matematykaszkolna.pl
pilne mila: podaj długość promienia i wspolrzedne srodka okregu o rownaniu a)x2+y2−4x+6y+1=o b)x2+y2+3x−y+1=0 prosze o tłumaczenie krok po kroku
23 wrz 19:10
Kostek: x2+y2−4x+6y+1=0 x2−4x+y2+6y=−1 (x−2)2−4+(y+3)2−9=−1 (x−2)2+(y+3)2=12 O(2,−3) r=23
23 wrz 19:16
Mila: Dobrze Kostek.
23 wrz 19:17
lolek betonek: a) x2 − 4x +y2 +6y +1=0 x2 − 2*2x + y2 +2*3y +1=0 x2 − 2*2x + 4 − 4 +y2 +2*3y +9 −9 +1=0 (x−2)2 + (y+3)2 +1−4−9=0 (x−2)2 +(y+3)2=12 S=(2,−3) r=12
23 wrz 19:18
mila: skad w tym zapisie wziela sie 4i9? (x−2)2−4+(y+3)2−9=−1
23 wrz 19:19
Kostek: wzór skr.mnożenia
23 wrz 19:23
mila: ktory?
23 wrz 19:23
Kostek: (a−b)2 i (a+b)2
23 wrz 19:25
mila: a ten podpunkt b?
23 wrz 19:30
Kostek: zrób samaemotka Nikt nie będzie robił za Ciebie pracy domowej emotka Miałaś pokazane na przykładzie jak zrobić
23 wrz 19:33
mila: ale ten jest trudniejszy.
23 wrz 19:33
Kostek: Proszę Cię weź się za naukę i zrób sama
23 wrz 19:34
ZKS: Możesz równie dobrze korzystać z gotowych wzorów x2 + y2 − 2ax − 2by + c = 0 S = (a ; b) r = a2 + b2 − c. U Ciebie x2 + y2 − 4x + 6y + 1 = 0 −2a = −4 ⇒ a = 2 −2b = 6 ⇒ b = −3 c = 1 S(2 ; −3) r = 22 + (−3)2 − 1 = 23
23 wrz 19:35
mila: super ten wzoremotka
23 wrz 19:42
5-latek: Ktory jest w kazdej ksiazce tylko nalezaloby do niej zajrzec
24 wrz 00:50
Piotr: nie wiem czy jest w kazdej ksiazce. ja bym dodał : c = a2 + b2 − r2 i a2 + b2 − c > 0
24 wrz 00:57
Gustlik: Kurczę, nie róbcie tego zwijaniem wzorami skróconego mnożenia, to najtrudniejsza, najdłuższa i najbardziej skomplikowana, w dodatku nieprzejrzysta metoda. To kombinowanie jak koń pod górę. Są gotowe wzory na to: x2+y2+Ax+By+C=0
 A 
a=−

 2 
 B 
b=−

 2 
r=a2+b2−C, gdy a2+b2−C>0 x2+y2−4x+6y+1=0
 −4 
a=−

=2
 2 
 6 
b=−

=−3
 2 
r=22+(−3)2−1=4+9−1=12=23 S=(2, −3), r=23 x2+y2+3x−y+1=0
 3 
a=−

 2 
 −1 1 
b=−

=

 2 2 
 3 1 9 1 
r=(−

)2+(

)2−1=

+

−1=
 2 2 4 4 
 10 4 6 6 
=


=

=

 4 4 4 2 
Szczególnie ten drugi przykład z ułamkami rozwiązywać zwijając wzorami skróconego mnożenia... Będzie się roiło od błędów...
24 wrz 02:46
5-latek: Gustlik i zwijaniem do wzorow skroconego mnozenia trzeba sie tez nauczyc bo sa zadania gdzie nalezy doprowadzic do postaci kanonicznej . Poza tym w metodzie o ktorej piszsesz tez trzeba pamietac wzor na r −a to jest tez trudne .W tym wzorze tez na r tez mozna popelnic blad . A co jesli ktos napisze 22−32−1 i nie wezmie tego −3 w nawias i dostanie 4−9−1 i bedzie sie zastanawial dalej co robic? Takie zadania sa opisane w kazdej ksiazce do matematyki i maja pokazane na lekcji jak to zrobic . Dlaczego sie pojawiaja na forum ? . jak myslisz ? Praktycznie sa 2 metody. Musi byc ktoras dobrze wytlumaczona na lekcji
24 wrz 08:52
Gustlik: 5−latek, błąd można popełnić w każdej metodzie. Sztuka polega na dobrym pokazaniu metody, na wytłumaczeniu, skąd się biora te wzory i jak je stosować, ja moim uczniom pokazuję ten "mój" sposób i o wiele lepiej go rozumieją, niz zwijanie wzorami skróconego mnożenia, gdzie większość nie kuma, o co chodzi. Problem w tym, że w szkole pokazywane są metody najdłuższe ze wszystkich możliwych. Skoro można pokazać uczniom np. wzory na deltę, x1, x2, p i q w funkcji kwadratowej, gdzie równiez można byłoby się bez nich obejść i rozwiązywać zadania różnymi zawiłymi i skomplikowanymi sposobami, to czemu nie można pokazać wzorów na współrzędne środka okręgu i promień?
25 wrz 00:27
5-latek: Zgadzam sie ze trzeba pokazywac metody zrozumiale . Tylko ze zwijanie za pomoca wzorow skroconego mnozenia niczym sie tu nie rozni od tego gdzie nalezy wykorzystac to np przy wzorach Vietea gdzie nalezy obliczyc sume kwadratow pierwiastkow rownania x12+x22 . A tu juz trzeba to kumac . Zgodzisz sie ze mna . emotka
25 wrz 08:28