matematykaszkolna.pl
indukcja? majka: Na ile obszarów dzieli płaszczyznę n prostych, z których każde dwie się przecinają i żadne trzy nie przecinają się w jednym punkcie?
4 paź 11:35
pigor: ..., n∊N+ takich prostych dzieli płaszczyznę w sposób jak w zadaniu na

nawias
n
nawias
nawias
2
nawias

1+
+n= 1+n+12n(n−1)=12(n2+n+2)części (ograniczonych+nieograniczonych)

no to teraz rysuj sobie, zastosuj do wzoru powyżej procedurę indukcji i tyle . ... emotka
4 paź 12:33
majka: A jak doszedłeś do tego wzoru, jeżeli mogę spytać i jeśli chce Ci się tłumaczyć?emotka
4 paź 12:48
pigor: ..., no właśnie . ...emotka m.innymi. i w tym problem, ale może ktoś ... ; bo ja teraz znikam z forum na kilka (naście) godzin .
4 paź 12:55
majka: Chyba mniej więcej wiem już skąd to się wzięło.. Doszłam do takiej sumy k(0) = 1 n ∑ k = k(n−1) + n k=1 A z tego można dojść do Twojego wzoru. Nie wiem czy dobrze wprowadziłam oznaczenia, bo jestem nowa w świecie ciągów, sum, indukcji etc emotka W razie czego proszę o poprawki, inne tłumaczenia..
4 paź 13:47
Basia: W świecie ciągów, indukcji itp. obracamy się w zbiorze liczb naturalnych dodatnich. Nie rozpatrujemy tu niczego dla n=0. Będzie wobec tego: k1 =2

nawias
2
nawias
nawias
2
nawias

k2 = 4 =
+2+1

nawias
3
nawias
nawias
2
nawias

k3 = 7 =
+3+1

nawias
4
nawias
nawias
2
nawias

k4 = 11 =
+4+1

.....................................

nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 n! (n−1)*n 
kn =
+n+1 =

+ n+1 =

+ n+1 =
  2!(n−2)! 2 
(n−1)*n+2n+2 n2+n+2 

=

2 2 
wzór rekurencyjny ma postać: kn+1 = kn + n+1 albo kn = kn−1+n To tylko w kwestii formalnej.
4 paź 14:38