matematykaszkolna.pl
FIZYKA - PRACA I ENERGIA Piotr 10: Witam emotka Mam problem z jednym zadaniem: ''Samochód o masie 1000kg poruszając się po linii prostej, przebywa drogę o długości 200m w czasie 10 s. Siły oporu podczas ruchu samochodu osiągają wartość równą 10% ciężaru samochodu. Oblicz moc, z jaką pracuje silnik tego samochodu''
 W 
P=

 t 
W=Fw*s
 m*2s 
Fw= F1 − F2 =

− 10%mg
 t2 
 m(2s/t2−0,1g)*s 
P=

 t 
 m(2s/t2+0,1g)*s 
W odpowiedzi mam w środku plus (P=

) , nie wiem w ogóle czemu.
 t 
Przecież siła oporu jest skierowana przeciwnie do ruchu. Proszę o pomoc
29 paź 21:27
daras: skoro ma rozwinąć jakąś prędkość i jeszcze dodatkowo pokonac siłe oporu to +
29 paź 22:07
Piotr 10: No ale siła oporu jest skierowana w lewo a ta siła powodująca, że ciało się porusza w prawo, więc Fw=F1 − F2
29 paź 22:08
x: rysuneksiła oporu ruchu− M F wynika z trzeciej zasady dynamiki Newtona F=M bo ciało porusza się ruchem jednostajnym więc wypadkowa M i F wynosi 0 C jest to siła która sprawia że ciało porusza się więc w sumie ta siła silnika to F+C stąd ten plus w tym wzorze
29 paź 22:14
Piotr 10: rysunek
29 paź 22:15
Piotr 10: Nie rozumiem : / skąd wiadomo, że to ruch jednostajny ?
29 paź 22:17
Thrasher: Ponieważ nie jest napisane inaczej, zakładam, ze samochód porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym. To oznacza, że siły: oporu i napędzająca się równoważą.
 W 
P=

 t 
 F*s s 
W=F*s ⇒ P=

=F*

 t t 
F=0.1*Q Q=mg ⇒ F=0.1*m*g
 0.1*m*g*s 
P=

 t 
 m 
przybliżam g=10

 s2 
 
 m 
0.1*1000kg*10

*200m
 s2 
 
P=

=20000W=20kW
 10s 
29 paź 22:22
Piotr 10: W odpowiedzi jest, że P=100 kW
29 paź 22:25
Thrasher: Twój wywód z "+" jest błędny ponieważ (nie wiem dlaczego) oprócz pracy wykonywanej na bieżąco (o czyn mowa w zadaniu) dodajesz jeszcze energię, którą samochód uzyskał w czasie rozpędzania. Stąd ten "+". Jednak w zadaniu pytają o stan obecny czyli jaką pracę trzeba wykonać aby utrzymać prędkość samochodu czyli o moc.
29 paź 22:27
Thrasher: Teraz inny wywód: Zakładamy, że samochód się rozpędzał przez 10s na drodze 200m. Do rozpędzenia potrzebne było działanie siły składającej się z 2 składowych, które działają w tym samym kierunku i o takich samych zwrotach: F1 − równoważąca siłę bezwładności F2 − równoważąca siły oporu Praca wykonana przez siłę F1 jest równa energii kinetycznej samochodu czyli:
 m*v2 
W1=Ek=

 2 
v=a*t
 a*t2 2*s 2*s 
s=

⇒ a=

⇒ v=

 2 t2 t 
 
 2*s 
m*(

)2
 t 
 m*4*s2 2*m*s2 
W1=

=

=

 2 2*t2 t2 
Praca wykonana przez siłę F2 jest pracą wykonana na pokonanie sił oporu na drodze 200m: W2=F2*s F2=0.1*Q=0.1*m*g ⇒ W2=0.1*m*g*s
 W1+W2 
2*m*s2 

+0.1*m*g*s
t2 
 
 2*s 
m*s*(

+0.1g)
 t2 
 
P=

=

=

 t t t 
 
 2*200 
1000*200*(

+0.1*10)
 10*10 
 
 400 
200 000*(

+1)
 100 
 
P=

=

 10 10 
P=20 000*5=100 000=100 kW
29 paź 23:10
Thrasher: Poprzedni mój wywód zakładał, że rozpatrujemy samochód już rozpędzony a nie rozpędzający się. Niestety w zadaniach dość często pojawiają się takie nieścisłości i mogą prowadzić do błędów. Drugi wywód zakładał, że samochód rozpędzał się w czasie 10s od prędkości równej zeru bo nie ma innych danych.
29 paź 23:14
Piotr 10: No teraz jaśniej emotka Paweł i Piotr stoją na łyżwach na lodowej tafli w odległości 5m od siebie. Masa każdego chłopca wynosi 60kg. W pewnej chwili Piotr pchnął w stronę Pawła po lodzie sanki o masie 10 kg z prędkością początkową o wartości 8m/s względem lodu. Współczynnik tarcia płóz sanek o lód wynosi 0,014. Załóż, że Paweł był nieruchomy podczas hamowania sanek. Oblicz pracę, jaką wykonał Paweł podczas zatrzymywania sanek. I tutaj jak zrobię tak, że W=(F1 − T)*s, to wyjdzie poprawny wynik Mógłbyś tą sytuację mi przedstawić emotka?
29 paź 23:19
Thrasher: A bardzo Ci zależy, żeby to było dziś?
29 paź 23:22
Piotr 10: Hmm może być jutro. Chodzi mi o tą sytuację, że to sobie odjąłem te siły i wyszło zgodnie z odpowiedzią. A w tym wcześniejszym zadaniu( co robiłeś) trzeba było inaczej
29 paź 23:23
Thrasher: Tutaj siła bezwładności jest siłą "napędową" − stara się zachować stan czyli utrzymać prędkość. Siła Tarcia (jak zawsze) przeciwdziała ruchowi. Dlatego w tym przypadku siły się odejmują. W poprzednim zadaniu siła bezwładności starała sie zachować stan ciała, ale wtedy stanem tym było zatrzymanie − bezwładność próbowała zapobiec rozpędzaniu. Ruchowi (a więc również rozpędzaniu) starała się przeszkodzić również siła tarcia. Silnik aby rozpędzić samochód musiał pokonać obie te siły. W drugim zadaniu hamujemy, więc siła tarcia jest naszym "sprzymierzeńcem" − pomaga zatrzyamć ciało − ma zwrot przeciwny do siły bezwładności. Dlatego ja odejmujemy. OK?
29 paź 23:29
Thrasher: Wystarczy uzmysłowić sobie takie rzeczy: 1. Siła tarcia (oporu) działa zawsze przeciwnie do kierunku ruchu. Stara się temu rucowi przeszkodzić. 2. Siła bezwładności nie przeszkadza samemu ruchowi, ale jego zmianie. Działa przeciwnie do kierunku zmiany ruchu.
29 paź 23:32
Piotr 10: Chwilka czytam
29 paź 23:35
Thrasher: To dobrze, bo nie chciałem żeby poszło na marne emotka
29 paź 23:37
Piotr 10: To tak te drugie zadanie to rozumiem, ale tego pierwszego to nadal nie za bardzo : /
29 paź 23:42
Thrasher: OK. Spróbujemy jeszcze raz. Jesteś?
29 paź 23:44
Piotr 10: Ok jestem
29 paź 23:44
Thrasher: Do rozpędzenia samochodu w warunkach idealnych (bez oporów) trzeba pokonać bezwładność. Zjawisko bezwładności przeciwdziała zmianie stanu obiektu, który posiada masę. Tzn. gdy chcesz rozpędzić to przeszkadza w rozpędzaniu, gdy chcesz przyhamować to przeszkadza w hamowaniu, gdy chcesz zmienić kierunek (np. skręcić) to też przeszkadza. Z pewnością tego doświadczasz na codzień. Dobrym przykładem jest ślizgawka: najpierw musisz pokonać bezwładność żeby się rozpędzić a potem ta sama bezwładność napędza Cię i pozwala Ci się ślizgać. Siła bezwładności działa zawsze przeciwnie do kierunku zmiany ruchu. Aby obliczyć energię jaką zużywa się na pokonanie siły bezwładności trzeba by użyć całkowania siły bezwładności względem drogi na jakiej działała. To skomplikowane i nie ma sensu tego robić bo i tak w naszym przypadku wyjdzie, że to tyle samo co uzyskana energia kinetyczna. Tyle przypadek idealny.
29 paź 23:54
Piotr 10: rysunekF siła napędzająca chodzi o zadanie 1. Tak te siły dzialaja
30 paź 00:01
Thrasher: Teraz przypadek rzeczywisty czyli dodajemy siły oporu. Siły tarcia (oporu) działają zawsze przeciwnie do kierunku ruchu. Zawsze starają się przeciwdziałać ruchowi. Nie zależą od prędkości − to dość dobre uproszczenie i można je stosować zawsze, chyba, że w zadaniu jest wyraźnie napisane, że jest inaczej. Tak więc mamy: siła bezwładności, która przeszkadza rozpędzać i przeszkadza zatrzymywać siła oporu, która przeszkadza rozpędzać i POMAGA zatrzymywać. Dlatego gdy rozpędzamy ciało obie siły działają przeciw naszym zamiarom i musimy pokonać obie siły czyli siła wypadkowa, którą działamy musi być równa sumie siły bezwładności i oporu. Zaś gdy zatrzymujemy ciało siła oporu wspomaga nasze starania a siła bezwładności przeszkadza nam w zatrzymywaniu. Wtedy siły te odejmują się.
30 paź 00:02
Thrasher: A propos rysunku: Tak to działa.
30 paź 00:03
Thrasher: W drugim zadaniu nie było trzeciej siły. Były tylko: siła bezwładności i siła oporu. Gdybyśmy jeszcze mieli do dyspozycji hamulce, to pojawiłaby się również trzecia siła (jak w pierwszym zadaniu).
30 paź 00:05
Thrasher: rysunek
30 paź 00:09
Piotr 10: Ok w ten sposób emotka. Dzięki wielkie emotka. Dobrze tłumaczysz emotka. Zachciało się iść na uczelnie techniczne, więc muszą też fizykę ''katować''. Ja już idę spać, bo rano wstaję emotka. Dobranoc emotka
30 paź 00:10
Thrasher: Uczelnia techniczna to dobry wybór. Nie katuj fizyki emotka. Ona na prawdę jest ciekawa. Dziś znalazłem tę stronkę i chyba będę tu zaglądał. Pozdrawiam i polecam się na przyszłość.
30 paź 00:14