matematykaszkolna.pl
za tn: Witam, w jaki sposób pokazujemy, że zbiór nie jest ograniczony z góry?
7 lis 16:22
tn: ?
7 lis 17:26
PW: Na przykład pokazując, że dla dowolnej liczby M>0 istnieje w zbiorze liczba większa od M (pokazać, że nierówność x > M ma rozwiązania w badanym zbiorze).
7 lis 18:34
tn:
nk 

1+2n + 3k 
W tym przypadku jak ?
7 lis 18:35
PW: Brak założeń − co oznaczają symbole n i k?
7 lis 18:38
tn: naturalne, bez zera
7 lis 19:05
PW: Dla k>n
 nk nk nk n 

>

=

=

 1+2n+3k k+2k+3k 6k 6 
Ułamek ten przyjmuje dowolnie duże wartości dla n∊N.
7 lis 19:13
tn: widzę, że za n podstawiasz k. Ale dlaczego w takim razie w mianowniku nie zrobiło się k2 ?
7 lis 22:26
PW: Mianownik to "to u dołu". Nie podstawiamy n=k, lecz pokazujemy, od jakiej liczby jest ten ułamek większy. Zwiększanie mianownika powoduje zmniejszanie ułamka (przy założeniu, że oba dodatnie). Dlatego zastąpienie 1 większą od niej liczbą k i zastąpienie 2n większą od niej liczbą 2k spowodowało zmniejszenie
 n 
ułamka. Nawet ten zmniejszony jest tak duży, jak tylko chcemy (liczba

jest dowolnie
 6 
duża). Taki proces myślowy nazywa się "szacowaniem", nie ma tu żadnych reguł, można to robić na wiele sposobów, byle pisać prawdę. Mnie akurat uwidziało się skrócenie ułamka przez niewygodne k.
7 lis 23:54