matematykaszkolna.pl
Diamentowy Indeks AGH 2013/2014 Vizer: Jako, że termin nadsyłania prac do "Olimpiady o diamentowy Indeks AGH" minął wczoraj, to zapraszam do rozwiązywania zadań w tym temacie z I etapu tej edycji emotka LINK : http://www.diament.agh.edu.pl/images/zadania/aktualne/matematyka_2013_2014_I.pdf
26 paź 13:42
Vizer: upemotka
26 paź 17:21
ciekawsky: a którego nie umiesz?
26 paź 18:25
Vizer: Emm wszystkie umiem, to jest w formie podzielenia się rozwiązaniami, bo na forum pojawiały się zadania z tego konkursu, ale w okresie gdy nie można było je jeszcze rozwiązywać.
26 paź 18:30
Mila: Vizer umie wszystkie rozwiązać, pytanie , które Ty umiesz?
26 paź 18:31
Vizer: Najciekawsze dla mnie z tego zestawu było zadanko z geometrii oraz zadanie z kombinatoryką, ale to raczej dlatego, że zawsze miałem trudności z tym działem. Nie chciałem wstawiać tutaj rozwiązań, bo myślałem, że tegoroczni maturzyści, będą chcieli popróbowaćemotka Witaj Milu emotka
26 paź 18:38
Krzysiek: Są jakieś ciekawe rozwiązania zadania 7? Czy po prostu rozpisanie na kilka przypadków i zwykłe liczenie...
26 paź 18:39
Krzysiek: co do zadania 3, PuRXUTM niedawno dodał podobne zadanie.
26 paź 18:42
Vizer: Co do zadania 7, rozpisywałem na przypadki, może jest coś sprytniejszego, nie wiem. A 3, to w sumie zrobiłem, ale rozwiązania nie jestem pewien.
26 paź 18:47
Mila: Witam!emotka
26 paź 18:50
MQ: Dzięki Vizer za zadanka. Wyglądają na ciekawe. Nie wiedziałem, że AGH organizuje taki konkurs.
26 paź 19:46
Lorak: Mogę prosić o jakąś wskazówkę do 1 zadania?
26 paź 22:40
Basia: zastanów się jaką resztę z dzielenia przez 3 otrzymasz przy dzieleniu kwadratu liczby całkowitej a jaką przy dzieleniu przez 3 elementów tego zbioru
26 paź 22:44
Lorak: Kwadrat liczby całkowitej przy dzieleniu przez 3 da resztę 1 lub 0. Dzieląc elementy tego zbioru przez 3 dostanę resztę 2
26 paź 22:53
Basia: no właśnie emotka i tyle; gdyby tam była jakaś, która jest tym kwadratem dawałaby resztę 0 lub 1 a tam takiej nie ma bo wszystkie dają resztę 2 i koniec zabawy w rozwiązaniu dla AGH należało wykazać, że kwadraty dają resztę 0 lub 1
26 paź 22:56
Lorak: I to chyba kończy dowód. Jak wpadałaś na to, żeby akurat wykorzystać podzielność przez 3 ?
26 paź 22:56
Basia: Doświadczenie emotka O podzielności przez 3 kwadratu liczby całkowitej po prostu wiem, a to,że liczba postaci 6n+2 nie da przy dzieleniu przez 3 ani reszty 0, ani reszty 1 rzuca się w oczy.
26 paź 23:07
Saizou : a dałoby radę to zrobić indukcją pytam z ciekawości
26 paź 23:14
Lorak: ok, dzięki za pomoc emotka
26 paź 23:18
Vizer: Ja rozpisałem to w ten sposób: Każdą liczbę całkowitą możemy przedstawić jako : 6k, 6k + 1, 6k + 2, 6k + 3, 6k + 4, 6k + 5 Podnosząc każdą z tych liczb do kwadratu, nie otrzymamy nigdy liczby postaci 6n + 2 (6k)2 = 36k2 = 6 * 6k2 = 6 * n + 0 (6k + 1)2 = 36k2 + 12k + 1 = 6(6k2 + 2k) + 1 = 6 * n + 1 (6k + 2)2 = 36k2 + 24k + 4 = 6(6k2 + 4k) + 4 = 6 * n + 4 (6k + 3)2 = 36k2 + 36k + 9 = 6(6k2 + 6k + 1) + 3 = 6 * n + 3 (6k + 4)2 = 36k2 + 48k + 16 = 6(6k2 + 8k + 2) + 4 = 6 * n + 4 (6k + 5)2 = 36k2 + 60k + 25) = 6(6k2 + 10k + 4) + 1 = 6 * n + 1 Sprawdziłem każdą liczbę całkowitą, nie otrzymałem po podniesieniu do kwadratu liczby postaci 6n + 2, co należało udowodnić.
26 paź 23:55
Vizer: Za to jestem ciekawy wyniku zad.3, bo tam wszystko może być
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
Mój wynik to : nn
(2n − 2), ale nie jestem go pewny, czyli zrobiłem przez zdarzenie
  
przeciwne, tj. wszystkich opcji mamy nn, następnie zdarzenie przeciwne do dokładnie dwa puste, to dokładnie dwa zapełnione, więc wybieram dwa pudełka i obsadzam kulki tak by zawsze były tam jakieś kulki. Po odjęciu powinno wyjść to co w zadaniu. Ale czy na pewno? Nigdy nie byłem w tym dobry.
27 paź 00:02
Piotr 10: Zadanie 4 identyczne jakie mam w arkuszy maturalnym, dokładnie takie ''Dana jest funkcja f(x)=5 I log0,2xI. Narysuj wykres funkcji g(x)=f(x+2) −2 , podaj jej dziedzinę, zbiór wartości i miejsce zerowe'' emotka
27 paź 00:12
Basia: to jest równoważne z czymś takim:
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
wybieram te dwa pudełka:
sposoby
  
i teraz n kul rozmieszczam w n−2 pudełkach tak żeby żadne nie było puste rozpisz sobie to dla n = 4 będzie 14 możliwości {a,b,c} {d} {a,b,d} {c} {a,c,d} {b} {b,c,d} {a} i odwrotnie skoro pudełka rozróżnialne oraz {a,b} {c,d} {a,c} {b,d} {a,d} {c,d} {b,c} {a,d} {b,d} {a,c} {c,d} {a,b} (tu już nie podwajamy, bo "odwrotności" są) czyli 2*4+6 = 14
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
no i
*14 = 6*14 = 84
  
a u Ciebie
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
44
(24−2) = 44 − 6*24 − 6*2 = 28−6*24 − 6*2 =
  
24(24−6) − 12 = 16*10 − 12 więc za dużo jeżeli do jutra nie wymyślisz jak powinno być to napiszę emotka
27 paź 00:14
Vizer: Hmm a skoro kulki są rozróżnialne (anie tylko pudełka) to nie powinny to być ciągi, czyli (a,b,c) to nie to samo co (b,c,a) ?
27 paź 00:19
Basia: no nie w pudełku nr 1 jest kot, zając i miś w pudełku nr 1 jest zając, miś i kot czy to jakaś różnica ?
27 paź 00:22
Basia: to nie są ciągi; to są zbiory
27 paź 00:23
Vizer: No może, wydawało mi się, że skoro rozróżnialne są to ma to znaczenie, dawno miałem kombinatorykę i to zadanie sprawiło mi trudność. Jeśli są to faktycznie zbiory to muszę to przemyśleć jeszcze.
27 paź 00:28
Basia: no więc tak:
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
(1) wybieramy dwa pudełka, które będą puste czyli
  
rozmieszczamy n kul w n−2 pudełkach tak, żeby żadne nie było puste mamy dwie możliwości: (2) 3 kule w jednym pudełku i w pozostałych po jednej (3) po dwie kule w dwóch pudełkach i w pozostałych po jednej (2)
 
nawias
n−2
nawias
nawias
1
nawias
 
wybieram jedno pudełko na trzy kule
= n−2
  
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
wybieram 3 kule do tego pudełka
  
pozostałe n−3 kule rozmieszczam po jednej w n−3 pudełkach (n−3)! razem:
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
(n−2)*
*(n−3)! = (n−2)!
   
(3)
 
nawias
n−2
nawias
nawias
1
nawias
 
wybieram pierwsze pudełko, w którym będą dwie kule
= n−2
  
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
wybieram dwie kule do tego pudełka
  
 
nawias
n−3
nawias
nawias
1
nawias
 
wybieram drugie pudełko, w którym będą dwie kule
= n−3
  
 
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
wybieram dwie kule do tego pudełka
  
pozostałe n−4 kule rozmieszczam po jednej w n−4 pudełkach (n−4)! razem:
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
(n−2)*
*(n−3)*
*(n−4)! = (n−2)!
    
ostatecznie mam
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
*[ ((n−2)!
+ (n−2)!
] =
   
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
*(n−2)!*[
+
*
]
    
27 paź 09:53
Vizer: Hmm coś dalej się nie zgadza, dla n = 4 wychodzi 120
27 paź 11:23
Basia: masz rację; nie "doprzepisywałam" z kartki w (3) to ma być jeszcze podzielone przez 2 czyli będzie
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 1 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
*(n−2)!*[
+

*
*
]
  2   
dla n = 4
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 1 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n−2
nawias
nawias
2
nawias
 
(n−2)!*[
+

*
*
] =
  2   
 
nawias
4
nawias
nawias
3
nawias
 1 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
2!*[
+

*
*
] =
  2   
 1 
2*[ 4+

*6*1] = 14
 2 
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
no i teraz wybór tych pustych czyli
= 6
  
i mamy 6*14 = 84
27 paź 11:38