matematykaszkolna.pl
da się to jakoś skrócić ? kamczatka:
12 

33 
da się to jakoś skrócić ?
24 paź 10:03
john: podziel licznik i mianownik przez 3, dobrze jest też usunąć niewymierność z mianownika (pomnóż licznik i mianownik przez 3
24 paź 10:06
Bogdan: Uzasadnij john, że dobrze jest usunąć niewymierność z mianownika.
24 paź 10:10
john: Obawiam się, że w zadaniach rozpoczynających się od "Uzasadnij" nigdy nie byłem dobry. Jedyne na co mnie stać to "bo tak wypada" emotka choć jak w treści zadania tego nie ma, to nie wiem..
24 paź 10:13
kamczatka: dobra już zrobiłem dzięki.
24 paź 10:13
24 paź 10:15
john: Dzięki, oczywiście nie miałem najmniejszej świadomości o tym.
24 paź 10:31
Bogdan: Żyjemy w XXI wieku i współczesne środki obliczeniowe umożliwiają wykonywanie rachunków z niewymiernościami w mianownikach bez ich usuwania stamtąd. Można dzisiaj jedynie traktować usuwanie niewymierności z mianownika jako ćwiczenie umysłowe. W czasach, gdy nie było w powszechnym użyciu nie tylko komputerów, ale także kalkulatorów, usuwanie niewymierności było uzasadnione (stosowało się przyrząd zwany suwakiem logarytmicznym). To nie są wcale takie odległe czasy. Nie wymaga się obecnie usuwania niewymierności w rozwiązywaniu zadań np. podczas egzaminu maturalnego, nie traci się punktu przez nie usunięcie niewymierności za wyjątkiem zadań, w których jest wyraźne polecenie o wykonaniu takiego działania.
24 paź 10:37
Bogdan:
 100 
I dodam − kto dzisiaj wykonuje na piechotę obliczenie wartości np. liczby

?
 290 − 17 
Bierze się najprostszy kalkulator i się oblicza emotka
24 paź 10:39
5-latek: Ale smieszne to bylo (jesli dobrze jeszce pamietam ) ze na suwaku logarytmicznym nie mozna bylo mnozyc emotka
24 paź 10:46
john: Aha. No to będę teraz wiedział. Dzięki.
24 paź 11:29
Aga1.: Jednak warto umieć usuwać niewymierność z mianownika zwłaszcza, gdy rozwiązujemy zadania zamknięte.
24 paź 12:04
...: ... wręcz odwrotnie "małolacie" można było mnożyć ... trudniej z dodawaniem −emotka
15 kwi 13:18
PW: Suwak logarytmiczny z zasady służył do mnożenia, podstawą teoretyczną jest twierdzenie log(a•b) = log a + log b. Dodawało się odcinki o długościach log a i log b (tak były wyskalowane "linijki"), żeby odczytać wynik − ile to jest log(ab).
15 kwi 13:53