matematykaszkolna.pl
Rozwiąż nierówność Neko:
x4+x2+10x 

>0
sin2πx−1 
Okay, wiem że górę można przedstawić do postaci : x(x+2)(x2−2x+5) Teraz dół, na pewno sin2πx−1≠0 sin2πx≠1 I co teraz z tą dziedziną i równaniem?
3 lis 11:10
wredulus_pospolitus: jak to co
 π 
sin2πx ≠ 1 <=> πx ≠

+ kπ <=> x ≠ ....
 2 
3 lis 11:40
Neko: dzielimy przez π i
 1 
x≠

+ k?
 2 
3 lis 11:47
wredulus_pospolitus: dokładnie pamiętaj −> jakiego znaku jest mianownik ?
3 lis 11:49
Neko:
 1 
Większego od zera, czyli dziedzina musi być różna od wielokrotności liczby

, tak?
 2 
3 lis 11:52
Neko: Ale nie, różnego od zera...
3 lis 12:14
Neko: hm?
3 lis 15:06
Garth: Moge sie mylic, ale: Mamy sin2πx −1 sin2(w) ∊ <0, 1>, przesuwajac o 1 w dól : sin2(w) −1 ∊ <−1, 0>
3 lis 15:22
Neko: Oo fajnie, teraz jak się mam zabrać za nierówność? Górną część wiem jak tylko jak połączyć to z dołem?
3 lis 15:30
Garth: Ja nigdy czegos takiego nie rozwiazywalem, wiec Ci nie powiem, ale tez chetnie sie dowiem. emotka
3 lis 15:33
Garth: Up emotka
3 lis 16:06
Neko: Bo jestem ciekawy, zresztą chce umieć przed kołem xD
3 lis 16:27
Garth: W sensie − kolokwium? Czy to szkola srednia? Bo jesli to drugie to jestem w dosc kiepskim polozeniu.
3 lis 16:28
Neko: Kolokwium, studia 1 semestru, przedmiot : matematyka elementarna. Nie miałem jeszcze tego jak to liczyć, ale widzę przykłady, więc wole się upewnić
3 lis 16:37
Garth: Up, czy nie znajdzie sie ktos, kto umialby rozwiazac te nierownosc?
3 lis 23:15
PW: Mianownik jest ujemny dla wszystkich x, dla których nie jest zerem: dla wszystkich u∊R |sinu|≤1, a więc sin2u ≤ 1, czyli sin2u − 1 ≤ 0. W szczególności dla u=πx sin2πx − 1 ≤ 0. Tym πx tylko straszą, żeby było trudniej wyznaczyć dziedzinę. Zaproponuję więc coś nietypowego − rozwiązać nie wyznaczając dziedziny, a ze zbioru "kandydatów na rozwiązania" wyrzuci\ć te x, dla których sin2πx=1. Naszym zadaniem jest rozwiązać nierówność, a nie ustalić na wstępie jej dziedzinę − tak więc będzie praktyczniej może.
3 lis 23:31
Garth: x(x + 2)(sin2πx − 1) < 0?
3 lis 23:45
Garth: Przypuszczam, ze zle, a jesli nie, to i tak nie wiem jak sie zabrac za rysowanie takiego wykresu. emotka
3 lis 23:55
PW:
x(x+2) 

>0, x∊D
sin2πx−1 
Dla wszystkich x∊D mianownik jest ujemny, a więc można pomnożyć zmieniając nierówność na przeciwną: x(x+2) <0, x∊D. Rozwiązaniem tej nierówności są wszystkie x∊(−2,0), dla których sin2πx≠1 − jakie to x?
3 lis 23:59
Garth: Rozwiazanie:
 3 1 
x∊(−2,0)\{−

, −

}, ale nie rozumiem, dlaczego tak po prostu sie pozbywamy tego
 2 2 
mianownika, tzn. mnozymy przez mianownik, a nie przez mianownik podniesiony do kwadratu...
4 lis 00:07
Garth: Co innego, gdyby byla to rownosc − wtedy bylo by to dla mnie zrozumiale − wystarczylo by wyznaczyc dziedzine i zapomniec o mianowniku, ale tu mamy nierownosc...emotka
4 lis 00:09
PW: Bo wiemy, że w zbiorze D (którego nie znamy, ale to nic nie szkodzi) mianownik jest ujemny − mnożenie przez liczbę ujemną jest dopuszczalne, tylko trzeba zmienić nierówność na przeciwną.
4 lis 00:12
Garth: A wiec mozemy tak pomnozyc i "zapomniec" o mianowniku, jezeli wiemy na pewno, czy przyjmuje wartosci ujemne czy tez nieujemne? Np. :
3−9x 

> 0 ⇔ (3−9x) < 0
−3 
3−9x 

> 0 ⇔ (3−9x) > 0
3 
Lub tez inaczej − jezeli nie wiemy, jakie wartosci przyjmuje mianownik, lub tez wiemy, ze przyjmuje i dodatnie i ujemne, wowczas musimy pomnozyc cale wyrazenie [nierownosc] przez kwadrat mianownika?
4 lis 00:18
PW: Ależ w tym zadaniu wiemy, jakie wartości przyjmuje mianownik − ujemne. Te x, dla których przyjmuje inne wartości (to znaczy 0) − nie należą do dziedziny, Pozwolę sobie na komentarz − jest to piękne zadanie, właśnie dla studenta. Pokazuje jak przeszkadzają w pewnych wypadkach wpojone w szkole schematy. Mówi się uczniowi − koniecznie na początku ustal dziedzinę. Tak naprawdę nie jest to konieczne, ale większość zapomina sprawdzić, czy otrzymane liczby − "kandydatki na rozwiązanie" − rzeczywiście tymi rozwiązaniami są. Ze względów dydaktycznych wpaja się więc uczniom "konieczność". Mówi się uczniowi − nie mnóż przez mianownik, bo nie wiesz jaki ma znak. Niektórzy nauczyciele na wszelki wypadek wpajają: mnóż przez kwadrat mianownika. Zastępuje to myślenie, nawet wtedy gdy znak mianownika jest oczywisty, jak w omawianym zadaniu.
4 lis 00:29
Garth: Zgadza sie, wiemy jakie tu wartosci przyjmuje mianownik, pytalem bardziej ogolnie i dziekuje za pomoc. emotka Naprawde ciekawe zadanie. emotka
4 lis 00:49