matematykaszkolna.pl
Wykonaj działania. mila: pomocy!
  x − 2   x + 2  
A.

+

  3x + 3   2x + 2  
  4x + 1   5  
B.


  x2 − 3x   2x − 6  
  3x + 3   x + 2  
C.

+

  2x − 7   7 − 2x  
3 lis 17:49
john2: Doprowadzaj do wspólnych mianowników. https://matematykaszkolna.pl/strona/1697.html
3 lis 17:56
mila: tyle to też wiem, ale ktoś by mi to wytłumaczył jak? nie ogarniam..
3 lis 17:59
5-latek: jesli nie ogarniasz to naprawde zle . Z wyrazeniami wymiernymi jest tak samo jak z ulamkani . Zobacz przciez postac takiego wyrazenia wymiernego to naprawde postac ulamka zwyklego
 x−2 5 
np

jest to wyrazenie wymierme a np

to ulamek
 3x+3 6 
Co nam to da. Duzo nam to da. Otoz juz bedziemy wiedziec ze dzialania na wyrazeniach wymiernych beda takie same jak na ulamkach. czyli mozemy dodawac odejmowac mnozyc dzielic itd wyrazenia wymierne
 1 1 
To sprowadz do wspolnego mianownika takie ulamki

+

= ........ zastanow sie co
 2 3 
zrobilas
3 lis 18:08
john2: Weźmy A
x − 2 x + 2 

+

3*(x + 1) 2*(x + 1) 
Mnożę licznik i mianownik pierwszego ułamka przez 2 oraz licznik i mianownik drugiego ułamka przez 3.
2(x − 2) 3*(x + 2) 

+

6*(x + 1) 6*(x + 1) 
Mam wspólny mianownik.
2*(x − 2)+ 3*(x + 2) 

6*(x + 1) 
dalej umiesz?
3 lis 18:11
mila: tzn, to jest tak, że ja rozumiem, ale jak porobiłam parę zadań na matmie, to kiedy dziś otworzyłam zeszyt to już nic z tego nie rozumiem.. po prostu zaczęłam i w połowie zaczęłam się mieszać i nie potrafię tego od nowa ogarnąć, dzięki za pomoc!
3 lis 18:18
5-latek: I po zawodach. mila chciala gotowca
3 lis 18:19
mila: nie, tylko sobie przypomnieć jak to się robiło emotka
3 lis 18:22
5-latek: No to wroc do postu z 18.08 i powiedz jaki bedzie wspolny mianownik dla tych 2 ulamkow
3 lis 18:25
natala: 2x−6/x*4x2/x−3
19 lis 19:35
natala: kto umie to obliczyć pomocy
19 lis 19:35
J :
 2(x−3) 4x2 
=

*

= 8x
 x x−3 
19 lis 19:39