lis 18:12
5-latek: Dobrze to wobec tego czy widzimy juz jakis wzor skroconego mnozenia ? Jesli tak to jaki
9 lis 18:13
Elixir: Mam jeszcze przykład m2=2 , to w jaki sposób mogę to zrobić?
9 lis 18:14
Elixir: wzór to będzie a2−b2
9 lis 18:15
Piotr 10: Bardzo podobnie, przerzuć 2 na lewą stronę, też wzór skróconego mnożenia
9 lis 18:15
MathGym: tak samo jak ostatnia twoja wypowiedź
9 lis 18:16
5-latek: Najpierw tamto popatrz mamy taki wzor (a+b)(a−b)=a2−b2 Teraz zobacz czy (x+3)(x−3)=x2−9? Jesli chodzi o ten przyklad to zobacz z eon jest takki sam jak poprzedni tyko ze wczesniej rozwiazalismy go inaczej Popatrz mamy tak x2−9=0 to x2=9 to x=9 to x=3 lub x=−9 to x=−3 a dlaczego jest tez drugim rozwiazaniem x=−3 bo (−3)2= tez 9 Tu nie mamy x tylko m ale to nie powinien byc problem wiec na posdtawie tego co napisalem napisz ile =m masz tak m2=2 to m= .... dokoncz
9 lis 18:23
5-latek: Jak to zrobisz to nastepne zdanie m2=−2 ile wynosi m
9 lis 18:25
Elixir: Wyszło mi tak: m2−2=0 Δ= 22 x1=−2 x2= 2 Wiem, że jakoś tutaj mogę zastosować te wzory skróconego mnożenia, ale nie jestem za dobra z matmy, a tak po prostu mi jest lepiej emotka
9 lis 18:25
Elixir: Okey, już załapałam, jak w drugim przykładzie mogę uzyć wzoru na skrócone mnożenie ! emotka
9 lis 18:27
5-latek: Juz powinnas zauwazyc ze rownania takiej postaci x2− jakas liczba nie rowzwiazujesz za pomoca delty bo szkoda czasu tylko za pomoca wzoru skroconego mnozenia a2−b2=(a−b)(a+b) Patrz jesli mamy np m2−2 −−patrz na ten wzor jesli a2=m2 to a=m i jesli b2=2 to b=2 i teraz sobie podstaw do tego wzoru skroconego mnozenia czyli m2−2=
9 lis 18:34
Elixir: Przepraszam, ale musiałam na chwilkę gdzieś iśćemotka m2−2= (m−2) (m+2)
9 lis 18:54
5-latek: emotka a taki x2−5=
9 lis 19:01
Elixir: (x−20)(x+20) tak?
9 lis 19:09
5-latek: a czy ja napisalem x2−20 czy x2−5 wiec to szybko popraw
9 lis 19:11
Elixir: To nie będzie tak
9 lis 19:12
Elixir: To nie będzie tak
9 lis 19:12
5-latek: No to jak bedzie dobrze?
9 lis 19:13
Elixir: to będzie po prostu (x−5){x+ 5)
9 lis 19:13
5-latek: NO dobrze A taki x2−25
9 lis 19:15
Elixir: (x−5)(x+5) ?
9 lis 19:17
5-latek: Po co ten znak zapytania . Dobrze . Czy juz teraz lapiesz to ? Teraz bedzie bardziej powazniejszy problem Dotad rozwiazywalismy rownania postaci x2− jaks liczba i rozkladlismy to wzorem skroconego mnozenia WEzmy takie rownanie x2+9=0 to x2=−9 zastanow sie teraz ile wynosi x
9 lis 19:21
Elixir: x nie ma rozwiązania według mnie, ale mogę sie mylić
9 lis 19:27
5-latek: Albo wiesz albo nie wiesz W kazdym raziepiszemy wiem lub nie wiem emotka
9 lis 19:27
Piotr 10: Witaj 5−latek emotka x∊{−3i ; 3i} emotka
9 lis 19:27
5-latek: TO znaczy tak . Nie mylisz sie . Ale napisz dlaczego ?
9 lis 19:28
Elixir: bo jest liczba ujemna, a więc równanie nie ma rozwiązania emotka
9 lis 19:29
5-latek: Piotr Czesc .emotka Ja wiem Tylko to jest licealistka . taka mam nadzieje emotka
9 lis 19:30
Elixir: bo musi być x2≥0
9 lis 19:30
Piotr 10: Elixir w zbiorze liczb rzeczywistych warto dopisać emotka
9 lis 19:30
Elixir: Tak, licealistka, a właściwie maturzystka emotka
9 lis 19:31
Piotr 10: Ja też maturzysta jestem emotka
9 lis 19:31
Elixir: Faktycznie, dzięki emotka
9 lis 19:32
Elixir: Dzięki Wam bardzo za pomoc emotka
9 lis 19:32
Elixir: Tylko na trochę innym poziomie matematycznym jesteśmy emotka
9 lis 19:39
5-latek: Dobrze . BO nie istnieje kwadrat liczby ujemnej . W liczbach rzeczywistych a o takich teraz romawiamy nie istnieje −3 No to w ramach dobregpo sprawowania pokaze CI jeszce metode rozwiazywania rownan kwdadratowych (niepelnyc) postaci ax2+/−bx =0 Umiesz juz rozwiazywac rownania kwadratowe polne postaci y=ax2+bx+c=0 delta x1 x2 wiadomo . Umiesz juz rozwiazywac rownania postaci ax2−c =0 (przd chwila to robilismy Tearz czas na postac ax2+/−bx=0 Rozwiazujemy je wten sposob ze wyciagamy x przedz nawias i w nawiasie to co zostalo czyly x*(ax +/−b)=0 Mamy tu iloczyn dwoch czynnikow jeden to x a drugi (ax+/−b) . Kiedy iloczyn dwoch czynnikow =0 Wtedy gdy jeden czynnik =0 lub drugi czynnik=0 wiec bedzie x=0 lub (ax+/−b)=0 Pokaze na przykladzie x2+5x=0 to x(x+5)=0 to x=0 lub x+5=0 to x=−5 i mamy wyznaczone z tego 2 miejsca zerowe x=0 i x=−5 ROzwiaz taki przyklad x2−12x=0
9 lis 19:44
Elixir: x2−12x=0 x(x−12) =0 x=0 lub x=12 emotka
9 lis 19:56
5-latek: a taki −x2+8x=0
9 lis 19:58
Elixir: to będzie tak : −x2+8x=0 x(−x+8)=0 x=0 i −x=−8/:(−1) x=8
9 lis 20:06
5-latek: Dobrze i teraz popatrz mamy a=−1 czyli ramona paraboli w dol miejsca zerowe to x=0 ix=8 wiec mozemy naszkicowac wykres emotka Zycze przyjemnej dalszej nauki emotka
9 lis 20:09
Elixir: Dzięki Ci bardzo za pomoc Podziwiam Cię, ze chce Ci się tak wszystkim tłumaczyć (i robisz to genialnie) emotka Jeszcze raz dzięki!
9 lis 20:11
5-latek: Sa tez inni ktorzy tak samo tlumacza i robia to lepiej emotka Ale dziekuje emotka
9 lis 20:13